Byggmöten 2024 Forum In the works Eduard 1/48 Fokker D.VIII

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1400
    Anonym
    Inaktiv

    Jag vet inte hur det är med er andra, men det här coronaåret har inte direkt lett till mer byggande för min del. I slutet av 2020 var det snarare tvärtom då jag kände mig klart nere... Lite ljusare framtidsutsikter nu och lite byggande har det blivit också.

    Här är lite bilder på min Fokker D.VIII, tänkt som ett snabbygge men det blev lite mer jobb än så mot slutet...
    Cockpit med lite tillägg i form av spakar och vred.

    Insidan av kroppen, kanske borde lozengemönstret vara lite mindre skarpt med tanke på att det är baksidan av tyget.

    Målat och dekalerat, bara vingen kvar att fixa.

    Första försöket. Inte helt fel, men stupade på två saker. 1 - jag bröt av en borr i mitten av vingen och förstörde målningen när jag försökte få ut den. 2 - jag gjorde efterforskningar och hittade nyare information om hur vingen troligen var målad.

    Tydligen ska dessa plywoodvingar ha varit målade med en slags tunn färg och i fyra kulörer. Alltså blev det plywooddekaler först...

    Och sedan tunna lager av grön, brun, blå och rosa (blåbärsrosa) för att något av plywooden fortfarande skulle synas.

    /F

    #1401
    Anonym
    Inaktiv

    Fantastiskt snygg finish på vingarna!

    #1406
    Anonym
    Inaktiv

    Tack Ola! Det blev faktiskt ganska bra, tycker jag med.

    När man börjat maskera saker känns det ofta som att man borde maskera allt. En sak som man kanske inte borde maskera är saker som ligger ovanpå andra dekaler, speciellt sådana heltäckande dekaler som lozengemönstret eller plywooden... Men vi kan väl låtsas att något var tvunget att lagas där i hörnet och därför är det spacklat där.

    Efter det första misslyckade maskeringsförsöket bytte jag maskeringstejp - Tesas rosa variant har i alla fall mycket mindre bett än det mesta andra jag testat. Det enda problemet är att man måste skarva tejpremsorna om det är större masker som ska skäras ut. Men det fungerade att skära i maskinen.

    Sedan började eländet... Maskerna på på rätt ställe. Det målades vitt och sedan upptäckte jag att det inte var riktigt rätt ställe; mitten sett från framkanten var inte riktigt i mitten. Detta föranledde en massa ommålningar och därmed uppbyggnad av färg mot kanterna, osv.


    Fast med lite fixande och polerande ser det ganska bra ut i alla fall. Nästa steg är väl lite vädring och sedan montering av vingen.

    /F

    #1412
    Anonym
    Inaktiv

    Otroligt snyggt, som vanligt 🙂

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
© 2019 IPMS Uppsala. Alla rättigheter förbehållna.
Designed in: Oxygen on WordPress