Byggmöten 2024 Forum In the works Caudron G.IV, CSM 1/48

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1737
    Anonym
    Inaktiv

    Även om forumet upplevs som allt mer avsomnat, kan det väl vara av intresse att lägga upp något... Efter en liten svacka i byggandet är jag på gång igen och med en ny modell från CSM. Ni får lite bilder på kartong och innehåll så förstår ni ungefär vad detta är och för den som har lite koll på vad CSM sysslat med på sistone så är detta efterföljaren till deras relativt nya 1/32 Caudron G.III (efterföljare i verkligheten, i modellvärlden kom denna först).





    CSM har inga märkesspecifika färgangivelser i sin beskrivning och detta ställde till det lite för mig... Enligt beskrivningen ska de dukklädda ytorna målas med "ecru" - en fransk färg som verkar vara ungefär omålad linneduk, eller kanske lite färgat åt det beiga hållet. Ett förslag på färg för detta är Gunze H85 Sail och det var ungefär vad jag gick för... men lite annat först. Styrspaken ska ha två fotoetsade fästen för de vajrar som styr rodren. Problemet är bara att de etsade delarna inte passar på spaken och en av dessa delar ska dessutom över/förbi andra utstickande delar. Lösningen blev att kapa spaken, tunna ner den lite och fästa etsdelarna för att sedan limma ihop spaken igen; då med en lämplig förstärkning i form av en bit metallstav i mitten.

    Vingarna på G.IV är både tjocka och tunna. De har en relativt kraftig främre del som torde ha varit mindre genomskinlig och en bakre del som i princip bara är ett lager duk och således ganska ljusgenomsläpplig. Målet blir därför att måla botten på vingarna som att lite/inget ljus når igenom den främre delen och mycket ljus når igenom den bakre delen. För att uppnå effekten målades undersidorna bruna först, sedan maskerades ribborna och så målades allt ljust. Sedan lades två olika linnefärger och med ganska lyckat resultat tycker jag själv.


    Men... läser man om Caudron i Windsocks Datafile eller kollar på överlevande exemplar verkar den där beiga linnefärgen inte riktigt stämma. Precis som britterna, som började skyddsmåla linneduken med grönt (PC10 - PC = protective colour/coat), så verkar fransmännen ha skyddsmålat sin duk med ljusgul färg. Så nu är allt övermålat igen med Mr. Surfacer och ny brun färg i väntan på ny maskering och ny målning med en gulare nyans.
    /F

    #1738
    Anonym
    Inaktiv

    Jösses, den där känns som något att bita i även för en mästare...! Känns ju som att ALLT kommer att vara skitsvårt:-) Ser mycket fram emot att följa detta, och håller tummarna för att du inte blir vansinnig nånstans på vägen...

    #1747
    Anonym
    Inaktiv

    Tack för kommentarerna, Ragnar! Just nu känns allt skitsvårt också... Själva bygginspirationen finns inte riktigt där och jag får inget riktigt flyt i byggandet = mycket tänkande och en hel del omtag.

    Övervingen har ett hål i mitten för att observatören ska kunna se bättre. Det hålet valde jag att sätta igen, men jag lyckades aldrig få till skarvarna så till slut valde jag att ta bort all färg och försöka spackla igen eländet ordentligt...

    Färgborttagningsövningen slutade dock med att alla skarvar gick upp OCH vingen delade sig dessutom i mitten där observatörsluckan sitter. Lite extra jobb med att borra och förstärka med metalltråd, men nu är allt mycket stabilare och jag kan ju gå välja igen om jag vill ha observatörsluckan öppen eller inte.

    Fördelarna med öppen lucka är dels att jag slipper spackla och att mer blir synligt av besättningsgondolen.

    Och så lite smått och gott...




    /F

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
© 2019 IPMS Uppsala. Alla rättigheter förbehållna.
Designed in: Oxygen on WordPress