Anonym
Inaktiv

Bild med några av stegen:

Jag tog fler bilder, men alla andra blev dåliga pga bråttom så jag återkommer.

Steg 1 ärsom sagt detaljmålning, syns lite på fronten, fanns inte så mycket på tornet att detaljmåla. Brukar försöka få till så att verktyg har olika färg (en del grönmålade, andra inte), avvikande material har lite andra nyanser osv.

Steg 2, Pin-wash/wash runt utstickande detaljer. Jag använder Flory Models, den är inte lika lätt som oljefärg att få det bra med för den flyter inte inåt på samma sätt som oljefärg + lacknafta. Fördelarna med Florys är att den inte luktar och att den (typ) går att få bort på en matt yta vilket är omöjligt med oljefärg. Jag kör med svart och torkar bort direkt om det blir för mycket

Steg 3, slitage i färgen. Jag använder två tekniker, på kanter och ytor där det kan förväntas finnas slitage från t ex besättningen, eller utsatta kanter osv så penselduttar jag eller duttar med en liten bit svamp för att få fram rostmönster (brun färg, mörkare än man tänker sig), på ställen som t ex luck-kanter eller steg/handtag kan det bli mer och på andra ställen mindre. Ganska svårt moment, behöver bestämma var det är troligt att det är slitage, inte överdriva, inte underdriva, tänka på att det inte ska vara homogent över hela vagnen, inte störa sig på att det inte är homogent. När rostfärgen är duttad så går jag efter med pensel och mörk silver-färg eller mörkgrå och fyller i på ställen med frekvent slitage så det blir "stål i dagen".

När jag har slitage där jag tror att det är rimligt brukar jag svampa efter litegrann på andra ställen för att få lite mer liv i saker.

To be continued...