Byggmöten 2024 Forum In the works Bf 109 K-4

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1082
    Anonym
    Inaktiv

    RASKT VIDARE till nästa bygge. Jag har ett fyr-skepp Bf 109:or av olika versioner att harva mig igenom. Först ut blev Academys 109 K-4 eftersom den låg längst upp i högen. Börjar med några nybörjarmisstag som att inte stoppa i instrumenbrädan innan jag limmar ihop kroppshalvorna samt försöker limma med färg i skarvarna, så det här blir nog bra.

    #1083
    Anonym
    Inaktiv

    Asså, om du vill upprätthålla ditt rykte som pansarbyggare måste du nog bygga lite andra flygplan - A10 t.ex. - sådana där som är lite som flygande pansarsaker... men det du bygger blir ju riktigt snyggt och färg i skarvarna är väl bara för att öka den löjligt låga svårighetsgraden?!
    /F

    #1092
    Anonym
    Inaktiv

    Jag kände att jag behöver lugna er om mitt flygbyggande, så här är saker som är på gång:

    I övrigt är 109:an typ klar för målning nu. Behöver maskera huven, men sen blir det ner till sprutboxen!

    Messerschmitt on a stick

    #1095
    Anonym
    Inaktiv

    Wot...? Det var snabbt marscherat! Fusk ju...heja heja!:-D

    #1100
    Anonym
    Inaktiv

    Phew... Ordningen återställd!

    Varför är propellern ljusare?!
    /F

    #1102
    Anonym
    Inaktiv

    Jag har för mig att jag köpte modellen av salig Jåke som gissningsvis irriterat dömde ut original-propellern och bytte den mot en som var mer verklighetsbaserad.

    Det är ju inte fasligt mycket delar på modellen, så gick rätt fort att få ihop. Jag har dock inte kommit ner i målarholken än, så det står lite still. Kan skylla på att jag var tvungen att beställa röd färg eftersom fågeln ska få en röd stjärn-nos i likhet med nån Fw-190 som FAf har byggt. Det blir spännande.

    #1106
    Anonym
    Inaktiv

    Körde lite frihandscamo. GANSKA NÖJD.

    #1107
    Anonym
    Inaktiv

    Hej Per!
    Det tycker jag att du ska vara! Snyggt! OM du vill tycker jag att du skulle ta rejält utspädd ljusblå färg och spraya bort lite av stänket... men det ser bra ut så där också!
    /F

    #1116
    Anonym
    Inaktiv

    Förebilden ser rätt slafsig ut i sin målning så det får se ut sådär.

    Jag håller på med en nos som liknar den rödvita biten här nu. Jag tänkte först att "Klart jag gör som FAf och maskar och målar", någon dag senare tänkte jag "Är jag dum i huvudet, klart jag kör med dekalerna, annars blir jag aldrig klar", så körde med dekalerna och det blev SKITDÅLIGT, så jag använde dekalerna som utgångspunkt för maskning och där är jag nu. Trianglarna är inte lika långa så väldigt klurigt. Ska ge mig på att måla det i helgen, men inga bilder förrän klart.

    #1117
    Anonym
    Inaktiv

    Förebilden har alltid rätt, om inte byggaren tycker annorlunda! 😊

    Du ser! Det ÄR svårare med dekaler än masker! Hoppas att maskera de och målande går bra!
    /F

    #1135
    Anonym
    Inaktiv

    Nu är alla dekaler på utom... Nä fan, jag har ju inte fått på hakkorsen. Suck. Nåja. Nästan alla dekaler är på och FAf är snäll och tillverkar mallar för att måla kors på vingarna för det blev bara skit. Nos-målningen är jag nöjd med trots att det blev osymmetriskt osv. Tittar man på lagom avstånd så ser det ju riktigt najs ut! Skillnaden i röd nyans mellan propeller och nos är skillnaden mellan 2 minuters och 5 minuters burkskakning i burkskakaren.

    Nu är det väl bara 14 saker kvar innan den är klar. Jag minnesantecknar: Kors x 4, måla hydraulkolv på stjärthjulet, limma fast stjärthjulet, mattlacka, rosta ljuddämparna, avgassot, allmänt nedsmutsande, pansarglaset bakom föraren, på med huven, antennkabel... Kan det vara nåt mer?

    #1137
    Anonym
    Inaktiv

    Härligt kämpat & snyggt blir det också ser jag!
    Följer byggtråden med stort intresse... 🙂

    #1146
    Anonym
    Inaktiv

    Snyggt! Maskering och målning rules!!!

    #1153
    Anonym
    Inaktiv

    Nu är den klar! Jag är mestadels väldigt nöjd. Huven är alltid ett problem för mig och blev det den här gången med, framförallt för att Academy tyckte att pansarskyddet bakom piloten skulle limmas fast i huven, utan att ge en några fästpunkter eller nåt att sätta den i. Jag testade med vitlim och det blev sådär. Men låter man bli att titta på nära håll så syns det inte. Dekalerna blev ju sådär på sina ställen, så för nästa Bf-109 bygge finns det överhängande risk för fler beställningar av masker 🙂

    Nu bilder!

    #1154
    Anonym
    Inaktiv

    Snabbleverans den här gången! Jag glömde posta dem i måndags, så de gick iväg igår eftermiddag och nu har du redan fått dem och använt dem... imponerande både av Postnord och av dig!

    Snyggt bygge överlag! Det är ju svårt att se att det finns några problem alls, men jag litar på ditt ord! 😉 Masker är förövrigt det nya svarta!
    /F

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
© 2019 IPMS Uppsala. Alla rättigheter förbehållna.
Designed in: Oxygen on WordPress