Byggmöten 2024 Forum In the works Lansen men i 1/48

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1293
    Anonym
    Inaktiv

    En av de klaraste intrycken jag fått under byggandet av Hobbyboss J32 är hur himla stor Lansen var/är, känns som dubbelt så stor som en J34:a! Annars är Hobbybossen närmast en dröm att bygga. Mycket bra passform och plasten är lätt att arbeta med. Detta är inte minst viktigt då det är några saker som Hobbyboss trots allt fått om bakfoten. Inga större ingrepp och det finns en bra beskrivning på hur de ska rättas till på Stockholmsforumet. Sittbrunnen är också lite sparsmakat detaljerat så där har jag tryckt in lite av varje.




    #1298
    Anonym
    Inaktiv

    👍
    /F

    #1301
    Anonym
    Inaktiv

    Jag tyckte när jag började att Lansen var riktigt liten och nätt men det var nog mest för att jag byggt en Mig-25 innan...en sak jag tycker är cool med den är att det är den enda svenska jetkärra som byggts från början för två pers som sitter i tandem, som de stora planen från USA och Sovjet:-)

    #1355
    Anonym
    Inaktiv

    Fortsätter i lagom långsam takt med bjässen Lansen. Som sagt, en mycket trevlig byggsats som nästan hjälper till att byggas ihop. Dock, något jag innerligt hatar med glöd är dessa "spökskarvar" som plötsligt dyker upp efter lång tid på platser som jag sedan länge granskat och godkänt. Just som ovansidans kamouflage skulle börja läggas på upptäcks nu ännu ett lömskt försök av "spökskarvarna" att grina mig elakt i ansiktet. Fram med tålamod, spackel och slipsstickor igen och någon bra radiopodd att lyssna på...

    j32-181220-1
    j32-181220-2

    #1359
    Anonym
    Inaktiv

    Spökskarvar är asjobbiga! Jag brukar försöka se till att skarven blir så upplöst av lim att den helt upphör att existera... fast man vill ju inte gå över gränsen där.

    P3 Historia är mina favoritpoddar just nu.

    /F

    #1373
    Anonym
    Inaktiv

    Lite uppdatering på Lansen. Skarvarna är fixade (förhoppningsvis) och grundfärger lagda. Ska bli en solbränd individ är det tänkt och de applicerade färgerna är ganska långt ifrån de formella färgnyanserna för ”Draken grönt och blått”. Krävdes en del blandande och flera försök. Tyvärr är min vanliga kamera indisponibel och mobilbilder blir för mig sådär i kvalitet och färgåtergivelse men detta senaste försök med färgblandning är jag hyfsat nöjd med.

    34-FDC3-CB-ADA5-4-D5-B-8-F66-F3-DBE7-D8-C1-AA

    01217399-C1-CC-479-F-A8-BC-CFFE75-D11-FE7

    #1375
    Anonym
    Inaktiv

    Ser alldeles utmärkt lagom blekt ut! Vilka färger har du använt och är de så där blanka eller har du blanklackat efteråt?

    #1391
    Anonym
    Inaktiv

    Ragnar - tack! Färgerna jag använt är mina gamla favoriter - Xtracolour från Hannants. Enamel-färger som torkar blankt för att underlätta applicering av dekaler och wash. Specifikt har jag som bas använt X777: blågrå 058 för underkroppen, X115 för det gröna och X114 + X146 för det blågröna men sedan mixat en hel del för försöket till vädring (vitt, svart, gult m.m.). Det som är riktigt uselt i HBs byggsats är dekalerna - helt oanvändbara.

    #1415
    Anonym
    Inaktiv

    Nu är min Lans klar, det har varit ett mycket trevligt bygge med HBs byggsats. De problem jag haft har mer att göra med mina 10 tummar än byggsatsen. Målandet blev med mina gamla, trygga Xtracolour färger. De ger fin, blank yta, bra täckning och står emot ganska hårdhänt behandling. Synd bara att det alltid är lite mer besvärligt med alla hälsoaspekter...

    Lansen-a
    Lansen-aa
    Lansen-b
    Lansen-c
    Lansen-d
    Lansen-e

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
© 2019 IPMS Uppsala. Alla rättigheter förbehållna.
Designed in: Oxygen on WordPress