Modellbygge i Uppsala – IPMS Uppsala modellbyggarklubb › Forum › In the works › Israelisk duo › Svar till: Israelisk duo
Några bilder till, efter väldigt mycket småpill.
Avian skulle ha ett fånigt smalt blåvitt band på bakkroppen och jag bestämde mig för att dekalen inte skulle funka (två raka delar). Maskade, sprutade på vit färg, maskade igen och målade det blåa bandet med pensel, eftersom jag ville göra det lite enkelt för mig (och eftersom jag bara har blå Humbrol-färger som inte funkar att spruta). Det såg ut som en järnvägsräls med höga kanter. Försökte slipa ned det blåa bandet, det tog delar av den vita färgen med sig. Försökte spruta på lite mer, såg inte alls bra ut. Försökte slipa bort, det tog delar av underlaget med sig...bara att slipa ned allt till grunden och göra om.

Nytt försök. Och nu vet jag att åtminstone EN Humbrol-färg (Midnight blue) faktiskt går att airbrusha...

Oljevask! Eftersom det här är första gången jag försöker mig på något dylikt så behövde jag experimentera en del först så några gamla modeller i hyllan offrades. Man vill ju inte kladda en massa färg på en modell som börjar se bra ut när man inte riktigt vet vad man gör...

Avians dåliga karma fortsätter. När jag tog bort masktejpen såg jag att något läckt in och förstört huven. Bara att ta bort.

I såna lägen är det ju bra med en såg och reservdelar. Ny vindruta togs från en av Hasegawa-mersorna där det fanns en huv över. Den passade någotsånär, med lite plastark under. Bakdelen kom från Revells G-10. Den passar inte perfekt men jag tänker ha den öppen och då märks det ju inte så mycket...man får ju se möjligheterna, tänkte modellbyggaren luttrat...

Spitfiren med målad huv. Eftersom att maska av kabinhuvar överstiger min förmåga så brukar jag penselmåla huvarna och sedan skrapa bort överflödig färg, en något tillspetsad tandpetare är perfekt.
Och därmed återstår montering av diverse utstickande grejer och lite allmän nedsmutsning, sen är vi i mål.