Anonym
Inaktiv

Färdig! Hål för vingarnas ksp togs upp, som på Matchbox-satsen. Landningsställ kom därifrån, korrekta hjulkåpor från Academys Spit XIV och hjul från Airfix Spit XIX. De innersta småklaffarna på undersidan fick jag lägga till, som på IX:an.

Undersidan i Tamiyas neutral gray, tycker den är alldeles för mörk för syftet. Här är den ändå uppblandad med vit färg. Nästa gång tror jag jag blandar till en specialvariant med 50% vitt och sparar som ”special British underside grey”…ovansidorna målade som på Matchbox-satsen med samma erfarenheter.

Dekalerna från Frog-satsen, imponerad av hur väl de uppförde sig trots sin ålder! Foton av Spitfires från Sydostasien visar att de hade stora rundlar på ovansidan som målades över men lyser igenom. Och tja, enklaste sättet att få fram den effekten är väl att dra på ett par stora rundlar och sen måla över? Tycker att resultatet blev rätt OK.

Riktigt nöjd med denna, den ser faktiskt ännu lite bättre ut än Matchbox-satsen! Fast inte på bild, av nån anledning….;-)

IMG-2606
IMG-2608
IMG-2609
IMG-2611
IMG-2612
IMG-2613
IMG-2614
IMG-2616

Sammanfattningsvis då, hur meningsfullt är det att pilla så här mycket med gamla satser? Är det inte enklare att bara köpa en Eduard super pro edition? Tja. Tanken med de här byggena var att undersöka just detta, hur långt kan man egentligen komma med såna här gamla satser, med lite scratchbygge och reservdelar från verktygslådan? Svaret är, förstås, att man kan komma riktigt långt, med tålamod och tid.

Med detta sagt så kommer man inte ifrån att Matchbox-satsen med sina avgrundsdjupa gravyrer och tjocka panellinjer ser ut mer som en leksak hur man än gör. Frog-satsen ser betydligt bättre ut, trots att den är lite för tjock både i kroppen och vingarna. Jag har ju alltid hävdat att upphöjda panellinjer (och nitskallar!) är underskattat…;-) Men till skillnad från Airfix gamla Mk I och Mk Vb som fortfarande är värda att bygga, de är lite nyare, betydligt mer korrekta och inte minst lätta att få tag i till låga priser, är de här två satserna mer samlarobjekt. Bygg dem gärna om ni snubblar på dem, vill ni ha en bra och korrekt Mk IX eller VIII finns som bekant betydligt bättre konkurrenter.

Så nu får det vara bra med gamla Spitfiresatser. Jag har lärt mig en hel massa och de här byggena var perfekta att testa nya tekniker på. Det blir fler Spits, men nyare och bättre. But now for something completely different…