Modellbygge i Uppsala – IPMS Uppsala modellbyggarklubb › Forum › In the works › Plågsamma modellförsök: en J 26 från Hobby Boss › Svar till: Plågsamma modellförsök: en J 26 från Hobby Boss
Nu får det räcka med den här. Jag bröt loss landställen, kortade dem något och borrade nya hål för dem lite längre ut. Landställsskydden byggdes på med lite plastark. Nu ser det mycket bättre ut, Mustangen står med rätt tyngd. Det lönar sig trots allt att gneta med detaljer på det här sättet.
Bubbelhuven tog en hel del tid och svordomar att få till. Först försökte jag lite för länge göra nåt snyggt av byggsatsens huv - tunn och klar men det var den där detaljen att ramen, som ni kanske minns, var integrerad med flygkroppen. Alltså måste den delen som jag sågade loss sättas ihop med bubbeldelen i klarplast och efter ett tag gav jag upp. Det gick inte att få det snyggt. Reserven var en huv från en gammal Airfix-Mustang som blivit limkladdad. Jag sandade, slipade och polerade och byggde på lite med plastark så att den fick hyfsat rätt form. Och nu vet jag hur man polerar klarplast. Bara en sån sak!
Efter ytterligare lite pill med detaljer, t.ex ett landningsljus på undersidan och scratchbygge av en pitotmojäng så fick det vara bra. Bortsett från dekalerna som jag hade stora problem med och slitet med kabinhuven så var det ett nöjsamt bygge med OK resultat och som ledde till flera lärdomar. Men jag är nästan mest nöjd med den där gula stolskudden...