Anonym
Inaktiv

Dags för en uppdatering här dårå. Ledigheten under mellandagarna och runt nyår ägnades åt ett mer ambitiöst projekt, Hasegawas G4M2e Betty. Betty har också alltid varit en favorit. Hasegawas modell är från mitten av 90-talet tror jag (de har också en annan, äldre modell) och fortfarande riktigt bra i vissa avseenden. Väldigt imponerande passform, framför allt motordelarna, annat är sämre, till exempel är inredningen rätt påver med dagens mått mätt. Och det här är ju en modell med rätt mycket insyn, ungefär som en modern villa...! Om man vill göra något riktigt ambitiöst av den här så gissar jag att nåt set med fotoets gör stor skillnad.
Å andra sidan finns det ju nog att göra ändå, inte minst med alla klarplastdelar. Jag investerade i ett set med målningsmasker, för första men definitivt inte sista gången. Kändes som att det sparade enormt mycket tid.

Jag hade en hel del problem med växthuset ovanför kabinen, klarplastdelen var först som sist ca en mm för smal - märkligt när passformerna i övrigt är näst intill perfekta. Det löstes genom att jag sågade itu "växthustaket" på mitten och limmade dit en bit plastark för att få rätt bredd. Långt senare, när jag tog av målningsmaskerna efter att ha limmat, spacklat och målat alltihop var det en massa limkladd på insidan av framrutorna. Bara att såga loss, slipa ned, polera, limma fast, spackla, slipa och måla om allt igen. Vilket tog ett antal timmar.

Maskinen är byggd i princip OOB, det enda jag ändrat är antennen över nosen, den tyckte jag var lite för grov så jag scratchade en egen av en bit varmdragen plast och några bitar elgitarrsträng. Försökte knåpa ihop antenner till stjärten också men det var lite för svårt att få dem snygga. Så vi säger att den här maskinen saknade dem.

Riktigt nöjd med den här, känns som att den tål närbild också. Det kommer en liten Okha också, på en kärra, så småningom.

2023-01-28-21-28-19
2023-01-28-21-28-29
2023-01-28-21-28-43
2023-01-28-21-28-58
2023-01-28-21-29-09
2023-01-28-21-29-17