Byggmöten 2024 Forum Fotoforum Dora på nya ben

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1417
    Anonym
    Inaktiv

    Jag tycker det är en väldigt trevlig omväxling att renovera upp gamla modeller. Det ligger lite samma tillfredställelse i det som i att måla ett gammalt fönster eller laga en möbel, t.ex, hellre än att slänga och köpa nytt. Dessutom kan gamla modeller vara väldigt tacksamma objekt att öva sina skills på - de är ju redan byggda och det gör inte så mycket om det inte blir som man tänkte sig...!

    En av mina favoriter från samlingen är min FW 190 D-9 från Airfix som ursprungligen byggdes nån gång för 20 år sen. Jag tyckte att målningen blev väldigt bra, tycker fortfarande det är väl godkänt för att vara penselmålat - på den tiden hade jag utvecklat en teknik där jag simulerade mottlade mönster genom att försiktigt sudda ut kanterna på färgfläckarna med en styv syntetpensel. Det tog en fruktansvärd tid och funkade bara med de enamel-färger jag använde då eftersom de torkade relativt långsamt. Men det kunde som sagt bli ganska bra.

    Mindre nöjd var jag med landställen. De är alltid en utmaning - en FW 190 ska ju se bred, låg och farlig ut. Landställen på den här var snarare höga, vingliga och spretiga. Och eftersom jag nu har en FW 190 A från Revell liggande som används som reservdelslager så tänkte jag att jag skulle byta ut dem. Radioloopen och fotsteget kom med från samma källa av bara farten. Bukantennen gick av under arbetena och ersattes med en annan från skrotlådan. Den bakre antennen är en bit pensionerad elgitarrsträng. Akan och pitotrör ersattes också av rör.

    Avslutningsvis så "puffmålade" jag på några gröna fläckar på flygkroppen, la på diskret med oljeslask för att få fram lite detaljer på ovansidan, lite sidenmatt lack på det och så radiotråd. Nu ser "Doran" mycket piggare ut!

    IMG-6086
    IMG-6087
    IMG-6088
    IMG-6090
    IMG-6091

    #1420
    Anonym
    Inaktiv

    👍👍👍
    /F

    #1422
    Anonym
    Inaktiv

    Najsigt. Doran är en favorit!

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
© 2019 IPMS Uppsala. Alla rättigheter förbehållna.
Designed in: Oxygen on WordPress