Byggmöten 2024 Forum In the works Eduard 1/48 Spitfire story: The Few

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1228
    Anonym
    Inaktiv

    Nytt byggprojekt!

    Så när som på några småmissar är detta en helt fantastisk byggsats i dubbel upplaga. De senaste dagarna har ägnats åt att sortera och putsa och allmänt preppa för primer och målning. En dyna för varje modell...

    /Fredrik

    #1229
    Anonym
    Inaktiv

    Blir spännande att följa som vanligt:-)

    #1232
    Anonym
    Inaktiv

    Hur lyckas du prima först och sen limma?

    #1233
    Anonym
    Inaktiv

    Jag har faktiskt aldrig upplevt det som något större problem. De senaste modellerna har jag primat med Tamiyas primer eller de allra senaste med Mr. Surfacer 1500, båda ljusgrå. Limmar allt med etylacetat eller superlim.

    Jag ska kolla lite när jag kommer till att limma något här och så återkommer jag.
    /F

    #1234
    Anonym
    Inaktiv

    Superlim funkar det ju med, men etylacetat blir det alltid kladd och elände och vemod för mig om jag primat först.

    #1236
    Anonym
    Inaktiv

    Något har hänt sedan sist och några delar har limmats ihop. Cockpitarna är i det närmaste klara för montering och sedan borde det väl gå ganska fort fram till att limma ihop kropp och vingar och annat... Det är klart lättare att bygga envingat än flervingat!

    Det blir ju två modeller av det här och här kan man se att den ena kommer att få det enkla ringsiktet som Spitfiren hade från början, även om själva siktet saknas än så länge. Den vänstra har ett senare reflektorsikte.

    Jag roade mig med att testa att inte bara torrborsta den här gången. Jag tog helt enkelt en grå färg och målade högdagrar. Det syns tydligt i verkligheten och lite för tydligt på fotot. Jag räknar fortfarande med att det kommer att se ganska bra ut när allt det här väl är instängt och nedstoppat inuti kroppen.

    Jag funderade också ett tag på att detaljera mer, men valde till sist att inte göra det. Därför är det bara plast och den ets som följer med i lådan som syns här i cockpiten. Duger ganska bra tycker jag. Eduards resinversion skulle kunna vara en lösning för den som inte är nöjd med detta.

    Hur var det nu med limmet och färgen? Jo, jag tycker att det går ganska bra, men om jag limmar delar som är primade eller målade, eller både ock, och dessa delar inte hålls på plats direkt, då finns det en överhängande risk för kladd. Att limma fast instrumentpanelen mot det primade skottet var dock inga problem då det bara är att sätta ihop delarna och tillföra etylacetat i skarven. Låter man det sedan ligga och vila fastnar det bra nog. Det är klart att det blir ännu mindre gegg om det inte är målat först, men jag upplever inga större problem när det gäller de här smådelarna. Yttersidorna, vingar och kropp, vill jag nog fortfarande limma ihop och slipa och spackla innan jag primar.
    /FAf

    #1239
    Anonym
    Inaktiv

    Men den där ytstrukturen på instrumentbrädorna...? De ser ju nästan fjälliga ut...!

    #1243
    Anonym
    Inaktiv

    Japp, men det är löst genom att lite halvmatt lack målats på.

    #1244
    Anonym
    Inaktiv

    Ragnar, du får gärna titta på den här tråden, men det är alldeles för lättbyggt för dig! 😊

    #1327
    Anonym
    Inaktiv

    Lite framsteg och lite jobb i onödan... Otroligt trevliga modeller att bygga i alla fall!

    Snabbt jobb att få ihop kropparna, men lite spackel för att få bort mittsömmen. Man får vara försiktig så man inte slipar bort all fin ytdetaljering.


    Färg på. Gunze till vänster och Mr Paint till höger. Ganska likvärdiga här.

    Maskering från fil... vill någon ha filen är det bara att säga till. Jag skar ut på plottern, men jag har skrivit ut på papper tidigare och det fungerade också bra.

    Färgjämförelse - Gunze till vänster, Mr Paint till höger. Gunzes mörkgröna är kanske lite för mörk...

    Markeringsmålning... och lite jobb i onödan - mina övermålade gula ringar syns nästan inte alls efter övermålning.




    /F

    #1351
    Anonym
    Inaktiv

    Jag har också konstaterat att såna där övermålningar knappt syns alls...men vi vet att de finns där! Och ja, det här verkar ju alldeles för problemfritt för min smak, delarna verkar passa och inget scratchbygge. Lite som att se på film!:-D

    #1353
    Anonym
    Inaktiv

    Det där ser ju jättefint ut! En fråga dock, antar att kanske bilderna förstärker effekten men nitarna (hålen) ser mycket markanta ut, behöver knappast någon wash. Är det så i verkligheten också?

    #1360
    Anonym
    Inaktiv

    Ragnar: Skönt att veta att du har koll nu, så att du inte råkar plocka upp en Eduard Spitfire av misstag och blir besviken när den inte måste täljas fram ur ett solitt block av styren. 😁

    Ola: Nja, det är nog kameran och ljuset mest. Men mängden nitar gör nog att man bör softa sina washer lite.

    /F

    #1438
    Anonym
    Inaktiv

    OK, det finns säkert en massa saker att skylla på, men jag tänker mest hålla mig till corona... och då har jag inte drabbats direkt ändå! Livet är helt enkelt inte lika roligt under nuvarande omständigheter och då blir det inte lika roligt att fota det som ändå händer i bygghörnet och så blir det inga inlägg här. Men så skickade gudfadern Ragnar en av sina underhuggare med krav på inlägg på forumet och då tog jag mig i kragen och fotade lite som faktiskt blivit färdigt - som dessa två! Mitt omdöme om Eduards nya Spitfire?! Köp och bygg!!! Det kommer säkert fler framöver, men inte just nu...
    /F

    Den äldsta Spitfiren (även om båda är Mk.I) - ringsikte, lite för långa kulsprutor (de ska vara det alltså), silvrig undersida, etc., flögs av Stanford Tuck sommaren 1939.














    Den andra Spitfiren, lite nyare, flögs av Adolph Gysbert Malan sommaren 1940.






    #1442
    Anonym
    Inaktiv

    Haha, ja, det är så jag jobbar, jag skickar mina minions...:-D Oerhört snyggt - men är det inte lite, lite tråkigt att bygga så där perfekta modeller...? Kan man inte tubba dig till att ge dig på ett litet spackelmonster nån gång?;-)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
© 2019 IPMS Uppsala. Alla rättigheter förbehållna.
Designed in: Oxygen on WordPress