Anonym
Inaktiv

Nu en riktig klassiker: Hasegawas B5N2 Kate som ju funnits ett tag. Kate har alltid varit en favorit, så oerhört elegant speciellt jämfört med amerikanernas samtida motsvarande maskiner, Devastator och Vindicator...det finns en nyare modell från Airfix som förstås är bättre och mer korrekt på alla punkter, men den är också stört omöjlig att få tag i. Hasegawas trotjänare däremot är ganska enkel att hitta och jag tycker den står sig bra, fina gravyrer och alldeles lagom detaljer för skalan.

Inte mycket ändringar här, största problemet var de små sidofönstren i flygkroppen, de hade väldigt dålig passform. Försökte först göra nya fönster med Kristal kleer men det blev inge bra. Sen satte jag i stället dit några plastbitar jag sågade ur ett CD-fodral, de visade sig passa nästan exakt i hålen. Sedan filade jag till och polerade ytorna.

Byggsatsens ksp ser ganska frän ut men har inte mycket gemensamt med den puffra de här maskinerna faktiskt hade (som var en lokal kopia av britternas gamla Lewis...!), så jag roade mig med att scratcha något som såg mer rätt ut med hjälp av bakstycket till en ksp från Italeris Ju 52, ett metallrör och lite plast. Magasinet från byggsatsens ksp kom också till användning. Jag scratchbyggde också landställsskydden, vilket var oväntat pilligt, och ett par extra fenor till torpeden. I övrigt är det OOB.

Jag ägnade förstås en del tid åt kamouflaget. På de fåtaliga bilder som finns syns det ganska tydligt att det målades på i fält, runt nationalitetsbeteckningarna. För att få till samma effekt maskade jag först där hinomaru-cirklarna skulle sitta, så målade jag runt dem. Fick efterjustera lite, men det blev hyfsat lyckat. Hasegawas färganvisningar är inte helt lätta att dechiffrera (40% en färg, 30% en annan osv...) men så mycket förstod jag att den ena kamo-färgen skulle vara mörkgrön och då antog jag att det var någon slags IJA-grön. Så då fick det bli en sån. Den andra är en rödbrun gjord på lika delar olive drab och nåt annat jag glömt bort. Hade väldiga problem till en början med "sotflagor" i färgen trots att jag rörde om hur länge som helst. Men det gick hyfsat bra att polera jämnt efteråt.

Dekalerna är från lådan, bortsett från de två blå banden som jag maskade och målade istället. De blev lite för ljusa men det får vara så.

Riktigt nöjd med den här!

IMG-9403
IMG-9404
IMG-9406
IMG-9407