Byggmöten 2024 Forum In the works Blackbird singing in the dead of night...

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #392
    Anonym
    Inaktiv

    Härligt bygge Ragnar!
    Grym är bara förnamnet! Finns inget flygplan som ens kommer närheten i grymhetsfaktor...😎
    Du har fått till det riktigt fint också!
    En ”toppkandidat” till vår utmaning, helt klart...😃

    Mvh / Janne

    #394
    Anonym
    Inaktiv

    Du har fått den riktigt snygg, Ragnar! Jag gillar hur Du fått liv i den svarta/mörkt mörkgråa färgen, själv tycker jag det är riktigt roligt med maskiner i svart, det ger en verkligen möjlighet att få fram nyanser.

    Tack också för tipset förresten för flygplansmuseet här utanför Rom, Museo Storico dell'Aeronautica Militare. Var på besök där nyligen och blev faktiskt riktigt imponerad på hur bra museet var!

    Med vänlig hälsning Ola

    #415
    Anonym
    Inaktiv

    Tack själv, och ja visst är det ett fantastiskt fint museum? Ligger så himla fint vid Braccianosjön också, sen kan man äta gott antingen i Bracciano eller Anguillara - kan vara bra argument om man behöver övertala familjen att ett besök visst lönar sig...;-)

    #416
    Anonym
    Inaktiv

    Ringgatans Skunkworks har varit ute och rest i Europa och sen firat midsommar, så arbetet har legat nere. Men nu har vi tagit tag i grejer igen!

    IMG-2293

    Här har det pillats lite med landställen som såg ut att behöva något extra. Det tog sin lilla tid både att bildgoogla "SR 71 landing gear" (the things we do...) och att böja till bitar av varmdragen plasttråd i rätt former, men jag tycker resultatet var värt det.

    IMG-2301

    Och här tillverkas strålkastare till nosstället på ett synnerligen fiffigt (?) sätt...en bit klar gjutstam slipas blank, sedan nyper man av den och klistrar fast den slipade sidan med vitlim mot en annan bit gjutstam. "Baksidan" av den blivande strålkastaren filas försiktigt ned till en konisk form, avslutningsvis borrar man ett hål och sätter dit en bit varmdragen plasttråd som fäste. Till slut petas strålkastaren loss från gjutstammen och eventuella rester av vitlim petas bort. Klart! Ytterligare ett stycke ganska enkelt scratchbygge som jag tycker förhöjer intrycket.

    #417
    Anonym
    Inaktiv

    Och så tänker man plötsligt att "näe, nu får det duga". Efter lite sista fix med huvarna och några strategiskt utplacerade prickar silverfärg, är modellen klar...!

    Jag är på det hela taget väldigt nöjd med resultatet. Jag kan inte minnas när jag byggde något som inte var vk2-relaterat sist men det är otroligt lärorikt att krypa ut ur den egna komfortzonen, och det här projektet gav mig möjlighet att pröva nya grejer mest hela tiden. Det kan också vara kul att ägna sig åt en förebild man inte "kan" lika bra, man kan lägga ribban lite lägre och koncentrera sig på att helt enkelt ha kul. Och det är väl det som är poängen, eller? Nu får koltrasten flyga sin väg, nya projekt väntar!

    IMG-2401
    IMG-2402
    IMG-2403
    IMG-2404
    IMG-2405
    IMG-2406
    IMG-2410

    "...take these broken wings and learn to fly: all your life, you were only waiting for this moment to arrive" (The Beatles: Blackbird)

    #422
    Anonym
    Inaktiv

    Snyggt byggt och bra kravlat! Färre komfortzoner är nog egentligen mer utvecklade för byggförmågan./F

    #447
    Anonym
    Inaktiv

    Ja, jädrans fint du fått till det med landningsställen...:-)
    Ska bli kul att få se den ”live” framöver!
    Starkt jobbat Ragnar...:-)

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
© 2019 IPMS Uppsala. Alla rättigheter förbehållna.
Designed in: Oxygen on WordPress