Byggmöten 2024 Forum In the works Arma Hobby 1/72 Hurricane x2

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #736
    Anonym
    Inaktiv

    Två andra byggen som trängs på byggbordet är Arma Hobbys Hurricane Mk.I och MK.I Trop. Mycket trevliga byggsatser som påbörjades hemma hos Björn strax före nyår. Det ska bli en från Battle of Britain och en från Malta till slut.

    Först vanligt prep som torrpassning och primer och så är de snabbt klara för färg.



    Lätt start med Sky och sedan lite ljusare Sky. Den andra maskinen får svartvit undersida. Jag gjorde masker till kamouflaget men lyckades sedan måla med "fel" färg först! Jag löste det på två olika sätt - på den ena frihandsmålade jag det gröna (vilket ändå var tvunget att fixas på ett ställe senare) och på Maltamaskinen gjorde jag nya negativa masker. Båda blev ganska bra till slut.











    Dagens jobb har varit att måla markeringar - hann nästan klart allt. Mycket nöjd med både maskerna och målningen! Mr. Paint levererar!




    /F

    #743
    Anonym
    Inaktiv

    Ser ut att vara fina grejer, Arma Hobbys nya. Men hoppade du helt över inredningen...?;-)

    #772
    Anonym
    Inaktiv

    Ähh, i 1/72 är det inte mycket att visa upp. Den är visserligen ganska bra. Den stora missen var att använda de medföljande dekalerna till säkerhetsbältena. Det blev lite platt och lite färglöst... /F

    #774
    Anonym
    Inaktiv

    Ja, bältesdekaler brukar inte se någe bra ut. Jag såg nån gång ett tips om att klistra upp dem på folie som man sedan klipper ut, testade nån gång med halvkass resultat. Jag brukar som bekant använda frystejp, har i mitt tycke både rätt färg och textur för skalan...:-)

    #963
    Anonym
    Inaktiv

    Nya bälten är på ingång... Vi får se om jag kan få dit dem. Annars har inte mycket hänt här.
    /F

    #1027
    Anonym
    Inaktiv

    Nu borde bältena komma vilken dag som helst... de är i alla fall båda klarlackade och i väntan på oljewasher och slutfix.

    #1028
    Anonym
    Inaktiv

    Inte illa! Någon gång i forntiden byggde jag Airfix gamla Hurricane med sån där svartvit undersida, det var satsen i "Aircraft of the aces" med dekaler för Stanford Tucks maskin. Den står kvar i ett hörn, har inte haft hjärta att slänga den. Kanske dags att bygga en ny...?

    #1085
    Anonym
    Inaktiv

    Ragnar, det är säkert dags att bygga en ny Hurricane men de här från Arma Hobby är alldeles för lättbyggda för dig. Jag tycker att du börjar med en hög plasticard som du laminerar till ett block och sedan karvar du fram en Hurricane ur det... 😉

    De här är i alla fall klara nu. Jag glömde bort att jag köpt ny halvmatt och halvblank lack från Mr. Paint, så därför är det min gamla halvblanka från Panduro. Är det för övrigt någon skillnad på halvmatt och halvblank, eller är jag lurad?!

    Först de sista bilderna från slutförandet...
    Klarlackat för dekaler

    Och efter dekaler och ytterligare klarlack, blev det oljewash

    Jag pillade loss stolarna och tog bort dekalbältena och ersatte sedan med nya fotoetsade bälten från Eduard. Det hade definitivt varit lättare att göra detta innan allting sattes ihop. Men, det blev bättre!

    Naturligtvis hade jag också väntat tills allt i princip var färdigt, innan jag tog bort de gjutna positionsljusen och installerade de som var med i byggsatsen. Fördelen var väl att jag slapp att maskera under målningen.

    Positionsljuset på ovansidan byttes ut. Orginalet är en gjuten grå klump. Det här är varmdragen klar gjutstam som jag sedan kapat och värmt änden på så att den drog ihop sig så här snyggt.

    På rodret sitter det en mast. Den bröt jag av på det ena planet för att få chansen att jobba lite mer... eller inte. Ersättningen blev dock bättre.

    Sedan var de klara - först den från Slaget om Storbritannien





    Sedan den från Malta







    /F

    #1086
    Anonym
    Inaktiv

    Mycket snygga! Har aldrig tänkt på att det går att varmdra klarplast. Vet inte vad jag ska ha det till, men ska försöka komma ihåg det 🙂

    #1087
    Anonym
    Inaktiv

    Det man inte vet om lider man inte av... men å andra sidan kan man inte dra nytta av det heller. Nu kommer du strax att upptäcka alla möjliga användningsområden!!!

    #1091
    Anonym
    Inaktiv

    Blev ju väldigt fina & läckra Hurricanes!
    Hatten av... 🙂

    #1096
    Anonym
    Inaktiv

    Mycket snyggt i vanlig ordning! Jag har funderat lite på Armas Jak-1, men som sagt, frågan är om bra passformar och icke-existerande behov av scratchbygge är något jag verkligen klarar av..;-)

    #1099
    Anonym
    Inaktiv

    Man ska utmana sig! Om man inte ökar svårighetsgraden kommer man ju aldrig att utvecklas!!!

    Själv funderar jag på om jag inte "måste" ha deras nya Wildcat?!
    /F

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
© 2019 IPMS Uppsala. Alla rättigheter förbehållna.
Designed in: Oxygen on WordPress