Byggmöten 2024 Forum Fotoforum Mustang!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #384
    Anonym
    Inaktiv

    Tänkte visa upp min Mustang som blev klar i vintras, Tamiya 1/32. Ursprungligen var den tänkt att målas med färger från Vallejo, deras metallfärger har ju fått mycket bra kritik. Jag kan hålla med om att metallfärgerna är mycket bra men jag fick stora problem med deras svarta primer. Efter att ha målat maskinen i svart primer tänkte jag att jag, lite försiktigt, skulle slipa bort dammkorn som fastnat i färgen. Detta visade sig dock inte vara så lätt. Kanske var jag för hårdhänt men miun upplevelse är att den torkade primern var lite som ett lager gummi på modellen. Jag upplevde det som att det inte gick att slipa utan en överhängande risk att färg lossnade i sammanhängande sjok.

    Det fick bli att gå tillbaks till Tamiyas spray- och burkfärger. Vallejos metallfärger användes sedan på Tamiyafärgerna för att få lite olika nyanser på olika paneler. Det hela avslutades sedan med Tamiyas X-19 smoke och lite olika washer.

    P-51 D20NA, 44-72620, Shawnee Princess, 506th FG flown by Charles Seale of 462 FS, lost on 13th July 1945 over Chichi Jima, piloten överlevde dock.







    #386
    Anonym
    Inaktiv

    Snyggt jobbat! Riktigt fin metallfinish där tycker jag.

    #388
    Anonym
    Inaktiv

    Ha! Tur att jag inte köpte Vallejos primer då! Det var väl det jag misstänkte!

    Mycket snygg maskin och finish! Finns det någon chans att få se den i verkligheten någon gång?! Använde du maskerna?

    Den är faktiskt så snygg att jag blir lite sugen på att bygga en Mustang själv...
    /F

    #395
    Anonym
    Inaktiv

    Tack för de värmande orden! 🙂
    Jo en del av maskerna användes men tyvärr var jag lite lat och tog dekalerna till de svåraste delarna (t.ex. namnet Shawnee princess). Får väl se hur maskinerna överlever hemtransporten så småningom, tidigare erfarenheter är inte helt positiva...
    Tamiyas Mustanger är fina, de i 1/48 fungerar mycket bra men den 1/32 är ett riktigt underverk, har aldrig byggt något så... perfekt! Jag måste säga att till och med Eduards etsade instrumentbräda är sämre än byggsatsens egen. Vid byggandet tappade jag förresten bort en del som ersattes av en grov egentillverkad kopia, kan någon se vilken del det var?

    Med vänlig hälsning Ola

    #397
    Anonym
    Inaktiv

    Höger flap?!

    Det är förövrigt ingen idé att använda masker bara för att, resultatet är alltid nummer 1!!! Och det här resultatet är strålande! /F

    #402
    Anonym
    Inaktiv

    Tack igen Fredrik! Min egentillverkade grova kopia är sporrhjulet och själva däcket på sporrhjulet, se speciellt näst sista bilden. Håller med om att maskerna faktiskt slår dekaler i alla lägen, möjligen undantaget väldigt små dekaler med mycket detaljer.

    #404
    Anonym
    Inaktiv

    Snyggt sporrhjul! Kanske var det troligare än flapsen... som jag faktiskt hade avfärdat som kopieteori, men sedan blev jag stressad och drog till med det i alla fall. /F

    #405
    Anonym
    Inaktiv

    Instämmer i hyllningarna och sågningen av Vallejos primer. Jag fick samma resultat när jag försökte. Lade sig som ett latexlager ovanpå plasten och gick sönder vid minsta påfrestning.

    #441
    Anonym
    Inaktiv

    Läcker och fin Mustang du fått ihop!
    En riktigt härlig metallyster du lyckats få till också!!!
    Jag har nog en Airfix i 1:24 liggandes, om du är sugen på mer Mustangbygge...😉
    Mvh / Janne

    #449
    Anonym
    Inaktiv

    Tack igen alla för alla vänliga kommentarer!

    Janne, har nyligen avslutat en Airfix Mustang I nämnda skala, använde Tamiya-Mustangen lite som ”ritning” för allt scratch-bygge som har gått in i Airfix-diton. Bifogar en dålig mobil bild av Airfix:en. Ska försöka ta lite bättre kort och lägga upp i egen tråd. Kanske ska förklara tejpen på bilden som täcker de 2 elledningarna då Mussen har motor, lampor, ljud etc.

    Ola

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
© 2019 IPMS Uppsala. Alla rättigheter förbehållna.
Designed in: Oxygen on WordPress