Anonym
Inaktiv

Det blev en till Ki-61, från Fine Molds. Det var faktiskt den jag köpte först, sen köpte jag Tamiya-modellen istället men så ville jag bygga Fine Molds-modellen också...som var ganska trevlig. Vid en jämförelse med Tamiya så visade sig FM vara runt 5 mm kortare...! Vilket jag förstås inte kunde acceptera så flygkroppen sågades isär på diverse ställen och förlängdes. När jag var klar så upptäckte jag dock att FMs modell antagligen ska föreställa en Ki 61-1c medan Tamiyas modell är en Ki 61-1d, som faktiskt var lite längre...note to self: jämför inte modeller med varandra utan vidare. Å andra sidan är det ju alltid kul att såga:-)
På det hela taget gick det åt en del svordomar till det här bygget. Framför allt dekalerna var vedervärdiga, flera av dem löstes upp helt vid blötläggning, de röda blixtarna på sidorna är målade (återigen: enklare än man tror att skära ut masker, svårare än man tror att få dem på plats). Slet väldigt med kabinhuven på slutet också, jag limmade den först med vitlim, den lossnade, jag försökte igen med superlim men då blev fogarna sämre. Men betraktar man den på behörigt avstånd så ser den väl rätt OK ut.
FMs modell är rätt trevlig, och som bonus får man med ett par riktigt fina fälltankar som Tamiya inte har. Men Tamiya är, förstås, långt bättre, och dessutom både billigare och lättare att få tag i. Så det finns egentligen inget skäl att försöka få tag i Fine Molds. Vilket inte hindrar att den kan vara ett kul bygge om ni råkar snubbla över den. Hitta andra dekaler bara...!

IMG-9918
IMG-9919
IMG-9920
IMG-9921