Byggmöten 2024 Forum In the works F 105D Thundercrash...?

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #466
    Anonym
    Inaktiv

    I wouldn't normally do this kind of thing, för att citera Pet Shop Boys...men utmaningen är ju USA efter 1950 och F 105 Thunderchief är ju en rackarns cool jetkärra, eller hur? Framför allt i trefärgskamouflage...de flög farliga låghöjdsuppdrag och förlusterna var skyhöga; tydligen enda amerikanska flygplanstypen som blivit tagen ur tjänst pga för höga förluster...så min Thunderchiefs hittillsvarande öden känns rätt så passande med tanke på detta:-)

    IMG-2940
    IMG-2967

    Det är första gången jag bygger nåt från Trumpeter och vad jag har läst på nätet så verkar deras modeller överlag vara fina, men med en del funkiga detaljer. Helhetsintrycket ser bra ut. Kontoret ser bra och hyfsat korrekt ut. Men säg den knallpall som inte kan förbättras lite!

    IMG-2993

    Kontoret färdiginrett! Dekaler för sidokonsolerna och instrumentbrädan är godkända för skalan, i mitt tycke. På bilder av F 105-kabiner så är det uppenbart att stolen är full av slangar å grejer så jag la till lite sånt, förutom bälten i masktejp som vanligt.

    IMG-3037
    IMG-3038
    IMG-3040

    Här har jag fått ihop alla delarna och plötsligt ser det ut som en modell! En rätt lovande sådan, till på köpet. Det ojämna sjoket framför kontoret är ett tygsjok som jag fipplade ihop i Milliput (första gången jag använde detta, beileve it or not!).

    Sen ägnade jag några timmar åt att spackla å slipa det lilla som behövde spacklas. Därefter återstod bara att återställa några panellinjer...och sen kom KRASCHEN! Jag tappade flygskapet på golvet, en vinge sprätte iväg vilket väl inte var så farligt...vad värre var att vikterna jag limmat fast i flygkroppen lossnade...så jag hade inget annat val än att bryta upp planet, ganska brutalt igen. Därefter såg projektet ut så här:

    IMG-3089

    Det är nog första gången jag börjar en byggsession med en modell och slutar med en hög delar! Så då var frågan...ta nya tag, limma ihop igen eller slänga och göra nåt annat...? Vad tror ni?

    #469
    Anonym
    Inaktiv

    Don’t ever give up....😉

    Det där fixar du lätt, med lite ”dunderspackel”
    Jag har en liten flaska med plastspackel, där det är blandat etylacetat och gjutstammar.
    Passar perfekt då spacklet får lika/liknande egenskaper som plastmodellen. Underlättar slipandet, ritsning och annat arbete på modellen. Jag tar med mig mitt plastspackel på mötet nu på söndag, så får du testa det.

    Tycker absolut du ska försöka rädda modellen. Den ser ju riktigt fint ut så här långt...
    Kämpa på Ragnar! Vi hejar på dig...😃

    #475
    Anonym
    Inaktiv

    Definitivt försöka igen, F-105 är en så’n läcker maskin dessutom. När jag byggde min Airfix Stirling bombare hade jag en liknande traumatiserande upplevelse. Flygkroppen var klarspacklad, slipad och polerad och inte ens en fog skugga fanns att finna. Vacuumhuvarna var på plats och dessutom utan bucklor eller fingeravtryck. Ska plocka ut modellen ur överskåpet på garderoben och flygkroppen ger sig av ut på en alldeles egen flygtur... eller ”to infinity and beyond”. Dj-r vad livet stod stilla i några sekunder. Men, bara bita ihop och så småningom blev det riktigt bra.
    Så, jag har varit där och känner med Dig men jag instämmer med Janne – ge inte upp.

    #478
    Anonym
    Inaktiv

    Så DEN Stirlingen var ute på egen flygtur utan vingar alltså...? Jösses, det hade jag aldrig trott så otroligt fin som den var!:-o

    Tack för moraliskt stöd! Jag hade faktiskt redan börjat jobba med "återuppståndelsen" och jag kan nog snickra ihop vraket igen till helgen. Ärligt talat tyckte jag efter den första förtrytelsen att det var ganska kul, det kanske behövs en katastrof ibland för att man ska piggna till...dessutom har jag nu chansen att korrigera några grejer jag glömde innan, så inget ont som inte för nåt gott med sig!

