Byggmöten 2024 Forum In the works Israelisk duo

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1038
    Anonym
    Inaktiv

    Blev inspirerad att fortsätta med lite efterkrigstid och ville dessutom bygga nåt enkelt och direkt ur lådan så jag tog fram de här:

    IMG-4355
    IMG-4356

    Det där med "enkelt och direkt ur lådan" har redan visat sig att det var en överdrift, minst sagt. Men låt oss inte gå händelserna i förväg...

    IMG-4357
    IMG-4370

    Aviakontoret målat och färdigt. Väldigt fina detaljer här. Det fanns med bältesdekaler som jag inte är vidare förtjust i, jag försökte dra över dem på folie som jag sedan skulle klippa ut men dekalerna fäste inte. Nästa gång ska jag kanske testa på nåt papper som är tunt men ändå har en lite mer ruggad yta...smörgåspapper? Det fick bli tejpbälten som vanligt den här gången.

    Testade för första gången att måla med Vallejo, inte lika förlåtande som Tamiya och man måste skaka de där flaskorna nåtsåinih-e men helt OK resultat.

    IMG-4371
    IMG-4372
    IMG-4374

    Spitfirekontoret färdigt för montering. Det ser bra ut, men skenet bedrar. Till slut satt allt ändå lite snett, så jag sprätte loss alltihop igen, limmade ihop kroppshalvorna och petade in alltihop igen underifrån. Fortfarande inte helt perfekt, men det kommer inte att synas under huven.

    IMG-4391
    IMG-4393
    IMG-4405

    Jag hade tänkt att de här borde man väl kunna bygga ihop över en helg men fick tänka om...kombinationen av kortseriesats med tveksam passform och avsaknad av fästpunkter gör att man tvärtom får limma några bitar i taget, tejpa ihop, låta torka och sedan fortsätta med nästa bit.

    IMG-4394
    IMG-4396
    IMG-4404

    Spiten ihoptvingad på samma sätt. Vet inte vilka andra tjeckiska Spitfire-modeller den här är släkt med men formerna ser väldigt bra ut. Passformen är dock inte alls imponerande, framför allt vingarnas framkanter.

    Fortsättning följer - jag siktar fortfarande på hyfsat snabba byggen...!

    #1041
    Anonym
    Inaktiv

    Snygga byggen även om de är lite motsträviga. Jag tycker att jag sett väldigt många Spitfires på olika forum under den senaste tiden... Jag måste kanske bygga en själv?!

    #1050
    Anonym
    Inaktiv

    En liten Spitfire-SIG kanske? 🙂

    Kämpa på Ragnar! Jag <3 Vallejo för penselmålning, men numer jag <3 AMMO för penselmålning också. Penselmåla Tamiya tyckte jag var som att försöka få vaniljsås att fästa på plasten, men jag gjorde säkert nåt fel.

    #1054
    Anonym
    Inaktiv

    Klart du ska bygga en Spitfire, FAf! Såg jag inte förresten Eduards Mk IX på ditt byggbord på nåt av mötena i höstas...? Och ja, en SpitSIG vore faktiskt på riktigt en kul idé:-) Jag konstaterar också att Vallejo funkar även för penselmålning, fast där har jag mina lojaliteter mot Humbrol (och en hel låda full med deras färger...:-P Och jag lyckas inte heller penselmåla med Tamiya så i så fall gör vi båda nåt fel!

    #1057
    Anonym
    Inaktiv

    En sån där trist uppdatering där det inte ser ut som att det hänt så mycket trots att åtskilliga timmar gått åt till diverse pill, i det här fallet spackla/slipa/sätta på några grejer till/repeat:

    IMG-4428
    IMG-4429

    Spiten behövde som synes en del slipning av vingrötterna, har hittills inte stött på någon Spit som klarar sig utan. Passformen i framkanten på vingen var som synes riktigt dålig. Vingarnas bakkant på undersidan är också ett problemområde där det nästan alltid behövs lite fixande. Men till slut så! Automatpuffrorna är i resin, de ser bra ut.

    IMG-4431
    IMG-4432

    Avian klarade sig bättre, men det behövdes en hel del jobb kring de här bulorna på nosen.

    IMG-4443

    Huven på och redo för primer!

