Byggmöten 2024 Forum Fotoforum Spontanrenovering

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1036
    Anonym
    Inaktiv

    I höstas fick jag för mig att fasadrenovera en av de tidigaste modeller jag har kvar, en P 47 Razorback från Hasegawa som ursprungligen byggdes 1994 eller möjligen 1995, den köptes i England den ärorika sommaren 1994 i alla fall...normalt så är det förstås mer skoj att dra igång ett nytt bygge men nu var det så att jag packade upp den här förra året efter flytten då hela modellsamlingen legat nedpackad i bubbelplast och då hade diverse spröt gått av. Jag tänkte först bara laga den, så behövde man ju måla lite extra och plötsligt var renoveringen igång...!

    Jag började med att polera färgen med 1200-slippapper (den målades med Humbrols enamel-färger som ju tål ganska mycket slipning) och målade sedan på här och var med Humbrol 66 - jag testade sen att "svampa" med lite ljusare färg på vissa partier för att dölja det nymålade. De där knöliga rutiga dekalerna på stjärten utsattes för rätt mycket Micro Sol så de satte sig bättre, sen bättrade jag med lite färg där dekalerna släppt taget. Avslutningsvis på med ganska generöst med halvblank lack.

    De där två fälltankarna som planet ursprungligen var utrustat med tyckte jag såg lite småtrista ut och halva grejen med P 47:or är ju alla bomber, raketer mm de flög med...framför allt de där bazooka-rören! Kan inte tänka mig att man kunde träffa med dem eller att planet flög speciellt bra med dem men de är ju galet fräna. Så en P 47:a från Academy (som behövdes till ett annat projekt) inköptes och lite vapen togs därifrån och hängdes på.

    Avslutningsvis en radiowire av lite riggtråd. Nu bär gulrutingen sina år med heder!

    IMG-4327
    IMG-4328
    IMG-4329
    IMG-4331

    #1063
    Anonym
    Inaktiv

    Blev ju riktigt fin efter renoveringen!
    En frän beväpning gör den än mer läcker också...😎
    Hatten av...👍

    #1065
    Anonym
    Inaktiv

    Uppfräschning med den äran. Extra plus för att du faktiskt både påbörjade och avslutade renoveringen, jag kommer bara till tankestadiet 🙂

    #1074
    Anonym
    Inaktiv

    Instämmer med ovanstående lovord! Det är bra jobbat att faktiskt fräscha upp något redan byggt, snarare än att slänga och bygga nytt!
    /F

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
© 2019 IPMS Uppsala. Alla rättigheter förbehållna.
Designed in: Oxygen on WordPress