Modellbygge i Uppsala – IPMS Uppsala modellbyggarklubb › Forum › In the works › The last of the greatest... › Svar till: The last of the greatest...
Det har blivit en del jobb gjort med smådelar sen sist. Till exempel med kanonerna - här har de slipats ganska ordentligt, de är fortfarande lite grova men ser hyfsat bra ut ändå. Eftersom de var lika långa har de yttre kanonerna kortats och de inre förlängts med de bortsågade bitarna från det yttre paret (tyckte jag var ganska fiffig där). Att de är ganska grova hade också den fördelen att jag kunde använda metallrör till mynningarna, något som lyfter intrycket på hela modellen.
Här syns också lite andra delar som tagits från en Airfix Spit Mk XIX som köptes för många år sen som reservdelslager.
Herr Ventura påpekar i instruktionerna att spinnern för de motroterande propparna har samma dimensioner som den "vanliga" spinnern för den fembladiga Griffon-proppen och vid det här laget är jag böjd att tro på herr Ventura. Så jag använder hans spinner, den ser bra ut efter det vanliga spacklandet/slipandet/putsandet. Propellerbladen tar jag dock från en Spit 21 från Aero Team (eller nåt sånt, kortserie i alla fall).
Här är alla smådelar uppradade för primer! Högst upp syns en scratchbyggd instegslucka, längst ned några plastark-bitar som ska sitta i luftintagen.
Och så har kanonerna hamnat på plats och efter lite mera spackel och slip har alltihop utsatts för primer. Lustigt hur gravyrerna, som innan knappt syntes, plötsligt hoppar fram. Ändå rätt nöjd så här långt!