    #1062
    Anonym
    Inaktiv

    Bra kämpat Ragnar!
    Nu är det bara upploppet kvar...😉

    Ha de’
    Mvh / Janne

    #1076
    Anonym
    Inaktiv

    Jag har faktiskt tre Spitfires på gång i lite olika stadier... Kanske nästa projekt att ta tag i?
    /F

    #1097
    Anonym
    Inaktiv

    Lite bilder på vad som hänt sen sist:

    Preshading!
    IMG-4477

    Färg!
    IMG-4478
    IMG-4486
    IMG-4487

    Avian ska enligt instruktionerna ha varit målad i nån ljust grågrön som måste ha motsvarat RLM 02. Jag gjorde det enkelt för mig och tog Tamiyas IJA grey (inte minst eftersom jag råkade ha en extra burk...). Till en början tyckte jag den var lite för gul i tonen men nu har jag nog vant mig och bestämt mig för att det ser bra ut.

    Och så här ser de ut i nuläget, efter att positionsljus blivit fixade samt efter blanklack och x antal timmar med en massa smådekaler. Framför allt Swords dekaler till Spiten var ingen kul upplevelse. Ganska förvirrande dessutom, de verkar ha ett generiskt ark med alla stenciler till sina olika Spit-modeller så man får själv försöka räkna ut/gissa sig till vilka man ska använda.
    IMG-4516
    IMG-4517
    IMG-4518
    IMG-4519
    IMG-4520
    IMG-4521
    IMG-4522

    Kan hända att det blir en liten paus med de här nu.

    #1098
    Anonym
    Inaktiv

    Det där ser ju jättebra ut! Snygga färger och snyggt målat! Varför paus?

    #1103
    Anonym
    Inaktiv

    Jaduvet, det har varit mycket smågnetande med de här två den sista veckan, så jag behövde lite omväxling...men det blir bara nån vecka eller så, sen är vi igång igen!

    #1118
    Anonym
    Inaktiv

    Aha! Tur för oss andra...

    #1119
    Anonym
    Inaktiv

    Frågan är vad du pausade med? 🙂

    #1128
    Anonym
    Inaktiv

    Har just dragit igång en ny tråd om det...:-)

    #1163
    Anonym
    Inaktiv

    Några bilder till, efter väldigt mycket småpill.

    Avian skulle ha ett fånigt smalt blåvitt band på bakkroppen och jag bestämde mig för att dekalen inte skulle funka (två raka delar). Maskade, sprutade på vit färg, maskade igen och målade det blåa bandet med pensel, eftersom jag ville göra det lite enkelt för mig (och eftersom jag bara har blå Humbrol-färger som inte funkar att spruta). Det såg ut som en järnvägsräls med höga kanter. Försökte slipa ned det blåa bandet, det tog delar av den vita färgen med sig. Försökte spruta på lite mer, såg inte alls bra ut. Försökte slipa bort, det tog delar av underlaget med sig...bara att slipa ned allt till grunden och göra om.
    IMG-4591
    IMG-4600
    Nytt försök. Och nu vet jag att åtminstone EN Humbrol-färg (Midnight blue) faktiskt går att airbrusha...
    IMG-4633
    Oljevask! Eftersom det här är första gången jag försöker mig på något dylikt så behövde jag experimentera en del först så några gamla modeller i hyllan offrades. Man vill ju inte kladda en massa färg på en modell som börjar se bra ut när man inte riktigt vet vad man gör...
    IMG-4642
    Avians dåliga karma fortsätter. När jag tog bort masktejpen såg jag att något läckt in och förstört huven. Bara att ta bort.
    IMG-4643
    I såna lägen är det ju bra med en såg och reservdelar. Ny vindruta togs från en av Hasegawa-mersorna där det fanns en huv över. Den passade någotsånär, med lite plastark under. Bakdelen kom från Revells G-10. Den passar inte perfekt men jag tänker ha den öppen och då märks det ju inte så mycket...man får ju se möjligheterna, tänkte modellbyggaren luttrat...
    IMG-4645
    Spitfiren med målad huv. Eftersom att maska av kabinhuvar överstiger min förmåga så brukar jag penselmåla huvarna och sedan skrapa bort överflödig färg, en något tillspetsad tandpetare är perfekt.
    Och därmed återstår montering av diverse utstickande grejer och lite allmän nedsmutsning, sen är vi i mål.

    #1164
    Anonym
    Inaktiv

    Det ser ju riktigt bra ut Ragnar! Oljewash och målade markeringar... WOW!
    /Fredrik

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
© 2019 IPMS Uppsala. Alla rättigheter förbehållna.
Designed in: Oxygen on WordPress