Byggmöten 2024 Forum Allmänt Färg på uniformer

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1008
    Anonym
    Inaktiv

    Har lyckats lägga vantarna på två svenska soldater från beredskapen, en pansar och en "vanlig" beväring tror jag (se nedan). Vilka färger ska jag använda för dessa? Fabrikat inte så viktigt, främst använder jag annars Tamiya och Xtracolour men tar gärna emot förslag med alternativ.
    Med vänlig hälsning Ola

    Soldiers

    #1010
    Anonym
    Inaktiv

    Hej Ola!
    Jag har inga förslag på kulörer, men jag roade mig för några veckor sedan med att måla min första figur... en mekaniker till min Pup.

    Lite letande på YouTube gav mig lite tips och just nu kan jag inte visa någon bild på mitt resultat, men jag blev nöjd och jag följde i princip dessa två genomgångar. Jag föreslår därför Vallejo som fabrikat.


    En intressant sak är att presentatörerna är ganska fria i sina tolkningar av vilken kulör de använder.

    Mvh Fredrik

    #1014
    Anonym
    Inaktiv

    Tack Fredrik, ska titta på filmerna. Har också tänkt att de specifika kulörerna kanske egentligen inte är så viktiga utan det blir mer att tolka färgupplevelsen.

    #1018
    Anonym
    Inaktiv

    Vid nåt tillfälle så hittade jag en figurmålningstutorial eventuellt tillvkerad av Janne Nilsson (men inte säker). Den handlade främst om att måla ansikten och händer och nu ett antal år senare så har jag upptäckt att den avhandlar den så kallade Zorn-paletten. Zorn målade all hud (och han målade ju en del hud) med utgångspunkt i bara vit, röd, brun och svart. Jag testade detta med Vallejo-akryl och våtpalett och det blev de bästa ansikten jag åstadkommit på 1/35. Sök på youtube efter Zorn palette så finns det en massa (oftast med olja, men funkar med akryl och våtpalett som sagt).

    Jag är inte superförtjust i ovanstående tutorial för ansiktet för jag tycker det blir alldeles för konstrastrikt och ser målningstekniskt fantastiskt ut, men ganska långt ifrån vad min uppfattning av hur det borde se ut i verkligheten. Men personlig åsikt 🙂

    #1021
    Anonym
    Inaktiv

    Jag håller med dig Per om att det blir lite för kontrastrikt, speciellt om man följer den andra tutorieln. Våtpalett är också att föredra har jag märkt!

    Spännande med Zorn-paletten! /F

    #1026
    Anonym
    Inaktiv

    Så här blev min första figur... tre bilder till i min Sopwith Pup-tråd.

    /F

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
© 2019 IPMS Uppsala. Alla rättigheter förbehållna.
Designed in: Oxygen on WordPress