Modellbygge i Uppsala – IPMS Uppsala modellbyggarklubb › Forum › In the works › Marivox J 22 - kan det bli nåt? › Svar till: Marivox J 22 - kan det bli nåt?
En del ja...men det har puttrat på ganska bra med det här bygget. Här har motorkåpan med etsade kylflänsar kommit på plats. Ganska pilligt, man måste räkna ut hur mycket av kåpan som ska sågas bort, sen måste de raka flänsarna böjas lite lagom och så ska man få dem på plats. Med superlim, som jag nästan hatar.
Mest slipjobb blev det runt huven, både rygg och sidor behövde byggas upp lite för att få det snyggt i bakkant.

J 22 hade ju nåt slags strömlinjeformade pluttar över akanmynningarna, och det ser astråkigt ut. Jag borrade ur stänger av varmdragen gjutstam (försiktigt!) och satte i snuttar av metallrör. Det ser väl ändå mycket fränare ut...?
Den individ jag tänkt mig att bygga (som ni alltså ser ovan är en J 22A) hade inte spinner och jag ville helst använda något annat än modellens simpla och ganska illa gjutna propeller. Valet föll på en propp från Airfix Devastator. Jag kortade bladen nån mm, vände på proppen och gjorde navet av en bit gjutstam och lite metalltråd.