Byggmöten 2024 Forum In the works Fpl 26001 "vit David" - ett impulsbygge

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1542
    Anonym
    Inaktiv

    Det skulle inte bli så här. Jag skulle ju bara stanna till i Norrköping för att titta på industrilandskapet (fantastiskt!) och så snubblade jag över den genomtrevliga Hobbyhörnan (). Där jag förstås kände mig tvungen att köpa en massa modeller i rent självförsvar. Bland annat den här Mustangen från Mistercraft som de reade ut. Sedermera förstod jag varför, men då var det för sent…

    IMG-7278

    Tanken var att den här skulle byggas OOB, men det höll ju i ca en kvart. Sen var jag igång och härjade som jag brukar. Interiören förstärktes med överblivna delar från en gammal Airfix-sats, framför allt ville jag inreda väggarna. Det korrekta sättet att göra det är förstås att tunnslipa väggarna på flygkroppen, göra detsamma med inredningsdelarna och sen limma dit dem. Men det är ju TRÅKIGT, det är mycket roligare att fuska. Även om det sen visar sig att det snarare blir mer jobb…i alla fall så tog jag fram avbitartången, nöp bort kabinsidorna och limmade dit motsvarande bitar från Airfix-satsen. Radion och styrspaken fick också följa med. Instrumentbrädan fick lite fotoets från den skrotade J 22-satsen. Stolen fick en huvudkudde och lite tejpbälten som vanligt.

    IMG-7274

    Flygkropp, vingar och stabilisatorer ihopsatta. Det blev en del spackel och slipning. Mister craft har fuskat en del, bland annat har han som så många andra lagt med en P 51D-vinge. Som tur är plasten tjock, mjuk och lättarbetad, så det är enkelt att slipa till en mer korrekt form.

    IMG-7276
    IMG-7277

    Vit David målad med samma färger, och samma problematik, som J 22:an. Sedan en liten överraskning: när dekalerna ska på visar det sig att modellen inte innehåller dekaler till den individ som avbildas på kartongkonsten…! Individnumret 26001 kunde jag plocka ihop från ett ark med gula siffror (ur Jåkes kvarlåtenskap, tack Jåke!) och det var relativt enkelt att skära till en mask för ett vitt D på fenan. Men här började det kännas som att Mister Craft gjort ett riktigt fuskjobb…!

    IMG-7386

    Lite oljeslask på det, med betoning på lite, tanken var att planet ska se ut som om det var nymålat. Vit David flög ju inte heller så länge med den här målningen. Tydligen var den obeväpnad (hur användes den?) så de ganska prominenta hålen för puffrorna är igensatta.

    IMG-7409

    Vi är på väg i mål, om inte Mister Craft har fler överraskningar i beredskap…

    #1544
    Anonym
    Inaktiv

    Allt ser så litet och sött ut i 1/72. Snygg blir den i alla fall, som vanligt 🙂

    #1553
    Anonym
    Inaktiv

    Ha, precis den där maskinen ligger (nästan) på byggbordet här hemma...

    Snyggt bygge!
    Tack för inspirationen!
    /F

    #1558
    Anonym
    Inaktiv

    ...varsegod! Kanske slutresultatet kan ge ännu lite mer inspiration?:-)

    IMG-7904
    IMG-7906
    IMG-7908
    IMG-7909
    IMG-7910

    Bygget gick i mål mer eller mindre utan otrevliga överraskningar på slutet. Mistercrafts sats kan egentligen inte rekommenderas till någon, vill nån bygga vit David så bör man istället ta i princip vilken annan modell av en P 51 B samt dekalerna från Moose republic t.ex.

    Men ändå var det av någon anledning ett rätt kul bygge...!

    #1561
    Anonym
    Inaktiv

    Bra jobbat! Jag har inte hunnit ikapp, men väl gjort en ordentlig start... har ännu inte bestämt mig om jag ska köpa dekaler eller inte. Den borde gå att måla med masker till allt i min lite större skala?!
    /F

    #1564
    Anonym
    Inaktiv

    Ja, det borde ju funka. De enda som kan bli lite knöliga är flygplansnumret (26001) men de siffrorna kan du gissningsvis ta från något ark med siffror...?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
© 2019 IPMS Uppsala. Alla rättigheter förbehållna.
Designed in: Oxygen on WordPress