Anonym
Inaktiv

Åkej, lite målningsbilder dårå. Först lite förskuggning, med flit ganska slarvigt:
IMG-6291
IMG-6292
Ärligt talat gör jag det här mest som sprutträning, ganska lite kommer ju att synas. Men det ger kanske en viss känsla?

Sen är det i alla fall bara att maska och måla, maska och måla igen. Färgerna är från ett Vallejo-set. Deras RLM 76 är i mitt tycke för mörk, mer som jag tänker mig RLM 65, så den är blandad med typ 40% vitt. Deras RLM 82 och 83 ligger extremt nära varandra, vilket jag tror de gjorde i verkligheten också - på bild ser FW 200 ofta ut att vara monokroma och jag utgår att alla målades i samma standardkamo. Jag borde så här i efterhand sett kanske ha lättat upp den ljusare nyansen något, nu blandade jag lite svart i den mörkare i stället för att få till lite mer kontrast. Känns som att det lyckades hyfsat.

IMG-6302

Det kan vara att modellerna helt ändrar karaktär när man målar dem, fångar ljuset annorlunda, det kan vara att man skärper blicken under arbetets gång. Eller så är jag bara kass. I den bästa av världar borde jag förstås göra alla slipjobb innan jag börjar måla, så att jag sen kan måla allt ordentligt vid ett tillfälle. I det här fallet bestämde jag, när jag målat undersidan, att jag nog ville jobba lite mer på fogen mellan gondol och flygkropp. Och när allt var klart bestämde jag mig för att spackla och slipa vingfogarna som jag dittills låtit vara. Med ännu mera maskning och tilläggsmålning som följd. Men till slut ser det ändå rätt OK ut.

IMG-6340
IMG-6341
IMG-6342
IMG-6343

Klarlack och dekaler på. Det blev några såna där små gula bensintrianglar över, jag placerade ut dem på vingarna där jag tyckte de såg trovärdiga ut.
IMG-6395
IMG-6396
Nästa steg är oljeslask och att försöka bestämma vilken halvmatta lack jag ska täcka det med - har inte bestämt mig, Tamiyas tycker jag är för blank, Humbrols ger "rätt" utseende i mitt tycke men täpper igen sprutan något rent bedrövligt. Något annat jag ska testa?