Modellbygge i Uppsala – IPMS Uppsala modellbyggarklubb › Forum › In the works › Till sjöss - med Matchbox gamla He 115 › Svar till: Till sjöss - med Matchbox gamla He 115
Hade tänkt vara ute hos Ola nu men vädret bestämde annorlunda...så då lägger jag väl upp lite bilder på det färdiga resultatet istället:

Jag maskade de gröna partierna av kabinhuven men resten målade jag som jag brukar, dvs med pensel och lite efterfix med en lagom skarp tandpetare.

Motorerna syns riktigt bra. De där små hålen i spinnrarna var en detalj jag la till.

Matchbox vill att man placerar radiomasten i mitten av "växthuset", på det stora målade partiet. Jag flyttade masten bakåt till korrekt position och la till radioloopen som blev över från en Ju 52 från Italeri. Riggtråd från Uschi och isolatorer av vitlim.

Dekalerna ja - det man fick med var sex svastikor, ett gult band för flygkroppen och He 115-beteckningarna. I slutändan använde jag bara beteckningarna. Det gula bandet målades, svastikorna var för ljust blå och ersattes med överblivna från andra satser. Om man tittar noga är de på undersidan något mörkare än de övriga...He 115-beteckningarna var nära att lösas upp, men gick att använda med ett nödrop.

Om någon av er får för er att bygga den här så se för Guds skull till att pontonerna hamnar absolut parallellt. Jag slarvade och fick ett litet h-e med stöttor och stegar som plötsligt var för korta på ena sidan och behövde förlängas och passas in individuellt. Blev dock väldigt nöjd med avgasrör och -spår, det lönar sig att göra om och göra (mer)rätt.

Det är inte riktigt klart, jag tänkte bygga ett par små vagnar till pontonerna också. På det hela taget är jag väldigt nöjd. Tror jag att jag kommer att bygga en till? Troligtvis inte. Men det brukar jag ju säga...:-)