Byggmöten 2024 Forum In the works 2 finska Mersu (Hasegawa 1/72)

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1126
    Anonym
    Inaktiv

    Det behövdes en paus från pillandet med israelerna och högst upp i traven fanns tydligen två stycken Me 109:or. Och då tänkte jag att det kanske var dags att testa något lite svårare med färgsprutan. Den äldre köpte jag för flera år sen på 08 Open som reservdelslager, den nyare tänkte jag skulle bygga som efterkrigsversionen som avbildas på kartongen. Och när det även fanns med dekaler för en krigsversion så kan man väl lika gärna bygga båda två.
    IMG-4524
    IMG-4525

    IMG-4528
    Jag trodde först att det är samma modell men den visade sig ganska omgående att de i vissa delar är väldigt olika. Den äldre är väldigt mycket längre i nosen och stjärten är lika mycket kortare. Jag funderade på om jag skulle strunta i det i cirka en halv kaffepaus, sen åkte sågen fram.
    IMG-4538
    Jag kapade nosen alldeles framför avgasrören, tog bort ca 2 mm, sågade ut avgasrören och satte tillbaka dem längre bak. Stjärten kapades och förlängdes med plastark. En operation som gick överraskande snabbt och lätt.
    IMG-4532
    Lite inredning på de kala väggarna - här syns det att det i grunden är ganska gamla modeller.
    IMG-4563
    Den äldre 109:an ihopsatt. Bulorna och plåten på ovansidan blev över från Avia S-199:an och när man nu ändå var igång och sågade var det lika bra att återanvända dem här.
    IMG-4567
    Propellern på den äldre 109:an hade fel form, eller åtminstone för de senare G-modeller som finska flygvapnet hade. Ännu en gång kom Avians reservdelslager till nytta. Där fanns en propp med blad som såg OK ut, fast de var aningen korta. Även det löste sig ganska enkelt.
    IMG-4568
    IMG-4569
    Båda mersorna spacklade, det lilla som behövdes, och slipade.
    IMG-4572
    Lite primer på det.
    IMG-4581
    Det är märkligt hur vissa saker plötsligt bara blir uppenbara efter lite färg. Efter primern kändes det plötsligt väldigt mycket som att nosen på den gamla 109:an inte var helt lyckad, spinnern behövde sitta lite lägre ner för att få till den där distinkta nosformen. Det löstes med lite spackel på undersidan och slipning av ovankanten. Och eftersom min vana numer tycks vara att tappa alla modeller i golvet minst en gång gjorde jag det med den här också. Det ledde dock inte till så svåra konsekvenser som förra gången. Lite finslipning på det här (man kan alltid slipa lite till...) så är de nog redo för målning...!

    #1130
    Anonym
    Inaktiv

    Helt klart lite för lätta modeller för dig, tur att du kan försvåra jobbet alldeles på egen hand! Är det frihandskammo på gång?!
    /Fredrik

    #1131
    Anonym
    Inaktiv

    Ja, de där mottlade sidorna går ju inte att få till på nåt annat sätt. Håll tummarna;-)

    #1145
    Anonym
    Inaktiv

    Fint att vi har en liten Bf-109 specialintresse-grupp 🙂

    #1180
    Anonym
    Inaktiv

    Två bilder med en hel del arbete bakom!
    IMG-5981
    Här den "äldre" Mersun. Vingarnas ovansidor och flygkropparnas överdel är maskade, kroppssidorna är frihandsmålade, första gången jag försökte mig på något sådant. Färgerna som använts är ett Vallejo-set med "Luftwaffe colors 1941 to end of war" ur Jåkes kvarlåtenskap (tack Jåke!). Funkade till slut ganska bra om än inte lika lättanvända som Tamiya. Första målningsessionen kändes inte klockren, prickarna kändes för regelbundna. Jag fuskade med lite "reverse mottling", dvs puffade på lite av undersidfärgen, sen lite mer mörkgrå fläckar ovanpå det. Nu ser det lite mer oregelbundet ut tycker jag. Dessutom ser det lite ommålat ut, och det är väl inte fel på de här finska maskinerna.

    Och ja, apropå det så såg jag i en målningsanvisning en finsk 109:a med de tyska korsen på vingarnas ovansidor övermålade med mörkgrå färg. Och den effekten ser ju lite intressant ut, så det fick bli så. Syns inte så mycket dock.

