Byggmöten 2024 Forum In the works Marivox J 22 - kan det bli nåt?

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1394
    Anonym
    Inaktiv

    En modell som påbörjades för flera år sedan, men projektet dog efter lite pillande med förarkabinen. Marivox gamla trotjänare har ju funnits ett tag och begåvades vid något tillfälle med nya dekaler och lite fotoets, som måste man fundera på hur man ska få plats med. Stolen är ett scratchbygge med lite ets från satsen. Pyramiden bakom stolen är ju i själva verket en rörstruktur täckt av något slags kanvas; för att simulera det täckte jag den väldigt rätvinkliga plastdelen från satsen med ett tunt lager milliput.

    IMG-5897

    Det finns dock inget som håller pyramiden på plats så här fick vi improvisera ett par bjälkar.

    IMG-5898

    De stora delarna ihoplimmade och spacklade. Det kommer att krävas en del slipning här.

    IMG-5901
    IMG-5902
    IMG-5905
    IMG-5906

    #1399
    Anonym
    Inaktiv

    Bra kämpat - både med modellen och med att försöka hålla lite liv i det här forumet! Lite spackel att ta hand om ser jag...
    /F

    #1403
    Anonym
    Inaktiv

    En del ja...men det har puttrat på ganska bra med det här bygget. Här har motorkåpan med etsade kylflänsar kommit på plats. Ganska pilligt, man måste räkna ut hur mycket av kåpan som ska sågas bort, sen måste de raka flänsarna böjas lite lagom och så ska man få dem på plats. Med superlim, som jag nästan hatar.

    IMG-5916

    Mest slipjobb blev det runt huven, både rygg och sidor behövde byggas upp lite för att få det snyggt i bakkant.
    IMG-5932
    IMG-5933

    J 22 hade ju nåt slags strömlinjeformade pluttar över akanmynningarna, och det ser astråkigt ut. Jag borrade ur stänger av varmdragen gjutstam (försiktigt!) och satte i snuttar av metallrör. Det ser väl ändå mycket fränare ut...?

    IMG-5941

    Den individ jag tänkt mig att bygga (som ni alltså ser ovan är en J 22A) hade inte spinner och jag ville helst använda något annat än modellens simpla och ganska illa gjutna propeller. Valet föll på en propp från Airfix Devastator. Jag kortade bladen nån mm, vände på proppen och gjorde navet av en bit gjutstam och lite metalltråd.

    IMG-5942

    #1404
    Anonym
    Inaktiv

    Det går ju framåt! Om det finns en klar fördel med att bygga de här modellerna, är det att du får massor av träning i basfärdigheterna och de behövs alltid - även på nyare och bättre modeller! Snygg propeller!
    /F

    #1539
    Anonym
    Inaktiv

    Jaha, den här tråden har det ju inte hänt så mycket i på ett tag. Men det har inte saknats dramatik i det här projektet...i början av februari tuffade det på riktigt bra, det spacklades, slipades och målades. Sen skulle dekalerna på...och i mitten av månaden såg det ut så här:

    IMG-6026

    I nästa inlägg: den fasansfulla sanningen!

    #1540
    Anonym
    Inaktiv

    En och en halv vinge och ett trasigt kronmärke på kroppen?! Ser inte lovande ut och inte gör din teaser inför nästa inlägg något för att lugna en...

    #1541
    Anonym
    Inaktiv

    Ja, vad var det som hände egentligen…? Det gick ju så bra. Tills dekalerna skulle på. De stora gick bra, men de små löstes upp, en efter en. Småsvärande såg jag hur alla dessa små varningstexter (stig inte här!) gick förlorade. Jag penslade på flytande dekalfilm och räddade några, men ni vet hur det är när en modell plötsligt inte känns lika kul längre. Det känns som att man liksom tappar det. Till slut hade jag bara förbandssiffrorna kvar. Jag skulle förbereda med lite Micro set, men råkade ta dekalfilmen i stället. Tips: gör inte detta. Den fräter rakt igenom färgen ned till plasten. Nya svordomar, fram med färgsprutan för att laga med lite grön färg. Men hur skulle jag skydda kronmärkena? Jag vågade inte maska med tejp, utan försökte istället med häftmassa. Tips: gör inte detta heller. Större delen av dekalen hängde med fästmassan. Och jag hade inga fler kronmärken.

    Vid den här punkten gjorde jag nåt jag inte gjort på många, många år: slängde modellen i väggen och sedan resterna i papperskorgen. Efter att ha fotat några av de större brottstyckena, då. Oerhört tillfredställande, nästan renande. Naturligtvis insåg jag sen att det hade varit smartare med nåt slags mer "kontrollerad skrotning" men det hade ju inte varit lika kul.

