Byggmöten 2024 Forum In the works Plågsamma modellförsök: en J 26 från Hobby Boss

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1286
    Anonym
    Inaktiv

    Det låg en Mustang från Hobby Boss med svenska dekaler till och skräpade på en av de lokala leksaksaffärerna och jag tyckte synd om den. Så rätt som det var så var den framme på arbetsbordet. Jag har byggt några Hobby Boss och blir varje gång överraskad, å ena sidan av hur oerhört simpla de är och å andra av, tja, hur BRA de ändå ser ut.

    IMG-5571

    Enda riktigt konstiga draget här är att ramen till kabinhuven är integrerad med flygkroppen. Hur tänkte de där? Och så är det de där väldigt primitiva kabinerna...

    IMG-5572

    ...och frestelsen att börja såga blev övermäktig.

    IMG-5573

    Hur ska detta sluta...?

    #1296
    Anonym
    Inaktiv

    Med en färdig modell förhoppningsvis... Ser mer ut som en borr än såg?! 😁

    #1299
    Anonym
    Inaktiv

    Skulle bara kolla hur uppmärksam du var...;-)

    Så här ser det ut nu, en del våld senare. Operationen lyckades och patienten överlevde, åtminstone hittills. Förargropen har utsatts för en modern lägenhetsrenovering (a.k.a "riv ut allt"). Istället ska det in lite recyclade delar från en gammal Airfix-J 26:a som offrades för detta nobla syfte. Pansarskottet kom ursprungligen från en Italeri-Mustang...det kanske kan bli nåt ändå!

    IMG-5654

    #1362
    Anonym
    Inaktiv

    Bara en fjuppdatering för att visa att det hänt nåt ändå! Instrumentbrädan är ändrad för att se ut lite mer som förlagan. Stolen är helt scratchbyggd (stolen som satt i P 51 D ser ju lite ut som en fällstol och var ganska enkel att efterapa). Stängerna på sidan av stolen fick flyttas in lite eftersom stolen inte skulle rymmas i förarkorgen annars.

    IMG-5764

    #1393
    Anonym
    Inaktiv

    Otroligt att det gått så lång tid sedan sista uppdateringen på juldagen...men jag har inte varit overksam. Tanken var att den här modellen skulle bli klar till årsslutet eller åtminstone till trettonhelgen eller åtminstone innan jag gick tillbaka till jobbet, men men...det finns ju alltid de där smådetaljerna som hänger efter. Och modellens begränsningar visade sig efter hand. Nåväl, lite bilder på målningen: tanken med det här projektet var från början mest att testa lite olika varianter av silverfärg. Först maskades flygkroppen av och vingarna prisades med grått och målades med Tamiyas bare-metal silver. Sedan maskades vingarna av och flygkroppen målades med Tamiyas silver leaf. Eftersom det blev nödvändigt med lite slipning kompletterades sedan med lite olika blandningar av silver och aluminium. Fenan penselmålades till sist med Humbrols 56.

    IMG-5818
    IMG-5820
    IMG-5827
    IMG-5829
    IMG-5834
    IMG-5835

    Kronmärken togs från ett gammalt Flying Colors-ark. Här nånstans insåg jag att dörrmattan på vänster vinge inte fanns med som dekal. Bara att maska och måla på lite svart.

    IMG-5849

    Propellern som det behövdes en hel del pill med. De där eleganta Hamilton-dekalerna fanns med i Hobby Boss-satsen; jag lyckades sumpa en. Nåväl, det propellerbladet får väl bli lite extra slitet...

    IMG-5891

    När allt var nästan färdigt, efter en hel del arbete fr a med vindrutan, så kändes det som att landställen var för långa. Dessutom satt de för tätt och landställsskydden hade fel form. Så J 26:an får stå nästan helt färdig ett litet tag till...

    IMG-5893

    #1402
    Anonym
    Inaktiv

    Nu får det räcka med den här. Jag bröt loss landställen, kortade dem något och borrade nya hål för dem lite längre ut. Landställsskydden byggdes på med lite plastark. Nu ser det mycket bättre ut, Mustangen står med rätt tyngd. Det lönar sig trots allt att gneta med detaljer på det här sättet.

    Bubbelhuven tog en hel del tid och svordomar att få till. Först försökte jag lite för länge göra nåt snyggt av byggsatsens huv - tunn och klar men det var den där detaljen att ramen, som ni kanske minns, var integrerad med flygkroppen. Alltså måste den delen som jag sågade loss sättas ihop med bubbeldelen i klarplast och efter ett tag gav jag upp. Det gick inte att få det snyggt. Reserven var en huv från en gammal Airfix-Mustang som blivit limkladdad. Jag sandade, slipade och polerade och byggde på lite med plastark så att den fick hyfsat rätt form. Och nu vet jag hur man polerar klarplast. Bara en sån sak!

    Efter ytterligare lite pill med detaljer, t.ex ett landningsljus på undersidan och scratchbygge av en pitotmojäng så fick det vara bra. Bortsett från dekalerna som jag hade stora problem med och slitet med kabinhuven så var det ett nöjsamt bygge med OK resultat och som ledde till flera lärdomar. Men jag är nästan mest nöjd med den där gula stolskudden...

    IMG-5956
    IMG-5958
    IMG-5961
    IMG-5963
    IMG-5965
    IMG-5966

    #1405
    Anonym
    Inaktiv

    Två tummar och två stortår upp! Snyggt byggt och återigen bra träning på basfärdigheter och detaljer!
    /F

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
© 2019 IPMS Uppsala. Alla rättigheter förbehållna.
Designed in: Oxygen on WordPress