Och så, lagom till påsk, var det fullbordat - passande nog. Varvid byggaren tog ut det fullbordade verket på balkongen när solen passade på att titta fram för att ta lite bilder.
Det som återstod sedan sist var en massa saker som sticker ut ja. Framför allt diverse antenner och spröt som Revell missat men som Little Miss Mischief var utrustad med (de här sena B 17 G-maskinerna har ju grejer som sticker ut överallt). Så en del fick scratchbyggas med plast och några bitar gitarrsträng. Den här märkliga böjda antennen ovanpå nosen fanns förvisso med i satsen men såg lite väl simpel ut så den ersattes med ett hembygge (hoppas det funkade...!).
Det här är helt klart det mest komplexa bygge jag någonsin gjort och jag är väl nöjd med det mesta, framför allt motorerna. Tycker jag fick till nedsmutsning och motordelar som jag ville. Mindre nöjd är jag med klarplastdelarna, hur jag än bar mig åt känns det som att färg letat sig in under maskningen och som att slipdamm lagt sig på insidan. Nåja, vi säger väl att det är imma...
Revells B 17 G är en märklig hybrid, väldigt bra i vissa avseenden, sämre i andra. Mest irriterande är att vissa delar som behövs inte finns med, som till exempel det det platta taket som Little Miss Mischief har istället för navigatörens glasbubbla ovanpå nosen. En annan sak som bara är märklig är att den modell som finns med på bild på kartongsidan inte är möjlig att bygga med de delar som finns med i satsen.
Utan att ha byggt den så tror jag att Airfix nya BB 17 G är några snäpp bättre. Men den verkar å andra sidan ha ett väldigt tråkigt dekalark. Och man kan inte bygga Little Miss Mischief, den flygande skrothögen. Jag gillar den!
Nu vidare på nya äventyr. Limma lugnt!
Avgasspåren, undrar ni? De gjordes som på Kondoren förra våren (rim!) i tre steg: först ett lager med lika delar smutssvart (i detta fall Tamiyas Nato black, mycket praktisk kulör) och nån brun färg (Tamiyas Flat earth). Sen ett lager med nån lämplig ljusgrå för att dämpa eventuella "puffar" och få det att se mindre enhetligt ut. Till sist ett mörkare lager svart och lite brunt. Jobbar fortfarande på att få det att se oregelbundet ut, men det känns i alla fall som att jag är på rätt väg.
Ytterligare en månad har gått och det har gått enerverande långsamt med bygget de sista veckorna, mest pga att andra saker i tillvaron har tagit tid. Men nu är vi snart i mål. Det har oljeslaskats, rutor har maskats av, polerats och målats på lite här och var, till sist en del avgasspår:
Nu ska det bara på motorer, propellrar och en massa annat som sticker ut.
Byggandet har gått på sparlåga de sista veckorna pga andra saker. Men så har vi också varit i en fas där det känns som att allt tar otroligt lång tid. Lite som jubileumsvasan, de där som åkte Vasaloppet på träskidor. Men jag gillar ju att åka träskidor, så det är bara att kämpa på.
Roder, stabilisatorer och dekaler har kommit på plats. Det fanns hur många som helst av de sistnämnda och Revell tycks ha varit rejält förvirrade rörande placering av alla små varningstexter (VARNING! AVGASRÖR!). Men det är väl ingen som kommer att lusläsa dem ändå.
En del smådetaljer börjar bli klara också.
Nästa steg är att börja slaska med olja.
En kort uppdatering som det dock tog åtskilliga byggtimmar att komma fram till. Målningen är nu i stort sett färdig. Jag har besparat er byggbilder, det hade bara blivit en tröstlös massa bilder på masktejp i olika former.
Några snabba frågor till byggaren: är du fortfarande vid dina sinnens fulla bruk? Ja det vete f-n. Har du fortfarande kul då? Ja, faktiskt. Det här bygget är så komplext att det aldrig blir tråkigt. Det finns oändligt mycket att pilla med. När tror du du blir klar? Kanske om nån månad.
Nästa steg är i vart fall att få på en massa dekaler i olika storlekar.
Mästarklass! Oerhört snyggt detaljarbete, gillar speciellt träådringen och ribborna på vingarna. Men nästa gång skulle jag gärna se dig göra något ännu mer vädrat...:-)
Vingarna ja. Det var ganska många delar till inre motorerna/hjulhusen. Jag testade att sätta ihop så mycket som möjligt innan jag målade. Med facit i hands skulle jag kanske inte ha satt ihop fullt så mycket, det blev rätt pilligt att måla. Å andra sidan kommer ganska lite att synas i slutändan...
När hjulhusen var målade testade jag att limma vingarnas undre delar mot flygkroppen för att kunna fästa ordentligt mot de långa balkarna. Det funkade väl någotsånär, jag är dålig på att limma stora plastsjok - antingen limmar man med etylacetat, då blir det bra fogar men håller dåligt eftersom det hinner dunsta innan man klämmer ihop delarna, eller så använder man tjockare plastlim, då håller det men fogarna blir lidande. Det hade nog blivit bättre passform om jag limmat ihop vingarna med etylacetat som vanligt och sedan "trätt på" dem på vingbalkarna, å andra sidan kanske det inte hade hållit lika bra. Övning ger färdighet...
