Byggmöten 2024 Forum In the works Franskbygge! AMX 13/90 från Takom

Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1506
    Anonym
    Inaktiv

    Jag har på sista tiden slaskat med oljefärger utspädda med "Beckers A", nåt slags luktfritt lösningsmedel som jag köpte från från Clas O. Torkar mycket långsammare än lacknafta men i gengäld betydligt snällare mot underliggande färg och lack, och går (nästan) att använda på matta ytor också.

    I vilket fall...ser också fram emot vidare rapporter!

    #1515
    Anonym
    Inaktiv

    Efter utsmetning blev det såhär:

    Det blev väl rätt ok. Fick testa runt en del för att hitta rätt verktyg och det var en avklippt pensel, dvs ganska stubbig. Flory-washerna börjar bubbla lite när det blir upplösta så på så sätt gick det att lista ut när de faktiskt började röra sig. De luras annars genom att nästan försvinna tills de torkat igen, märktes särskilt på den ljusgrå. På det hela så är jag nöjd med resultatet, blev mindre fläckigt än på T-55:an.

    Så, weiter, jag satte på alla detaljer som saknades, antenner och lampor och lite annat jox. Antenner gör jag numera av penselhår från pensel med långa hår:

    Uppskattningsvis 4000-6000 års förbrukning av penselhår till antenner.

    Jag glömde ta bild efter detaljer före pigment. Nästa steg blev iaf pigment, stor rund mjuk pensel och MIGs Europe dust. Mer längre ner och mindre uppåt på modellen:

    Eventuellt inte helt balanserat än. Jag ska justera lite efterhand. Jag penslade också på matt Ocean-lack på tyg-delarna för att de inte ska blänka så mycket.

    Har tänkt mig en liten platta och en figur också. Ibland tar jag beslut om att det alltid ska finnas en figur med för att få känsla för skala. Ibland tänker jag att jag ska bli klar nån gång istället, just nu är jag i figur-fasen (igen).

    #1518
    Anonym
    Inaktiv

    Tack för genomgången! Jag ska se när jag orkar plocka fram min Sherman Firefly igen och applicera dina tips. Snyggt resultat i alla fall och vi vill gärna se en figur till.

    Jag tänker att den där penseln lär räcka till ganska många byggen... 😀
    /F

    #1543
    Anonym
    Inaktiv

    Jag räknar med att penseln kommer att räcka till åtminstone 3000 års bygge med nuvarande byggtakt.

    Den här prylen blev i alla fall färdig för en dryg månad sedan, men det var lite för jobbigt att sätta upp "fotostudion" (tidsåtgång 4 minuter) för att ta bilder, men nu är det gjort i alla fall så varsågoda:

Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
© 2019 IPMS Uppsala. Alla rättigheter förbehållna.
Designed in: Oxygen on WordPress