Byggmöten 2024 Forum In the works Eduard 1/48 Fokker E.II/E.III

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1237
    Anonym
    Inaktiv

    Det finns ytterligare ett pågående bygge och eftersom att jag blev ganska nöjd med min Brisfit, håller jag mig till Eduard och 1/48-skala ett tag till.

    Det blir dock bara en uppsättning vingar den här gången. Fast med riggningen av vingar och landningsställ lär det knappast bli ett simpelt bygge.

    Flygkroppens ramverk ska förstärkas med vajrar, men det finns inga öglor från början så dessa får tillverkas och installeras.

    Sedan primer på alla smådelar som inte kan limmas ihop och målas senare.

    De där vajrarna i ramverket ska också ha vantskruvar och jag tänkte först använda små sådana från Gaspatch, men de var inte små nog! Därför blev det något som kan tas för en vantskruv när den väl är instoppad på plats - blobbar av vitlim.

    En motor, lite plywood och allt på väg in i flygkroppen. Jag våndas lite över att stänga kroppen, det ser ut att bli lite ojämnt mellan halvorna. Jag kan se spackel i min framtid...



    /FAf

    #1238
    Anonym
    Inaktiv

    Å så säger dom att jag tar mig an ambitiösa projekt...;-) Gillar nästan det där vitlimmet bättre än om du verkligen hade kunnat trixa dit vantskruvar - modellbygge handlar ju om att lura ögat!

    #1249
    Anonym
    Inaktiv

    Som sagt! Stum av beundran... 🙂

    #1326
    Anonym
    Inaktiv

    Tråkhöst! Ingen inspiration till att fota, men det blir lite byggt emellanåt och nu ser det ut så här... om någon av er råkar ha en Garudapropeller från t.ex. WNW skulle jag vara intresserad av att få den fotad och mätt! Mer om det nedan...

    Några veckor tillbaka i tiden sattes kroppen ihop - lite spackel behövdes...

    Eduard skickar med fotoets för sömmarna. Jag testade att limma dem med etylacetat. Jag vet förstås att det inte biter på etsen, men det fungerade riktigt bra för att få lång platt ets att fästa i plasten... så länge som man inte får för sig att göra större ingrepp senare, för den sitter inte som berget direkt.

    Fronten ska vara i aluminium med "swirls from the processing"... vad heter det på svenska "turned cowling"? Vänd metall verkar inte helt rätt?! 😀 Men det visade sig att det behövdes mer spackel!

    Tejpmasker för att sedan framhäva ribborna.

    Maskering för märkning... och märkning.



    Eduard har inte direkt gjort det lätt för den som vill rigga som i verkligheten... eller så är det det de har? Jag borrade i alla fall in två vantskruvar från Gaspatch i pylonen och gjorde ett hål framtill för de stag som ska gå snett framåt. Lite annan riggning påbörjades också.


    Sedan blev det höst och mörkt och tungt... men nu är det klart, så när som på propellern.


    Om någon råkar kunna fota sin WNW Garudapropeller (del E12 i fotot nedan), vore jag mycket tacksam! Rakt framifrån (viktigt med rakt) och från sidan + längd och tjocklek så noga som möjligt.

    /F
    /F

    #1352
    Anonym
    Inaktiv

    Vad är problemet med propellern? I övrigt vansinnigt snyggt som vanligt, gillar speciellt metallfinishen!

    #1354
    Anonym
    Inaktiv

    Djupt imponerad, från de invändiga stagen till metallfinish på motorkåpa! Till och med de grå gummislangarna! 😉

    #1358
    Anonym
    Inaktiv

    Tackar! Metallfinishen blev bra, men det finns nog utrymme för förbättring där.

    Propellern försvann! Det var kanske lika bra ändå, den var inte särskilt snygg. Jag har i alla fall fått tag på en bild och ska snart snida till en ersättning.

    Mvh Fredrik

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
© 2019 IPMS Uppsala. Alla rättigheter förbehållna.
Designed in: Oxygen on WordPress