Byggmöten 2024 Forum In the works Eduard 1/48 Albatros D.III/D.V

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #510
    Anonym
    Inaktiv

    Hej!
    För länge sedan befriade jag två modeller från Björns garage... jo, jag kan ha befriat en eller två till också, men det glömmer vi för tillfället. Båda dessa modeller påbörjades också för länge sedan och eftersom att de har fler vingar än normalt och mindre plåt och färg än normalt, var det mycket nytt som skulle testas i form av byggordning och tekniker. Någonstans i allt det där blev det stopp och paus, men nu har jag återupptagit experimenten.

    Först lite bilder på Albatros D.III - den är nästan klar, men absolut inte ett perfekt bygge och ganska dammig på bilderna.

    Riggad med Uschis elastiska tråd och hemkapade Albion Alloys-rör som vantskruv. Tålamodsprövande och det är dumt att lacka med en mjuk lack innan man trätt i trådarna.

    Någon kanske kommer ihåg det här bygget från förra forumet och att jag maskerade och målade det där bandet på kroppen. Gick helt ok, men ett problem var att Uschis trädekaler, som jag använde på den här modellen, tenderade att släppa när man drog loss maskeringen.

    Här ser man ett sådant ställe där trädekalen släppt och jag lagat... inte direkt snyggt!

    Ett par bilder på Albatros D.V istället. Här hade jag tänkt att använda trädekaler igen, men ett infall igår ledde till att det blev oljefärg istället. Kanske lite väl mörk egentligen... ska vara ljus björkplywood tror jag.

    /F

    #518
    Anonym
    Inaktiv

    Hej!
    Mer trä på D.V:an och maskerat för lite grönt... små steg framåt just nu. /F

    #519
    Anonym
    Inaktiv

    Ser otroligt läckert ut. Jag lackar ju ur av att spraya mina flugplan med en färg, så beundrar tålamodet!

    #520
    Anonym
    Inaktiv

    Jag tänkte skriva att det inte är så viktigt med tålamod, men så kom jag på att du nog har rätt... 🙂 Det är inte så svårt att maska och måla, men man måste vara lite noggrann och ha tålamod. Det kommer bilder som visar att jag kunnat vara mer på båda fronterna. /F

    #521
    Anonym
    Inaktiv

    Var nu inte för självkritisk:-)...ser ju som vanligt asbra ut ju! Jag har själv ofta tänkt att det är lätt att bli för noga när man hela tiden går in väldigt nära, antingen med glasögon eller kamera. Modellen ska ju i mitt tycke se bra ut när den betraktas med vanliga ögon (så bra de nu är) på ca 25-30 cm avstånd, snett uppifrån. Icke desto mindre poppar vi lite popcorn och väntar med spänning...:-D

    #526
    Anonym
    Inaktiv

    Jo, man måste ha tålamod. Dock är det ju en härlig känsla när man målat färdigt och plockar bort maskeringen och - voila! - man ser resultatet efter alla timmar av slit och svord-ar. Sedan kommer verkligheten ikapp och man ser färgkrypningarna under tejpen, flagor av färg som lossnat och följt med tejpen o.s.v. men det fixar man lätt – eller hur?!
    Håller själv på med lövhögskamouflaget på en SK 37 från Söderhamn. Använder mig av Maestro Models förskurna masker men vilket pussel!!! Blir ett ganska unikt lövhögsschema jämfört med mallen...
    🙂

    #530
    Anonym
    Inaktiv

    Det är helt klart känslan av "accomplishment" som gör det värt att hålla på med masker och maskering. Ibland blir det snyggare för att det är målat, men ofta handlar det mer om att se om man klarar av det.

    Ska försöka få fram lite bilder till popcornen... 🍿📽️

    #531
    Anonym
    Inaktiv

    Bilder! Notera gärna att maskeringen på stjärten inte slöt tätt överallt och därför finns det lite diffusa kanter mellan det gröna och gula, speciellt där ytorna byter riktning. Jag borde ha använt tejp istället för att bara lita på vinylen, men jag var lite för lat... Det går i alla fall framåt och på normalt betraktningsavstånd ser det jättebra ut! /F


    #534
    Anonym
    Inaktiv

    Om inte popcornen är slut kan du äta vidare till några ytterligare bilder Rangnar!
    Maskering för märkning och målning av märkning är gjort och det blev bra! /F



    #535
    Anonym
    Inaktiv

    Det är så snyggt att det passerat gränsen för vad jag kan ta in.

    #540
    Anonym
    Inaktiv

    Tackar! Jag är faktiskt riktigt, riktigt nöjd själv! Det finns förstås utrymme för förbättringar, men det blir på framtida byggen i sådana fall. /Fredrik

    #548
    Anonym
    Inaktiv

    (Proppmätt på popcorn...) Är texten och lozenge-mönstret också målat?? Galet snyggt hursomhelst...

    #552
    Anonym
    Inaktiv

    "Stropp" är målat, lozenge-mönstret är dekaler. Riktigt så galen är jag inte att jag gav mig på att måla det... fast tanken har slagit mig... /F

    #599
    Anonym
    Inaktiv

    Nu har jag försökt lägga till bilder tre gånger och det blir inga inlägg... finns det någon gräns för hur många bilder man kan ha per inlägg?!

    #610
    Anonym
    Inaktiv

    Det finns eventuellt nån inställning som säger att en moderator måste godkänna poster i en tråd efter att ett visst antal länkar har postats i den. Kan vara det. Jag mailar Johan.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
© 2019 IPMS Uppsala. Alla rättigheter förbehållna.
Designed in: Oxygen on WordPress