Modellbygge i Uppsala – IPMS Uppsala modellbyggarklubb › Forum › In the works › The last of the greatest... › Svar till: The last of the greatest...
Målning! Betydligt enklare än de där Vietnamplanen jag slet med i vintras, även om det var nog så svårt att maska den mörkgrå färgen. Tamyias Sky på undersidan, Extra dark sea grey är ju en lite svårfångad kulör, vissa tabeller anger Tamiya XF 54 som jag dock tycker är alldeles för ljus. Testade att blanda ungefär 50/50 MED XF 63 och jag tycker det fångade nyansen riktigt bra.
Det är märkligt hur alla gravyrer plötsligt hoppade fram så fort de fick färg på sig och plötsligt blev det tydligt att flera av dem var ganska svaga...det visade sig skitsvårt att efterfixa riktigt snyggt så i de flesta fall har jag nöjt mig med att fuska och fyllt i med blyerts.
Alla bilder av Seafire 47 jag sett visar en liten svart plätt alldeles framför vindrutan så det fick bli en sån här också. Och vindrutan är också på plats, ja - en sån här lövtunn vakuumformad sak som jag med hjärtat i halsgropen sågade ut och försökt fästa med vitlim. Det blev inte jättesnyggt, men vi kollar väl inte så noga, visst då?
Undersidan! Känns som att de där panelerna på vingarna är för tydligt markerade men det mesta av dem kommer ändå att täckas av dekaler. Och de där hallonbåtformade bränsletankarna (för jag antar att det är det de är?) funderade jag länge fram och tillbaka om jag skulle ha med men till slut bestämde jag att de är ganska distinkta för Seafire 47 så de fick komma med.