Anonym
Inaktiv

Klart på alla fronter... Nu ska de bara packas och tas med till Solna på lördag.

Först lite byggbilder. De tidiga Focke Wulfarna har antennen fäst i fenan, men från A-4 och framåt finns det en liten integrerad mast och överst på den ska det sitta en ögla och i den ska antennen fästas. Öglan är förstås alldeles för liten för att kunna gjutas i plast och här visade det sig också vara så att plasten var alldeles för tunn för att kunna borra i. Istället fick det bli en liten urgröpning som sedan spacklades igen.

Någonstans här blev en hel radda modeller klara för klarlack och smådekaler och vädring och då såg det ut så här...

Sedan får vi hoppa till det att alla fyra Focke Wulfar är klara så när som på alla smådetaljer - landingsställ, positionsljus, antenner, etc. Då har de också fått sitt lager med matt Oceanlack, som är lite svår kontrollerad men som ger en riktigt härlig finish tycker jag.

Landningsställen på, inklusive bromsledningar och fästen för dessa. Sedan däck, men bara en krypmarkering i år. Det ska säkert vara två, men tyskarna slarvade lite med just de här däcken. Resindäck till två av modellerna och plast till två, men jag vet inte vilka det här är.

Kanoner och pitotrör i mässing från Master - MG FF i ytterposition, MG151 i vingroten och MG17 ovanpå motorn. Alla är svärtade mha AK Photoetch Burnishing.

Tidiga Fw 190 hade helt stängda hjulbrunnar, så på med de inre landställsluckorna. Här saknas fortfarande "pinnen" som ska öppna och stänga luckan.

Antentrådsfästningar - först för en A-2 eller A-3 och sedan en A-4. Bilden däremellan visar vitlim som placerats på antenntråden för att senare målas vitt för att efterlikna isolatorer. På A-4:n sitter också den fjäder som ska hålla fast antenntråden och om ni nu undrar över storleken, så kan ni veta att hålet i öglan är gjort efter en 0,3 mm borr. Hela fjädern är ca 2 mm lång.

När allt detta var gjort var ytterligare fyra modeller färdiga! Jag trodde att det var elva sedan förra Open, men jag kan bara komma på tio just nu. Färdigbilder snart. (294-308)
/F