Byggmöten 2024 Forum In the works Copper State Models 1/48 F.K. 8 Early

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1470
    Anonym
    Inaktiv

    Byggverksamheten är verkligen inte på topp just nu, men nästa bygge är i alla fall på gång. Det rör sig om en till dubbeldäckare med många vajrar och linor- en Armstrong Whitworth F.K. 8. Så här ser box och innehåll ut...







    /F

    #1472
    Anonym
    Inaktiv

    Jag spacklar och filar, du sliter med riggtrådar. Vi har alla våra dämoner, som Bergman kanske skulle ha sagt.:-) Kul också att det kommer lite mer ovanliga modeller numer även av VK 1-plan, "Armstrong Whitworth FK 8 early version" var i alla fall inte något som jag kände till...ska i alla fall bli spännande att följa som vanligt!

    #1476
    Anonym
    Inaktiv

    Så, jag förstår att bilder på lådor och innehåll inte är så spännande... så här kommer lite byggbilder.
    Modellen är mycket väldesignad och precis, men jag tyckte ändå att det skulle vara värt att separera skevrodren från vingarna.

    En sak som inte är helt välgjord är del C6. En plastbit som ska bära en etsbit. Tyvärr så saknas pinnen som ska sättas in i flygkroppen och delen är så pass liten och klen att det inte riktigt gick att använda C6. Istället valde jag att skippa den delen och fästa lite mässingsrör direkt på den etsade deln.




    Och sedan gjordes allt klart för primer...

    Mer bilder snart!
    /F

    #1477
    Anonym
    Inaktiv

    Lite mer byggt - träsmaksdags! Jag använde ett par olika grundfärger för att kunna få lite variation i träet - Tamiya desert yellow för de mörkare träbitarna och Gunze light brown för de ljusare/plywooden. Ingen detaljmålning gjord än.


    Det skulle förstås ha varit lättare att måla segelduken först och sedan maskera för träet, men så gjorde inte jag...

    Intern riggning mha kopparrör och fiskelina. Det skulle kanske ha varit ett par vajrar till längst bak. Sedan började jag montera inredningen i kroppshalvorna. Vajrarna är något i vägen för plastdelarna, men det är inget större problem.

    /F

    #1481
    Anonym
    Inaktiv

    Mer gjort... ett problem är att veta hur mycket som syns efter att kroppshalvorna sammanfogats. Ofta är det ju mindre än man tror, i det här fallet var det mer... fast kanske blir det mindre tillslut, för jag vet fortfarande inte vad vingarna kommer att dölja. I alla fall sitter det en relativt stor och synlig bränsletank mellan pilot och observatör. Den ser ut så här uppifrån och från sidorna.


    Jag hade räknat med att inte behöva åtgärda skarvarna, men tji fick jag. Tankgaveln kommer att vara ganska synlig genom observatörens plats. Åtgärden blev att skära ut en tunn skiva av plasticard och lägga ovanpå skarven.

    Kontrollvajrarna från pedalerna fick ett par mässingsrör fästa ganska långt bak. De gör det lättare att spänna vajrarna senare.

    När delar började komma på plats mellan kroppshalvorna kunde jag också åtgärda den saknade vajern längst bak. Det visade sig att det bara behövdes ett mässingsrör för att det skulle se ut som att det sitter en vajer där.

    Fler delar på plats inför sammanfogandet av kroppshalvorna. Fantastisk passform! MEN CSM kunde ha lite tydligare målningsinstruktioner tycker jag. Mitt enda klagomål dock.




    Och så instrumentpanelen: målad och med de medföljande dekalerna ditsatta. Jag råkade dock förstöra en av dekalerna - kompassen (?) i mitten.

    /F

    #1482
    Anonym
    Inaktiv

    Mycket snygg träfärg! Alltid intressant att försöka få till (och nåt jag inte är speciellt bra på, men så undviker jag ju vk1-byggen också...:-D). Gillar speciellt den där magasinshyllan. Och ja, det är märkligt det där med vad som syns i efterhand - man "bettar" alltid på att man ska komma undan med att förenkla, sen är det förstås just de detaljerna som syns...kanske därför man behöver bygga varje modell åtminstone två gånger?;-)

    #1489
    Anonym
    Inaktiv

    Nya tag...

    Jag bestämde mig för att kanske visa mer av motorn genom att låta en eller två av motorplåtarna vara av. Det kräver lite mer detaljer...

    Först en plåt gjord av en värmeljuskopp.Första bilden utan plåt, andra med.

    Motoruppgraderingar...





    Nästa uppdatering snart. Mer motorjobb.

    #1504
    Anonym
    Inaktiv

    Fler bilder...







    /F

    #1505
    Anonym
    Inaktiv

    Gudomligt snyggt med all den där koppartråden...! Alltså jag tycker jag har haft tålamod med mina spackelmonster men det där slår det mesta jag sett.:-) Ser verkligen fram emot att se den live vid något tillfälle!

    #1520
    Anonym
    Inaktiv

    Vem vet Ragnar, kanske finns det ett modelliv efter corona?!

    Mer har hänt i bygghörnet...
    Först har det målats grönt och linne och också skuggningar. Sedan upptäckte jag att jag vänt skevrodren åt fel håll i ett par fall och blev tvungen att måla om. Sedan, efter skuggningen tyvärr, kom jag på att det skulle vara en tunn grön rand på undersidan av vingarna. Det fixades med pappersmasker. Fungerade ganska bra, men nästa gång blir det krympt pappersmask i ändarna och tejp på de långa raka delarna.




    Markeringsmålningsdags (ett bra ord för hänga gubbe) - ni får bara se arbetet under gång och lite grann hur en del färgdamm letade sig under maskeringen. Det är lite svårt att maskera bra när det blir relativt stora höjdskillnader på modellens yta. I det här fallet mellan vingen och det lossågade skevrodret.


    Ytterligare delar har fästs vid nosen, inte minst landningsstället. Det följde med etsade fästpunkter för riggningen, de har nu fäst i vingarna och nästa steg är stöttorna som ska passa ner i mitten av de etsade delarna och in i vingarna.

    Några riggningssaker följde inte med i asken och var tvungna att läggas till på egen hand.

    Lewiskulsprutan som följde med var av på mitten när jag öppnade lådan, så det här är en ersättningsdel från Gaspatch. Scarffringen och etsdelarna kommer dock med i lådan.

    /F

    #1525
    Anonym
    Inaktiv

    Otroligt.

    #1526
    Anonym
    Inaktiv

    Nä, det är sant, jag lovar! 😃

    #1536
    Anonym
    Inaktiv

    Jag firar 29 september och lyfta restriktioner med slutbilder på min FK8. Dags för ett fysiskt byggmöte snart tycker jag!













    /F

    #1538
    Anonym
    Inaktiv

    Ja, det hoppas jag också på, och att vi kan få se detta konstverk då! Seriöst, du har överträffat dig själv igen...galet snyggt! Säker på att det är 1/48 och inte typ 1/24...?:-o

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
© 2019 IPMS Uppsala. Alla rättigheter förbehållna.
Designed in: Oxygen on WordPress