Byggmöten 2020 Forum In the works Franskbygge! AMX 13/90 från Takom

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Per KnutssonPer Knutsson
    Keymaster

Plitar med en inte jättevälkänd fransk 50-talsskapelse, AMX 13/90. Mina halvmöpiga gamer-kompisar kände inte igen den. Det är rätt märkligt ändå, med tanke på att den fortfarande är i tjänst i tredje världen, producerats i 7700 exemplar och produktionen avslutades i mitt på 80-talet. Och den är ju rätt cool 🙂

Bara byggbilder än så länge. Målningen i halvkall-garage, så måste invänta liite varmare väder.

Ragnar HedlundRagnar Hedlund
    Deltagare

Sjukt fulcool! Visst känns den lite som ett hemmabygge...? (Å då menar jag alltså inte för att det är en modell!)

Per KnutssonPer Knutsson
    Keymaster

Den har blivit stående nu pga går inte att måla i garaget pga kallt. Det är ju en lite egen design, men hade nog sina fördelar. Liten, 3 mans besättning, väldigt hög topphastighet, 12 granaters magasin som kunde pangas iväg med 2-3 sekunders mellanrum så en våldsam momentan eldkraft. Futtigt pansar och omladdning måste ske utanför vagnen. Det finns en i pansarmuseets magasin i Strängnäs, den togs in på prov när vi skulle bygga Strv 103 eller nåt.

Fredrik AlmlöfFredrik Almlöf
    Deltagare

Känns lite som en Marder på något sätt, inte för att jag har jättegod koll på hur de såg ut. Snyggt byggt i alla fall!

Hur varmt måste det bli för att garaget ska fungera som målarbås igen? Målar du allt i garaget, eller bara sådant som luktar jättemycket?
    /F

Per KnutssonPer Knutsson
    Keymaster

Runt 10-12 plus ute så blir det 16+ i garaget och det är minsta tempen för att airbrushen ska funka. Airbrushar i garaget, penselmålar i lägenheten.

Per KnutssonPer Knutsson
    Keymaster

Nu är Knutssons målarstudio öppen igen efter vinteruppehållet. Kompressorn gick varm och färg sattes på fransmannen. Först färg på banden och därefter dunkelgelb, för fransmännen tar åt sig vad andra gör:

Det går ju inte att göra precis som tyskarna, så fransmännen inverterade färgerna istället, mycket grönt och lite gult. Så jag maskade som ni ser med lite kludd, blev inte direkt skalenligt, men finns begränsningar på vad jag orkar med. Efter kluddet blev det grönt och sedan bort med kluddet:

Nu vidare med detaljmålning, satin-lack, klarplastdetaljer, dekaler, washer, pigment.

Fredrik AlmlöfFredrik Almlöf
    Deltagare

Äntligen! Nu kanske det nästan blev för varmt istället?!

Snyggt blev det i alla fall. Jag har en liten Sherman Firefly som också behöver detaljmålning och allt det där andra... men det är ju pansar och jag vet inte riktigt vad jag ska göra, så kör på Per och visa vägen.
    /F

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
© 2019 IPMS Uppsala. Alla rättigheter förbehållna.
Designed in: Oxygen on WordPress