Byggmöten 2022 Forum Fotoforum Japaner, japaner...

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Ragnar HedlundRagnar Hedlund
    Deltagare

Fick under våren för mig att jag skulle bygga ett antal japaner som samlats på hög…tanken är att de ska vara tacksamma objekt att öva successivt svårare målning och olika vädringstekniker på. Inga byggbilder, bara färdigt.

Först ut är Airfix nya A6M2. En rätt trevlig modell, lite klumpig i utförandet, som de flesta ”nya Airfix”-modeller, men ser korrekt och rätt sympatisk ut. Man kan välja att fälla upp vingspetsarna, jag tänkte länge ha ena vingspetsen uppe (ni ser säkert vilken) men bestämde mig i sista stund för att det inte blev så snyggt som jag tänkt mig.

Tanken var också att den här skulle vara extremt sliten, känns inte riktigt som att jag lyckades där. Ett bidragande skäl var att jag grundmålade med aluminiumfärg, tänkte att den gröna färgen sen skulle släppa lite snyggt…istället bet den ännu hårdare än på vanlig primer…! Så det fick bli att skrapa med mejslar och sandpapper. Och resultatet blev väl ganska OK ändå, om än inte det som var tänkt från början .

IMG-9171
    IMG-9172
    IMG-9173
    IMG-9174

Deltagare

Nästa modell är Academys A6M5c. Tanken var att den här, till skillnad från den tidiga Zeron, skulle vara betydligt mindre sliten, nu ser de båda ungefär lika jävliga ut. En av Academys bättre ww2-jaktplan tycker jag - som de flesta andra av deras jaktplan så har de missat/förenklat en del, här är det framför allt kabinhuven som inte har riktigt rätt form. Landstället ser lite misstänkt underdimensionerat och kort ut också. Men den har väldigt fina gravyrer och är lagom detaljerad. Dessutom så är det den enda modellen (vad jag vet) av just A6M5c, den brutalaste av Zero-versionerna…!

IMG-9167
    IMG-9168
    IMG-9169
    IMG-9170

Deltagare

Till sist den maskin som skulle bli Zerons ersättare, A7M1 Reppu. Bara några prototyper byggdes innan kriget tog slut. Det finns en gammal och väldigt primitiv sats från Aoshima, en senare från MPM (jag har inte själv sett den, den verkar anses vara hyfsat korrekt, men svårbyggd). Och så till slut två modeller från FineMolds, de har gjort både första prototypen A7M1 och efterföljaren A7M2 som hade en annan, starkare motor. Jag råkade få tag i A7M1:an som i mitt tycke är lite snyggare, dessutom tyckte jag den där gula prototypfärgen var en välkommen kontrast mot allt mörkgrönt.

Inte helt lättbyggd, jag hade nog väntat mig mer av Fine Molds, det här kändes mer som nån tjeckisk kortserie. Det är inte så lätt att måla monokromt som man tror heller. Och sprutan spottade lite när jag skulle lägga på avgasspår. Å andra sidan blev det riktigt snyggt med lite oljeslask på panelerna.Dessutom är den helt hysteriskt stor…!

IMG-9161
    IMG-9162
    IMG-9163
    IMG-9164
    IMG-9166

Jan GaudeJan Gaude
    Deltagare

Säger bara det:
    Tora, tora, tora…

Härliga och fina byggen Ragnar!

Fredrik AlmlöfFredrik Almlöf
    Deltagare

Snygg samling! Bra jobbat med vädringen. Att vädra bra tycker jag är svårt.
    /F

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
© 2019 IPMS Uppsala. Alla rättigheter förbehållna.
Designed in: Oxygen on WordPress