    Och tack Janne för erbjudandet, testar gärna din supersmörja! Bra med påminnelse om att det är nu på söndag också, hade fått för mig att det var nästa helg...:-D

    #479
    Anonym
    Inaktiv

    Ni får ju sluta provflyga grejorna 🙂

    #482
    Anonym
    Inaktiv

    Det finns ju andra "saker" som återuppstått under historiens gång, så varför inte en byggmodell?! Det verkar ju dock vara att gå ett steg för långt att medvetet slänga sina modellbyggen för att få större utmaningar... Men så var ju inte fallet 😉 här.

    Snyggt med tejpbältena!

    Mvh Fredrik

    #506
    Anonym
    Inaktiv

    Men hur har det då gått med Thunderchiefen...? Undrar antagligen ingen;-) Men jodå, den har likt en zombie återuppstått, redo att pröva vingarna på nya vådliga flygturer...

    IMG-3099
    IMG-3191
    IMG-3192

    Eftersom en liten fjantdel på ovansidan av jetblåset försvann i kraschen fick jag en anledning att jobba lite mer med Milliput, mitt nya favoritmaterial...jag göt en ny del med en liknande, något större del från undersidan som förlaga! Blev faktiskt oväntat bra, tycker jag.

    IMG-3234

    Lite vapen å sånt har det också blivit. På nätet ser jag att de beväpningsalternativ som erbjuds inte är fullt historiskt korrekta och att en standardbeväpning kräver lite modifikation. Men jag tycker det är tufft när de här är fullastade med raketer å grejer...

    IMG-3235

    Å så här ser det ut nu. Tillbaka där vi var för några veckor sen.

    IMG-3237

    Det har blivit lite fler detaljer i utrymmet under framrutan också, det är ju rätt synligt. Nu ska det målas, sen ska rutan på och gissningsvis ska det spacklas å slipas lite till. Sen blir det nog dags för målning på riktigt...men först kanske jag sticker emellan med ett annat projekt...:-)

    #744
    Anonym
    Inaktiv

    Nån undrar kanske vad som hände sen med dunderklumpen...? I början av december såg det ut så här på byggbordet:

    IMG-3644
    IMG-3702
    IMG-3703
    IMG-3704
    IMG-3705

    Mycket maskande för att få till det där trefärgskamouflaget...använde mig av häftmassa, funkade mycket bra och ger i mitt tycke precis lagom skarpa linjer för den här skalan.

    #745
    Anonym
    Inaktiv

    IMG-3787

    Lite jobb med de där gula listerna runt kabinhuven. Dessutom är det förberett för dekaler med klarlack.

    #748
    Anonym
    Inaktiv

    En del pill med detaljer. Det är en lite märklig byggsats, en del detaljer är väldigt välgjorda, andra väldigt grova, som landställsluckorna som är tjocka som plankor...men det fixar vi till ganska enkelt.

    IMG-3785

    Vapenbalkar, bomber och granater...

    IMG-3810
    IMG-3813

    #750
    Anonym
    Inaktiv

    Sen åkte dekaler på, och det blev en massa fix men det blev inga bilder eftersom arbetet gick i en rasande fart för att få till nåt presentabelt till januarimötet...

    ...och där hade historien kunnat sluta. Men jag kände att jag inte var riktigt klar så det fick bli en vända till på byggbordet.

    IMG-3848

    Jag fipplade till en fallskärm till fallskärmslådan av milliput. Fun fact: remsorna som ska föreställa nåt slags sele som håller fast skärmen bildar ett peace-tecken...;-)

    IMG-3869

    Däcken har plattats till och dämpats lite i svärtan, undersidan har smutsats ned lite.

    IMG-3871

    Även vita dekaler dämpades lite i färgen med torrborstning av Humbrols 29 (en klassiker i sammanhanget!)

    IMG-3872
    IMG-3873

    Å här är vi väl till slut klara. Är ganska nöjd. Blev lite för blank (hade jag sugit allt det matta ur den sidenmatta lacken??) och "chippningen" är rätt slarvig (det gick som sagt lite fort stundtals...). Å andra sidan har jag lärt mig otroligt mycket och testat en massa för första gången, så formkurvan är på uppåtgående:-)

    #771
    Anonym
    Inaktiv

    Om man inte testar nya saker lär man sig inget!
    Bra jobbat! Lite lustigt det där med lacken?!
    /F

    #775
    Anonym
    Inaktiv

    Jätteskumt. Nu har jag köpt en burk mattlack också, nästa gång ska jag nog testa att lägga till lite sånt...

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
© 2019 IPMS Uppsala. Alla rättigheter förbehållna.
Designed in: Oxygen on WordPress