Byggmöten 2024 Forum In the works Franskbygge! AMX 13/90 från Takom

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1311
    Anonym
    Inaktiv

    Plitar med en inte jättevälkänd fransk 50-talsskapelse, AMX 13/90. Mina halvmöpiga gamer-kompisar kände inte igen den. Det är rätt märkligt ändå, med tanke på att den fortfarande är i tjänst i tredje världen, producerats i 7700 exemplar och produktionen avslutades i mitt på 80-talet. Och den är ju rätt cool 🙂

    Bara byggbilder än så länge. Målningen i halvkall-garage, så måste invänta liite varmare väder.

    #1315
    Anonym
    Inaktiv

    Sjukt fulcool! Visst känns den lite som ett hemmabygge...? (Å då menar jag alltså inte för att det är en modell!)

    #1396
    Anonym
    Inaktiv

    Den har blivit stående nu pga går inte att måla i garaget pga kallt. Det är ju en lite egen design, men hade nog sina fördelar. Liten, 3 mans besättning, väldigt hög topphastighet, 12 granaters magasin som kunde pangas iväg med 2-3 sekunders mellanrum så en våldsam momentan eldkraft. Futtigt pansar och omladdning måste ske utanför vagnen. Det finns en i pansarmuseets magasin i Strängnäs, den togs in på prov när vi skulle bygga Strv 103 eller nåt.

    #1398
    Anonym
    Inaktiv

    Känns lite som en Marder på något sätt, inte för att jag har jättegod koll på hur de såg ut. Snyggt byggt i alla fall!

    Hur varmt måste det bli för att garaget ska fungera som målarbås igen? Målar du allt i garaget, eller bara sådant som luktar jättemycket?
    /F

    #1413
    Anonym
    Inaktiv

    Runt 10-12 plus ute så blir det 16+ i garaget och det är minsta tempen för att airbrushen ska funka. Airbrushar i garaget, penselmålar i lägenheten.

    #1453
    Anonym
    Inaktiv

    Nu är Knutssons målarstudio öppen igen efter vinteruppehållet. Kompressorn gick varm och färg sattes på fransmannen. Först färg på banden och därefter dunkelgelb, för fransmännen tar åt sig vad andra gör:

    Det går ju inte att göra precis som tyskarna, så fransmännen inverterade färgerna istället, mycket grönt och lite gult. Så jag maskade som ni ser med lite kludd, blev inte direkt skalenligt, men finns begränsningar på vad jag orkar med. Efter kluddet blev det grönt och sedan bort med kluddet:

    Nu vidare med detaljmålning, satin-lack, klarplastdetaljer, dekaler, washer, pigment.

    #1454
    Anonym
    Inaktiv

    Äntligen! Nu kanske det nästan blev för varmt istället?!

    Snyggt blev det i alla fall. Jag har en liten Sherman Firefly som också behöver detaljmålning och allt det där andra... men det är ju pansar och jag vet inte riktigt vad jag ska göra, så kör på Per och visa vägen.
    /F

    #1485
    Anonym
    Inaktiv

    Blev inte så nöjd med camot, blev lite för pastellfärgat. Nytt försök med beigare färg och mörkare grönt och mer pluttar.

    #1486
    Anonym
    Inaktiv

    Snyggare grön färg. Hur gör du pluttarna? Häftmassa?!

    Visa nu de kommande stegen med många foton och tydliga beskrivningar, så att jag och andra pansarnoviser kan härma.

    /F

    #1487
    Anonym
    Inaktiv

    Japp, det var häftmassa. Nästa steg är inte så komplicerat eftersom det är en stridsvagn. Det är detaljmålning och sätta på dekaler. Den här har 2 dekaler vilket är rätt lagom. Jag brukar pensla blanklack där dekalerna ska sitta när det är så få istället för att spraya allt.

    #1488
    Anonym
    Inaktiv

    Ok, det steget känns ganska lugnt... det är mer de där washerna, dammandet och leran som känns ovant och osäkert.

    Mer bilder oavsett! Jag lovar att uppdatera mitt senaste bygge också.

    /F

    #1490
    Anonym
    Inaktiv

    Bild med några av stegen:

    Jag tog fler bilder, men alla andra blev dåliga pga bråttom så jag återkommer.

    Steg 1 ärsom sagt detaljmålning, syns lite på fronten, fanns inte så mycket på tornet att detaljmåla. Brukar försöka få till så att verktyg har olika färg (en del grönmålade, andra inte), avvikande material har lite andra nyanser osv.

    Steg 2, Pin-wash/wash runt utstickande detaljer. Jag använder Flory Models, den är inte lika lätt som oljefärg att få det bra med för den flyter inte inåt på samma sätt som oljefärg + lacknafta. Fördelarna med Florys är att den inte luktar och att den (typ) går att få bort på en matt yta vilket är omöjligt med oljefärg. Jag kör med svart och torkar bort direkt om det blir för mycket

    Steg 3, slitage i färgen. Jag använder två tekniker, på kanter och ytor där det kan förväntas finnas slitage från t ex besättningen, eller utsatta kanter osv så penselduttar jag eller duttar med en liten bit svamp för att få fram rostmönster (brun färg, mörkare än man tänker sig), på ställen som t ex luck-kanter eller steg/handtag kan det bli mer och på andra ställen mindre. Ganska svårt moment, behöver bestämma var det är troligt att det är slitage, inte överdriva, inte underdriva, tänka på att det inte ska vara homogent över hela vagnen, inte störa sig på att det inte är homogent. När rostfärgen är duttad så går jag efter med pensel och mörk silver-färg eller mörkgrå och fyller i på ställen med frekvent slitage så det blir "stål i dagen".

    När jag har slitage där jag tror att det är rimligt brukar jag svampa efter litegrann på andra ställen för att få lite mer liv i saker.

    To be continued...

    #1491
    Anonym
    Inaktiv

    Lysande! Känns rimligt och relativt enkelt att försöka efterlikna.

    Sitter som på nålar inför fortsättningen...
    /F

    #1500
    Anonym
    Inaktiv

    Här kommer ”prick-metoden” eller nåt. Metod för att efterlikna smuts osv. MIG gör det här med oljefärger och det blir mycket snyggt. Jag försöker få till det med Flory-washer, men är inte lika lätt. Det går iaf ut på att dutta lite olika färger i olika mängd på byggsatsen och sedan få färgerna att flyta ut och ihop med lämpligt lösningsmedel. Första gången jag försökte med detta var på nyss byggda T-55 och det ser ju bra it, men kanske inte verklighetstroget?

    Jag försöker iaf igen på den här, och ser om det är nåt att ha eller ej. Har prickat den nu:

    #1502
    Anonym
    Inaktiv

    Och olika färger är det för att slutresultatet ska bli lite ojämnt?!

    Ser spänt fram emot nästa steg...
    /F

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
© 2019 IPMS Uppsala. Alla rättigheter förbehållna.
Designed in: Oxygen on WordPress