Byggmöten 2024 Forum In the works Focke Wulf 190A-2, 3 och 4, Eduard 1/48

Etiketter: ,

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #123
    Anonym
    Inaktiv

    Tjaa, då det gamla forumet återigen är nere för "planerat underhåll", kan man ju testa att lägga upp något på det nya.

    För er som följt tråden på det gamla forumet är detta en direkt fortsättning. Tulpanerna på motorn är målade och nu var det dags för blixten på sidan. Masken är applicerad och delen som motsvarar de röda centrarna är borta.
    Fw190A-4, blixt 1

    Röd färg är på, sedan gul och till sist är det klart. Lite färgsläpp den här gången också, men hanterbart.
    Fw190A-4, blixt 2
    Fw190A-4, blixt 3
    Fw190A-4, blixt 4

    Kamouflage och markeringar målade på de två A-4:orna. "No walk lines" (vad heter det på tyska eller svenska?) ska målas härnäst och sedan är det dags för klarlack och smådekaler. Slutet närmar sig för alla fyra modellerna.
    Fw190A-4, kamouflage och markeringar
    Fw190A-4, ökencamouflage och markeringar

    Verkar som att det var ganska enkelt att posta här. Inte för att jag trodde något annat...
    /F

    #128
    Anonym
    Inaktiv

    Snyggt! Ser fram emot det färdiga resultatet. (Mycket tejp blir det). 🙂

    #137
    Anonym
    Inaktiv

    Tackar Johan! Jorå, en hel del maskeringstejp går det åt. Jag borde kanske kunna minska mängden genom att använda papper istället och bara tejp för fästpunkterna?!

    #156
    Anonym
    Inaktiv

    Målningen fortskrider. Först upptäckte jag att jag missat att måla lite markeringar på ökenmaskinen. Nu är de fixade.

    Sedan var det det där rodret där färgen släppte. Nu är färgen tillbaka och då skulle det normalt (för andra) varit dags dekalerna.

    Här har redan de röda pilarna målats och sedan sitter masken för kransen på plats och det vita området är målat. Sedan tillbaka med centrummasken och grön färg. Bort med alla masker och voilá! Nu var det bara det där med att få dit siffrorna "202" också. Det har jag inte löst än och de är för små för att skäras som mask...



    /F

    #161
    Anonym
    Inaktiv

    Blir allt mer spännande!

    #162
    Anonym
    Inaktiv

    O ja! Och hemma igen efter lite semester ska jag se vad jag kan göra åt siffrorna... /F

    #235
    Anonym
    Inaktiv

    Frågan världen ställer sig nu är förstås: blir du klar till Open?! Det gick ju rätt bra förra året...håller tummarna!:-D

    #237
    Anonym
    Inaktiv

    Hmm... Jag har nog varit mycket dålig på att uppdatera omvärlden om framstegen på mitt byggbord. Jag vet att jag har några bilder i kameran...

    Läget är i alla fall gott! Jag räknar med att vara klar efter nästa helg (speciellt om jag fortsätter att ignorera trädgården). Räknade lite snabbt fram elva färdigställda modeller sedan förra Open, alla dock inte påbörjade efter förra Open... Ska försöka ta några bilder till och lägga upp imorgon.

    /F

    #241
    Anonym
    Inaktiv

    Vi har ju alla lite olika tidsuppfattningar, när jag var ung tyckte jag alltid att natten mellan sista april och andra maj var skönt lång! Dock hoppas jag att Ditt ”imorgon” Fredrik snart inträffar då jag gärna skulle vilja se lite mer av dessa fina FW:ar. 😉
    Mvh Ola

    #242
    Anonym
    Inaktiv

    Det var ju tidsomställing i helgen... Kanske blir imorgon imorgon?! 😊

    #253
    Anonym
    Inaktiv

    Klart på alla fronter... Nu ska de bara packas och tas med till Solna på lördag.

    Först lite byggbilder. De tidiga Focke Wulfarna har antennen fäst i fenan, men från A-4 och framåt finns det en liten integrerad mast och överst på den ska det sitta en ögla och i den ska antennen fästas. Öglan är förstås alldeles för liten för att kunna gjutas i plast och här visade det sig också vara så att plasten var alldeles för tunn för att kunna borra i. Istället fick det bli en liten urgröpning som sedan spacklades igen.


    Någonstans här blev en hel radda modeller klara för klarlack och smådekaler och vädring och då såg det ut så här...

    Sedan får vi hoppa till det att alla fyra Focke Wulfar är klara så när som på alla smådetaljer - landingsställ, positionsljus, antenner, etc. Då har de också fått sitt lager med matt Oceanlack, som är lite svår kontrollerad men som ger en riktigt härlig finish tycker jag.

    Landningsställen på, inklusive bromsledningar och fästen för dessa. Sedan däck, men bara en krypmarkering i år. Det ska säkert vara två, men tyskarna slarvade lite med just de här däcken. Resindäck till två av modellerna och plast till två, men jag vet inte vilka det här är.

    Kanoner och pitotrör i mässing från Master - MG FF i ytterposition, MG151 i vingroten och MG17 ovanpå motorn. Alla är svärtade mha AK Photoetch Burnishing.

    Tidiga Fw 190 hade helt stängda hjulbrunnar, så på med de inre landställsluckorna. Här saknas fortfarande "pinnen" som ska öppna och stänga luckan.

    Antentrådsfästningar - först för en A-2 eller A-3 och sedan en A-4. Bilden däremellan visar vitlim som placerats på antenntråden för att senare målas vitt för att efterlikna isolatorer. På A-4:n sitter också den fjäder som ska hålla fast antenntråden och om ni nu undrar över storleken, så kan ni veta att hålet i öglan är gjort efter en 0,3 mm borr. Hela fjädern är ca 2 mm lång.


    När allt detta var gjort var ytterligare fyra modeller färdiga! Jag trodde att det var elva sedan förra Open, men jag kan bara komma på tio just nu. Färdigbilder snart. (294-308)
    /F

    #256
    Anonym
    Inaktiv

    Lite färdigbilder...

    Focke Wulf 190A-2, Fw. Walter Grünlinger, JG26, Wevelgem, Belgien, september 1942

    Focke Wulf 190A-3, Fw. Karl Kundus, JG5, Herdla, Norge, december 1943


    Focke Wulf 190A-4, Maj. Hermann Graf, JGr. Ost, Toulouse-Blagnac, Frankrike, april 1943



    Focke Wulf 190A-4/Trop., Erprobungskommando 19, Bengazi, Libyen, november 1943




    För bättre besiktning, besök 08 Open i helgen!
    Mvh F

    #304
    Anonym
    Inaktiv

    Ruggigt imponerande som vanligt! Kul att se dem live i Solna. Ser fram emot kommande byggen...

    #326
    Anonym
    Inaktiv

    Tack Ragnar! Nu lägger jag de här till handlingarna och nästa bygge(n) blir att fortsätta på min Albatros och en påbörjad 190A-5 (man måste alltid ha en 190:a på gång!) och så började jag på min nyinköpta Phantom FG.I. Alla snart i trådar nära er...

    Mvh Fredrik

    #329
    Anonym
    Inaktiv

    Missade ju 08Open i år men om årets skörd var i närheten av den kvalitet som jag sett Du ställa ut tidigare år var de säkert fantastiska. Ser också fram emot att se dig, Fredrik, gå utanför konfortzonen, jetmaskiner, tanks och dubbeldäckare – hu, vad månde det ta vägen...

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
© 2019 IPMS Uppsala. Alla rättigheter förbehållna.
Designed in: Oxygen on WordPress