Byggmöten 2024 Forum In the works Eduard 1/72 MiG 15-Bis

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #970
    Anonym
    Inaktiv

    Ett bygge som liksom smög sig förbi alla fotosessioner...

    Eduards modell är enormt lättbyggd och smart dessutom. Den här versionen har en brassin cockpit och då blev det lite krångligare att få plats som det var tänkt... troligen mitt fel och inte Eduards. Nu kommer det inte att spela någon roll i längden. Alla varianter som var med i asken var stationerade i Korea eller i alla fall utanför Europa och då jag redan byggt en nordkoreansk maskin, tänkte jag att jag skulle täcka in årets tema genom att bygga något europeiskt. Efter lite letande hittade jag ett schema på en tjeckisk maskin målad i uppvisningsblått! Den ska det bli! Och en basplatta!

    Mycket strul med färgen ledde till att jag strippade maskinen minst två gånger. Jag bör ta det som bevis på att undvika Alclads blanksvarta färg. Till slut blev det Vallejo Metal Color Silver ovanpå Tamiya blank svart... men jag tror inte att underlaget gjorde någon skillnad till slut. Bra blev det i alla fall. Alclad och jag fungerar inte riktigt. Sedan maskering och ljusblått!


    Det är inte med några smådekaler till modellen, men det verkar också som att man (oklart om det gällde alla användare) vid underhåll inte brydde sig om att återställa småtexterna. Då min maskin borde ha fixats i ordning till den flyguppvisning den deltog i, tänkte jag att den nog inte hade några smådekaler kvar alls. Att måla de tjeckiska rundlarna var inte så svårt, men jag borde ha väntat längre mellan målning av en färg och nästa... Det blev tillräckligt bra till slut. Däremot kan jag meddela att det inte är så jättelätt att tillverka tjeckiska rundlar, de följer liksom inga enkla geometriska former.


    Och så var det det där med passformen... av någon anledning fick jag inte ihop nosen med den vänstra (högra som det syns på bilden) cockpitsidan/luftintagssidan, så det blev en stor glipa där. Inga sådana problem på min förra MiG, därav misstanken att det är mitt fel. Nu ska det ändå täckas för med FOD-skydd, så det är ok den här gången.

    Så nu är ni uppdaterade så här i coronatider. Nu vill jag ha betalt i form av bilder från er...
    /F

    #1011
    Anonym
    Inaktiv

    Hej igen!
    Ny uppdatering i slutet av veckan. Jag jobbar fortfarande mest på jobbet och det är betydligt mer krävande att förbereda lektioner nu än när eleverna är i klassrummet. Det finns således ingen extra tid till modellbygge, men lite framåt går det.

    Jag fick för mig att jag skulle klarlacka modellen... gick så där...

    Först blev det riktigt bra. I princip ingen förändring av metallfärgens lyster alls.

    Men på under ingen blev det någon lustig effekt, oklart varför. Jag tror inte att jag kommer att måla om...

    När det ändå såg bra ut, så fortsatte jag och då, då häver airbrushen ur sig en jättelik med lack på nosen med tillhörande påverkan på underliggande silverfärg...😬

    Detta var ju tvunget att åtgärdas. Maskera pilen, måla silver --> bra resultat. Nu är ju bilden extremt närgången, så ni ser missar som inte syns egentligen...

    #1015
    Anonym
    Inaktiv

    Coolt med uppvisningsmaskin, det är ju rätt sällsynt i dom här sammanhangen.

    #1031
    Anonym
    Inaktiv

    Ja visst är det kul när färgsprutan börjar spotta så där? Men mycket snyggt återställt...

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
© 2019 IPMS Uppsala. Alla rättigheter förbehållna.
Designed in: Oxygen on WordPress