Byggmöten 2020 Forum In the works Marivox J 22 - kan det bli nåt?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Ragnar HedlundRagnar Hedlund
    Deltagare

En modell som påbörjades för flera år sedan, men projektet dog efter lite pillande med förarkabinen. Marivox gamla trotjänare har ju funnits ett tag och begåvades vid något tillfälle med nya dekaler och lite fotoets, som måste man fundera på hur man ska få plats med. Stolen är ett scratchbygge med lite ets från satsen. Pyramiden bakom stolen är ju i själva verket en rörstruktur täckt av något slags kanvas; för att simulera det täckte jag den väldigt rätvinkliga plastdelen från satsen med ett tunt lager milliput.

IMG-5897

Det finns dock inget som håller pyramiden på plats så här fick vi improvisera ett par bjälkar.

IMG-5898

De stora delarna ihoplimmade och spacklade. Det kommer att krävas en del slipning här.

IMG-5901
    IMG-5902
    IMG-5905
    IMG-5906

Fredrik AlmlöfFredrik Almlöf
    Deltagare

Bra kämpat - både med modellen och med att försöka hålla lite liv i det här forumet! Lite spackel att ta hand om ser jag...
    /F

Ragnar HedlundRagnar Hedlund
    Deltagare

En del ja...men det har puttrat på ganska bra med det här bygget. Här har motorkåpan med etsade kylflänsar kommit på plats. Ganska pilligt, man måste räkna ut hur mycket av kåpan som ska sågas bort, sen måste de raka flänsarna böjas lite lagom och så ska man få dem på plats. Med superlim, som jag nästan hatar.

IMG-5916

Mest slipjobb blev det runt huven, både rygg och sidor behövde byggas upp lite för att få det snyggt i bakkant.
    IMG-5932
    IMG-5933

J 22 hade ju nåt slags strömlinjeformade pluttar över akanmynningarna, och det ser astråkigt ut. Jag borrade ur stänger av varmdragen gjutstam (försiktigt!) och satte i snuttar av metallrör. Det ser väl ändå mycket fränare ut...?

IMG-5941

Den individ jag tänkt mig att bygga (som ni alltså ser ovan är en J 22A) hade inte spinner och jag ville helst använda något annat än modellens simpla och ganska illa gjutna propeller. Valet föll på en propp från Airfix Devastator. Jag kortade bladen nån mm, vände på proppen och gjorde navet av en bit gjutstam och lite metalltråd.

IMG-5942

Fredrik AlmlöfFredrik Almlöf
    Deltagare

Det går ju framåt! Om det finns en klar fördel med att bygga de här modellerna, är det att du får massor av träning i basfärdigheterna och de behövs alltid - även på nyare och bättre modeller! Snygg propeller!
    /F

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
© 2019 IPMS Uppsala. Alla rättigheter förbehållna.
Designed in: Oxygen on WordPress