Modellbygge i Uppsala – IPMS Uppsala modellbyggarklubb › Forum › In the works › Svenskbygge! J 32B från Tarangus › Svar till: Svenskbygge! J 32B från Tarangus
Det har målats en del den gångna veckan. Den där "grön 325" tycks vara en svårfångad nyans när man försöker researcha den, men jag tror stenhårt på "nära nog" när det gäller målning (jag är färgblind). I instruktionerna anges Tamiya XF 61 som motsvarighet vilket dock tycks mig obegripligt då det är en mörkt grön (och för mina ögon inte ett dugg olivgrön)...
Efter en förskuggning (jag förskuggar alltid, även om det inte syns så är det bra träning!) testade jag istället XF 62 Olive drab. Vilket jag inte skulle ha gjort, det stackars planet såg ut som jag doppat det i blockchoklad. Vilket ju iofs är trevligt så här i juletid men inte vad vi var ute efter just denna gång. Testade istället med XF 58 Olive green vilket genast såg mycket bättre ut. Jag lättade upp den med en del ljusgrått för att det skulle se blekt ut. Efter en första målning blandade jag i mer ljusgrått och målade lite paneler för att få till lite variation i färgen. Det såg på det hela taget godkänt ut.
Sedan var det dags för alu-färg på vingarnas framkanter och under bakkroppen. Det hade förstås varit enklare att ta detta först, innan grönfärgen, men jag tycker alu-färg fäster så dåligt att jag inte ville maska den mer än nödvändigt. Jag maskade av de gröna ytorna ordentligt, tyckte jag. Men fick ändå overspray överallt.
Nu fick jag å andra sidan skäl att jobba lite mer med grönfärgen och få till lite mer variation. Först ett lager outspädd XF 58 längs med panellinjerna, sedan återigen uppljusad färg på ytorna däremellan. Det syns inte så tydligt på bilden men jag tycker att resultatet blev OK. Tycker en ganska diskret effekt passar bra eftersom de J32:or jag sett på bild är väderbitna men inte tokslitna. Nu: klarlack och dekaler!