Byggmöten 2024 Forum In the works Ett kontor för två...

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #523
    Anonym
    Inaktiv

    Hm, vad har vi här då? Nån som läser Life i ett kontor för två...vad kan det bli av detta?

    IMG-3379

    #527
    Anonym
    Inaktiv

    Mja, svårt att se men instrumentpanelen ser inte helt hypermodern ut även om sidopanelerna (om än lika) ser lite modernare ut. Ser heller inte ut att vara stolar med krut i så något från US Army 60-70 tal?

    #549
    Anonym
    Inaktiv

    Du är på rätt spår! Det som är lite sneaky är dock att det här kontoret inte har krutpallar eftersom de var monterade i en ytterst märklig räddningskapsel...

    IMG-3382

    ...en F-111 ska det bli hursomhelst! Det är Italeris gamla modell som ursprungligen salufördes av AMT, nån gång på 80-talet vad jag vet. Det blir den tredje Aardvarken jag byggt hittills. Den första var Hellers gamla, den förbigår vi med tystnad. Den andra var Hasegawas som ju är riktigt fin, ett eller två snäpp vassare än den här ärligt talat, men den är svårare att få tag i. Och jag har ju en gammal klockarkärlek till Italeri...

    IMG-3384

    Hasegawas är klart bättre som sagt, fast den här satsen är väl inte direkt dålig. Åtminstone är första intrycket rätt bra. Flygkroppen är osedvanligt knöligt konstruerad, först ska man i vanlig ordning sätta ihop framdelen, sedan bakdelen, men däremellan ska bombrummet byggas ihop separat av tre paneler. Som väntat var passformen inte vidare bra här.

    IMG-3383
    IMG-3416

    Klart sämst var, oväntat nog, stjärtstruten mellan utblåsen, om den limmas dit som det är tänkt kommer den att sitta helt fel. Det löstes med lite plastark, en del spacklande och rätt mycket slipande.

    IMG-3385
    IMG-3415

    Här har allt hursomhelst blivit ihopsatt och fått något slags form. Jag sågade ut urtag i vingarna för att kunna sätta i dem sist, det underlättar målningen en hel del.

    IMG-3408

    Luftintagen får lite färg, så de kan göras klart och tejpas för till målningen.

    IMG-3431

    Och här har allt blivit primat. Eftersom undersidorna ju ska vara svarta är vingarna även primade med svart. Så blir det dags att dra igång kompressor och färgspruta...

    #551
    Anonym
    Inaktiv

    Spännande bygge! Jag har dålig koll på det mesta som är amerikanskt och ytterst dålig koll på F-111... hur stor blir den där färdigbyggd? Jättestor?!
    /Fredrik

    #594
    Anonym
    Inaktiv

    ja, den är ganska stor faktiskt - betydligt större än en F-105 (som ju i sig inte är så liten). Framför allt låg och bred! Det blir förhoppningsvis fler bilder så småningom...

    #752
    Anonym
    Inaktiv

    Hur gick det med det här projektet då...? Ja, det fortsatte. Det blev en del byggt. Och spacklat. Och slipat. Och maskat, och målat, maskat, målat, maskat, målat...men vi går händelserna i förväg. Den är stor, ja. Här är en bild på F-111:an och lillasystern F-105 bredvid en Me 262, för jämförelsens skull.

    #754
    Anonym
    Inaktiv

    Målning och maskning ja. Det underlättar en del om man moddar vingarnas infästning så de kan sättas dit i efterhand.

    IMG-3600<br/><br/>
    IMG-3601<br/><br/>
    IMG-3706<br/><br/>
    IMG-3708<br/><br/>

    #755
    Anonym
    Inaktiv

    Huven bjöd på oväntade svårigheter. Det behövdes en hel del slipning i nederkanten för att få till en snygg skarv. Visst älskar vi när det händer?

    IMG-3743

    #756
    Anonym
    Inaktiv

    Till skillnad från den nästan lite plottriga Thunderchiefen så har F-111:an sparsamt med gravyrer så jag tänkte det kunde behövas lite vask i olika nyanser i panellinjerna för att få liv i ytorna. Dessutom har luckor och skarvar markerats med blyertspenna och det är förberett för dekaler med klarlack.

    IMG-3788
    IMG-3789
    IMG-3790

    #757
    Anonym
    Inaktiv

    F-111:ans huvudlandställ är en ganska komplex sak som det tar ett tag att begripa sig på. Fortfarande inte säker på att jag satte ihop allt rätt men det får duga så här.

    IMG-3812

    #758
    Anonym
    Inaktiv

    Jetkannorna målade och borstade i olika nyanser av silver, kanonmetall och svart.

    IMG-3819

    #759
    Anonym
    Inaktiv

    Stabilisatorerna var försedda med raka tappar för att sättas i horisontellt. Jag ville kunna sätta dit dem med lite lutning för att göra det mer intressant och fick lov att modda lite.

    IMG-3818

    #760
    Anonym
    Inaktiv

    Och så här såg resultatet ut kvällen innan januarimötet. En på det hela taget presentabel modell. Men som med F-105:an tyckte jag det fanns lite saker kvar att göra så det fick bli några timmar till på byggbordet.

    IMG-3821

    #761
    Anonym
    Inaktiv

    Det såg lite tomt ut under kabinhuven så jag scratchbyggde en liten takkonsol. Varför kan jag aldrig låta bli...
    IMG-3876

    Dämpade noskonen lite genom att svampa på lite "nästansvart", ett trick jag läste om i Allt om Hobby:
    IMG-3890

    Fenan bröts av när jag skulle packa upp flytetyget på byggmötet i januari och klistrades fast provisoriskt. Det blev lite jobb med att snygga till efteråt, inte minst som passformen var sådär:

    IMG-3889
    IMG-3891
    IMG-3892

    #762
    Anonym
    Inaktiv

    Bombracken hade först satts ihop rätt hastigt och det var rackarns svårt att få bomberna att sitta kvar, så det blev ganska kladdigt. Bombracken hade i sig blivit lite misshandlade (och var kanske också dåliga i formen redan från början) så jag snyggade till dem med lite delar av plaststavar (Evergreen!). Bomberna blev ommålade och svampade...

    IMG-3926
    IMG-3930

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
© 2019 IPMS Uppsala. Alla rättigheter förbehållna.
Designed in: Oxygen on WordPress