    IMG-7550

    Den "yngre" Mersun, som ska bli en efterkrigsmaskin. Bilder på maskinen visar att flygkroppssidorna var nästan homogent mörkgrå efter att äldre markeringar målats över. Här har jag antagit att övermålningen av de äldre märkningarna på vingarnas ovansidor syntes tydligt. Lite mer "reverse mottling" här syns ganska tydligt under kabinen, men jag tycker det passar.

    Och ja, positionsljus har jag fipplat till också.

    Härnäst blir det klarlack, dekaler, mer klarlack, oljekladd och halvmatt lack. Det går undan så här i semestertider...

    #1196
    Anonym
    Inaktiv

    Snygga byggen! Reverse mottling är nästan alltid ett måste för att få rätt look, tycker jag. Det verkar som om du använder semestern till rätt saker. Själv har jag haft fyra veckor ledigt och inte byggt mycket alls... får se om det vänder snart.
    /F

    #1197
    Anonym
    Inaktiv

    FAf, för att sporra/hetsa dig kommer här lite fler bilder på färdiga byggen...!

    IMG-4764
    IMG-4765
    IMG-4767
    IMG-4768

    Dekaler, klarlack och oljevask. Märkligt hur något som var ett experiment på en modell känns som fullt normal rutin på nästa. Resultatet inte lika perfekt som på Avian från AZ men jag är lite osportslig och skyller på Hasegawas betydligt grundare och mjukare gravyrer, det är svårare att få vasken att sitta kvar där. Dessutom syns det mest på undersidorna och de hade jag ändå tänkt fuska med.

    Dekalerna till "vit 11" är hämtade från diverse ark - svastikorna fanns med i lådan till den andra mersan ("Finnish air force"), först hade jag tänkt att bygga den individ som det fanns även övriga dekaler till i lådan (MT 451, vit 0). MEN den hade ju den sena Erla-kabinhuven, som de flesta finska 109:or verkar ha haft, och jag hade inte en extra sån huv...så jag tänkte att jag skulle hitta en individ med den tidigare kabinhuven och märkningar som skulle vara hyfsat enkla att få ihop. Valet föll på MT 453, vit 11 som det fanns en bild på i en bok om Me 109 i Finland från Jåkes kvarlåtenskap (tack igen, Jåke!). Det var dessutom en "kanonbåt" och de ser ju rätt fräna ut.

    Tänkte först jag skulle göra masker till elvorna men de blev inge bra och framför allt gick det inte att applicera dem snyggt, bulorna på motorhuven var i vägen (men jag försökte i alla fall!) Det fick bli till att modda andra dekaler istället.

    IMG-4784

    Lite extradetaljering av bombfästena, de trista plastpluttarna har ersatts med metallrör. Den övre kommer från Italeris 109:a (tyvärr icke byggbar, trots att de verkligen försökt) och behövde lagas lite.

    IMG-4799
    IMG-4800
    IMG-4801
    IMG-4802

    Vit 11 färdig. Elvorna fixades till med lite duttande med vit färg. Radioloopen kom från samma Me 109 från Italeri som skrotades för detta högre syfte. Pansarskyddet i kabinen kom från Hellers Me 109 K (liksom i gul 4 nedan). På det hela taget väldigt nöjd med denna, inte minst eftersom den påbörjades som ett sidoprojekt och byggdes med överblivet material från olika håll.

    IMG-4803

    Här en bild på en synnerligen enkel rigg som jag använder för att fixera landställ. Lite knepigt på 109:an, de ska ju spreta både framåt och utåt så att det ser rätt ut.

    IMG-4813
    IMG-4815
    IMG-4816
    IMG-4817
    IMG-4818

    Å här är även gul 4 färdig.

    På det hela taget gillade jag verkligen båda dessa modeller - de är inte lika detaljerade som de senaste satserna från AZ/KoPro/Special Hobby men passar fint ihop och är väldigt lättbyggda. Hasegawas äldre sats är värd att modifiera om man tycker det är viktigt med korrekta former å sånt, men det var överraskande enkelt. Det är också värt att pilla lite med extra detaljer i kabinerna, det syns mer än man tror av förarlådan, men även det år ganska snabbt gjort.

    Nu blir det i sinom tid dags för något senare, större och mer jämngrått med jetutblås i aktern...!

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
© 2019 IPMS Uppsala. Alla rättigheter förbehållna.
Designed in: Oxygen on WordPress