Byggmöten 2024 Forum In the works Eduard 1/48 Bristol F.2b

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1219
    Anonym
    Inaktiv

    Hej! Sommaren, vilket jag i detta fall räknar från april till nu, har inte handlat så mycket om modellbygge för min del, så sorry för eventuellt uteblivna kommentarer. Jag hoppas att ni alla haft det bra! En liten modell har det dock jobbats med, men det är först nu som det verkligen hänt något.

    Modellen är Eduards Brisfit i Weekend-utgåva och planen från början var att göra den mer eller mindre OOB, men efter att ha kollat igenom Wingnuts manual for deras Brisfit bytte jag målningsschema.


    [NOTERA: INTE min copyright!]

    Att bygga flervingat handlar mycket om att göra färdigt i sektioner och sedan sammanfoga dessa, men som vanligt måste ju en massa smådelar fixas till och målas.





    Det behövdes en del spackel! Problemet var att jag slarvade och förstörde en hel del av sömdetaljeringen.

    Stöttor målade med akrylfärg och olja...

    Målning, maskning, målning, etc... sedan starten för att rigga!









    /F

    #1222
    Anonym
    Inaktiv

    Bygget har fortsatt och det är i det allra närmaste klart. Det är inte det bästa jag byggt någonsin men jag tar med mig en del erfarenheter samtidigt som jag är grymt nöjd med hur modellen ser ut på lite längre avstånd, säg en halvmeter eller så...

    Att sätta dit övervingen på en modell är bland det läskigaste man kan göra i modellsammanhang tror jag... Ett riktigt "do or die moment"! Det gick i alla fall bra här även om jag tycker att Eduard kunde försöka hjälpa till lite mer.

    Mycket riggning på den här, men det är ett arbete som är oerhört belönande. Det kan ju förstås också vara frustrerande och irriterande, men det blir ju så snyggt! Fiskelina, öglor av koppartråd och korta små bitar av mässingsrör är allt som krävs.



    Ytterligare riggning, nu var det dags för kontrollvajrar. Vajrarna till både roder och höjdroder ska sitta med vantskruvar som skarv. Vantskruvarna är från Gaspatch Models och i resin.







    Så nära klart man kan komma - lite färg, lite klarlack av olika sort...

    #1223
    Anonym
    Inaktiv

    Grymt fint bygg, Fredrik!!!

    En modell värdig att stå bredvid originalet ute på RAF Museum i Hendon... 😃

    #1224
    Anonym
    Inaktiv

    Bäste FAf, än en gång visar du att du behärskar territorier jag aldrig skulle våga mig ut på ens...jag skulle ha tänkt att fiskelina är för kraftigt, men den kanske då bara är i 1/72? Och hur många timmar har du lagt ned på detta??

    #1225
    Anonym
    Inaktiv

    Tack Janne och Ragnar!
    Jag vet inte exakt hur kraftiga de olika väktarna är i verkligheten, men linan jag använder är 0,11 mm i diameter. Det blir då en 5,28 mm tjock vajer i 1/48. Kanske lite i överkant?!

    Det finns fiskelina som är 0,08 mm. Det motsvarar 5,76 mm i 1/72, 3,84 mm i 1/48 och 2,56 mm i 1/32. Alltså borde den fungera ungefär lika bra i 1/72 som min gör i 1/48, men sen är det en fråga om hur upplevelsen blir. En av Albatroserna jag byggde förra året (1/48) riggade jag med elastisk tråd från Uschi van Der Rosten. Den tråden är bara 0,03 mm tjock, men jag upplever den nästan som för tunn. Den är dessutom inte lika lättanvänd.

    Timmar? Många... Riggningen tog väl uppåt 15 timmar bara den. Ändå blev det lite fel... Fast jag är grymt nöjd med slutresultatet!
    /Fredrik

    #1226
    Anonym
    Inaktiv

    Otroligt bygge.

    #1227
    Anonym
    Inaktiv

    Tack Per! Jag ska ta och fixa dina masker...

    Här är några sista bilder på det färdiga bygget...









    #1240
    Anonym
    Inaktiv

    Ja, det är intressant det där med vad som upplevs som "rätt" i en viss skala - själv använder jag en supertunn riggtråd från Uschi till radiovajrar mm, den är säkert i en korrekt tjocklek för att vara 1/72 men det är nästan så jag tycker den är för tunn eftersom den blir för diskret...icke desto mindre ytterligare ett mästerverk. Hatten av.:-)

    #1246
    Anonym
    Inaktiv

    Blev ju inte mindre otrolig när färdig 🙂

    #1247
    Anonym
    Inaktiv

    Stum av beundran...!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
© 2019 IPMS Uppsala. Alla rättigheter förbehållna.
Designed in: Oxygen on WordPress