    Så nu är vi tillbaka på ruta 1, med en ny modell som genast beställdes. Och därmed med chansen att göra om och göra i alla fall lite mer rätt. Till exempel kan man vänta med att måla tills all fotoets är fastlimmad. Fotoets fäster ju MYCKET bättre (eller ja, i alla fall mindre dåligt...) på plast än på färg.

    IMG-7053

    Jag tänkte också att jag skulle försöka göra något åt en av modellens riktigt svaga punkter, nämligen vingarnas undersidor och den usla passformen vid vingroten. Till slut nöjde jag mig med att såga loss vingrodren, jag är inte säker på att det blev så värst mycket bättre.

    IMG-7054

    I övrigt flöt det på rätt fint här. Har man som sagt redan gjort allt en gång så…här har det redan blivit dags för målning. Eftersom burken med Tamiyas XF 58 var slut tänkte jag att jag skulle testa med en olivgrön från Vallejo istället. Den blev alldeles för ljus, och undersidan för mörk.

    (Och vad är då det där till höger, som ser ut som en till Mustang…? Ja, det är ett annat bygge som växte fram parallellt. Mer om det i en annan tråd).

    IMG-7343
    IMG-7344

    För nästa målningsförsök blandade jag den gröna färgen från Vallejo med Tamiyas Olive drab XF 61, jag har svårt att bestämma mig för vad jag tycker om resultatet. Först såg det bra ut, när kronmärkena åkte på kändes det plötsligt på tk för mörkt, men i dagsljus ser det ganska bra ut. Att den där färgnyansen ska vara så svårfångad...! Undersidan känns dock riktigt bra efter ett nytt försök med lite ljusare färg.

    IMG-7358
    IMG-7359
    IMG-7360

    Dekalerna gick också bättre andra gången (gör som, gör rätt...). Så här i efterhand undrar jag dock om J 22:orna som märktes med vita siffror och svarta förbandsnummer hade kronmärken på ovansidan av vingarna…? Det skulle de ju inte ha enligt den märkningen (M/40?) Det verkar finnas få bilder på tidiga 22:or och på de bilder som finns är det svårt att se. Nåja, i andra fall har jag tyckt mig förstå att det inte var helt konsekvent på den punkten. Och nu sitter de där i alla fall. Den skarpögde lägger också märke till de yttepyttesmå positionsljusen i vinghörnen.

    IMG-7385

    Lite andra saker passade jag också på att förbättra, ja. Till exempel var jag aldrig vidare förtjust i Marivox lite väl simpla motor. Efter lite olika försök tog jag till slut motorn från en skrotad B5N Kate från Hasegawa, sågade loss vevhuset och satte dit vevhuset från Marivox-motorn. Det blev genast lite snyggare. Luftintagen i vingarna inreddes med tunna bitar av fotoets. Det utsvängda J 22A-avgasröret från satsen var också väl platt och ersattes av en bit böjd gjutstam.

    IMG-7406
    IMG-7407

    Här har det kommit på lite oljeslask. Sparsamt, dels för att modellen redan kändes väl mörk, dels för att det är få och tunna linjer på ovansidan där slasket inte gör så stor skillnad. Men på undersidan skrämde det liv i lite detaljer.

    IMG-7408

    På väg i mål - eller på väg mot nästa katastrof? Den som lever får se!

    #1559
    Anonym
    Inaktiv

    ...och så här blev det till slut. Pitotröret är scratchbyggt av metallrör, sporrhjulet är från en Bf 109.

    IMG-7914
    IMG-7915
    IMG-7917
    IMG-7918
    IMG-7919

    Jag är lite halvnöjd med landställen, de känns liksom aningen för små. Framför allt är ju hjulen fula, men jag hade ingen lust att lägga typ 250 kr på ett Kora-set bara för den sakens skull.

    Ett kul bygge och Marivox-modellen är väl fortfarande fullt byggbar. Men man kommer inte ifrån att den är ganska mossig. Visst vore det väl kul om nåt av alla dessa tjeckiska kortserieföretag eller nån kunde komma med en ny...?

    #1560
    Anonym
    Inaktiv

    Snyggt!
    Mycket kronmärkt nu, är det mer på gång?
    /F

    #1565
    Anonym
    Inaktiv

    Jag har en Re 2000 från Special Hobbby och Hellers J 21:a liggande och dekaler till dem. Men de ligger lite i framtiden, nån gång när jag vill ta tag i nåt lite mer utmanande igen. Härnäst så blir det istället nåt stort, fyrmotorigt och stjärnförsett. Visserligen pilligt och mycket delar det mer, så det kommer nog att bli en långkörare, men jag räknar med att allt ska passa ihop iaf...byggstart på söndag!

    #1644
    Anonym
    Inaktiv

    Blev det byggstart på mötet?

    #1647
    Anonym
    Inaktiv

    Jadå, om än en väldigt blygsam sådan...bilder kommer i ny tråd inom kort!

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
© 2019 IPMS Uppsala. Alla rättigheter förbehållna.
Designed in: Oxygen on WordPress