Byggmöten 2024 Forum In the works Eduard 1/72 MiG 15-Bis

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #382
    Anonym
    Inaktiv

    Av någon anledning har jag en Dual Combo från Eduard med två Mig 15-Bisar i. Dessutom finns det en uppsättning resincockpit och en massa extra fotoets i lådan också, men det får vänta till nästa modell. Eduards plast och lilla fotoetsset för cockpit är riktigt bra i sig, så resincockpiten är nog inte jättenödvändig. Jag tror ju inte att så mycket kommer att synas till slut heller... fast det blir ju en resincockpit nästa gång i alla fall, jag kan ju inte låta den vara oanvänd bara för att den inte syns så tydligt.

    Lite ihopsatta delar och några små etsdetaljer på stolen, cokpiten ihopsatt...


    Eduard har finurlig nog använt insidorna av luftkanalerna till insidan av cockpit. De måste dock målas och här var första försöket med Vallejo Chrome, direkt på bar plast. Det står att man bör prima, men jag var lite crazy...

    Det står på ritningen att man ska stoppa i vikt, men det står inget om mängden så jag fyllde allt som fanns att fylla med blykulor till min gamla luftpistol; 0,53 gram per kula.

    Planet kommer att bli något från Nordkorea och är helt metallrent. Jag hade lite problem med färgskrap på Phantomen, så för säkerhets skull och helt enligt instruktionerna primades det med svart. Alclad blev det den här gången. Vallejo har en egen blank svart primer, men jag har lite tråkiga erfarenheter av Vallejo och airbrush så jag bestämde mig för att inte utmana ödet nu när det gått så bra med metallfärgerna. Blankt blev det i alla fall! Härnäst - Aluminium!


    /F

    #398
    Anonym
    Inaktiv

    Det här var en snabbyggd modell som dessutom levererade bra resultat! Rekommenderas varmt till alla som vill bygga en liten smidigt modell! En annan sak jag kan rekommendera är Vallejos metallfärger. De har inte alls samma egenskaper som andra vanliga Vallejofärger, utan låter sig sprutas snällt och städas bort ur sprutan lika snällt och är dessutom slipbara utan att stora sjok "flagar". Nu bör man ju kanske ändå vara försiktig med att slipa metallfärger, men om man vill putsa bort ett litet dammkorn eller så... Hela planet först målat med tunna lager av Alumninium och sedan lite andar tester med White Aluminium, Dark Alumnium och kanske någon till.


    Ett skäl till att det var en snabbyggd modell är att det nästan inte är några dekaler alls och det finns inga smådekaler med alls. Eduard säljer dessa separat men är nog med att säga att de kanske inte satt på så länge efter färdigställandet, så jag skippade tanken på att skaffa dessa. Dekalerna som skulle vara på lämpade sig ypperligt att göra masker av och sedan skulle det på röd och blå färg och sedan var det färdigt. Färdigbilder kommer...


    Mvh F

    #403
    Anonym
    Inaktiv

    Jättespännande! Ska bli kul att se resultatet när Du plockar av maskerna – lite som att öppna julklappar – förväntan är stor! En kort fråga dock; Det ser ut som planet har ”kill markings”, 4 stjärnor vid sidan av cockpit. Vanligtvis har kill markings-stjärnor en spets rakt upp men här verkar masken sitta så att spetsen pekar rakt ner, stämmer detta?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
© 2019 IPMS Uppsala. Alla rättigheter förbehållna.
Designed in: Oxygen on WordPress