Här har det gått många timmar mellan nyår och trettondagshelg, med slipning, inpassning av klarplastdelar, lite detaljfix och till slut en massa maskning.
Och här har jag till slut fått på lite primer (jag noterar att färgen fäster extremt bra på den silvriga ytan...). Så småningom blir det dags att sätta lite färg på skapelsen.
Vingarna ja. Det var ganska många delar till inre motorerna/hjulhusen. Jag testade att sätta ihop så mycket som möjligt innan jag målade. Med facit i hands skulle jag kanske inte ha satt ihop fullt så mycket, det blev rätt pilligt att måla. Å andra sidan kommer ganska lite att synas i slutändan...
När hjulhusen var målade testade jag att limma vingarnas undre delar mot flygkroppen för att kunna fästa ordentligt mot de långa balkarna. Det funkade väl någotsånär, jag är dålig på att limma stora plastsjok - antingen limmar man med etylacetat, då blir det bra fogar men håller dåligt eftersom det hinner dunsta innan man klämmer ihop delarna, eller så använder man tjockare plastlim, då håller det men fogarna blir lidande. Det hade nog blivit bättre passform om jag limmat ihop vingarna med etylacetat som vanligt och sedan "trätt på" dem på vingbalkarna, å andra sidan kanske det inte hade hållit lika bra. Övning ger färdighet...
Här har det gått många timmar mellan nyår och trettondagshelg, med slipning, inpassning av klarplastdelar, lite detaljfix och till slut en massa maskning.
Och här har jag till slut fått på lite primer (jag noterar att färgen fäster extremt bra på den silvriga ytan...). Så småningom blir det dags att sätta lite färg på skapelsen.
Vingarna ja. Det var ganska många delar till inre motorerna/hjulhusen. Jag testade att sätta ihop så mycket som möjligt innan jag målade. Med facit i hands skulle jag kanske inte ha satt ihop fullt så mycket, det blev rätt pilligt att måla. Å andra sidan kommer ganska lite att synas i slutändan...
När hjulhusen var målade testade jag att limma vingarnas undre delar mot flygkroppen för att kunna fästa ordentligt mot de långa balkarna. Det funkade väl någotsånär, jag är dålig på att limma stora plastsjok - antingen limmar man med etylacetat, då blir det bra fogar men håller dåligt eftersom det hinner dunsta innan man klämmer ihop delarna, eller så använder man tjockare plastlim, då håller det men fogarna blir lidande. Det hade nog blivit bättre passform om jag limmat ihop vingarna med etylacetat som vanligt och sedan "trätt på" dem på vingbalkarna, å andra sidan kanske det inte hade hållit lika bra. Övning ger färdighet...
Här har det gått många timmar mellan nyår och trettondagshelg, med slipning, inpassning av klarplastdelar, lite detaljfix och till slut en massa maskning.
Och här har jag till slut fått på lite primer (jag noterar att färgen fäster extremt bra på den silvriga ytan...). Så småningom blir det dags att sätta lite färg på skapelsen.
Det har byggts en del i mellandagarna, men det har gått långsamt. Alltmer komplexa moduler har tagit form. Det mesta passar bra utom inredningen till akterskyttens lilla holk, där passar kanonerna inte in som de ska. Jag struntade i att sätta dit dem, ingenting syns ändå.
Till sist gick det att sätta ihop flygkroppen.
Nosen är lite tom, här kommer jag att sätta in lite fler möbler. Den här bubblan i taken var igensatt på Little Miss Mischief, det skulle finnas en separat del för den men den som man skulle använda enligt ritningen var inte rätt del. Råkade jag slänga bort rätt del? Till slut löste jag det genom att ta delen med bubblan, såga bort själva bubblan, fylla igen med milliput och planslipa.
Nu är det dags att ta tag i vingarna...
En annan skala och ett annat världskrig än det jag brukar befatta mig med men det blir som vanligt spännande att följa! Och modellen ser onekligen perfekt ut...:-)
Jadå, om än en väldigt blygsam sådan...bilder kommer i ny tråd inom kort!
Jag har en Re 2000 från Special Hobbby och Hellers J 21:a liggande och dekaler till dem. Men de ligger lite i framtiden, nån gång när jag vill ta tag i nåt lite mer utmanande igen. Härnäst så blir det istället nåt stort, fyrmotorigt och stjärnförsett. Visserligen pilligt och mycket delar det mer, så det kommer nog att bli en långkörare, men jag räknar med att allt ska passa ihop iaf...byggstart på söndag!
Ja, det borde ju funka. De enda som kan bli lite knöliga är flygplansnumret (26001) men de siffrorna kan du gissningsvis ta från något ark med siffror...?