Byggmöten 2020 Forum In the works Little Miss Mischief: den flygande skrothögen!

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1653
    Ragnar HedlundRagnar Hedlund
    Deltagare

    Dags för nästa fyrmotoriga projekt! Revells B-17 G var tillsammans med min FW 200 Condor den största lådan i traven så jag tyckte det var lika bra att få undan den också. Sett till antal delar ser det också ut att vara den mest komplexa modell jag någonsin byggt (och kanske kommer att bygga)...så som sagt, det är väl lika bra att sätta igång!

    IMG-7954

    Revells B17 är ca 11 år även om den silvriga platsen får den att se äldre ut. Jag har sett att somliga anmärker på de onödigt grova gravyrerna och visst, de är inte i toppklass. Detaljeringen är det dock inget fel på och passformen verkar vara lika bra som på Condoren (och den var snudd på perfekt). Jag har kollat på ritningen till Airfix B 17 som väl är några år nyare, den verkar vara lite mer detaljerad.
    Revells B 17 har dock en fördel: dekalerna till Little Miss Mischief, som reparerades med bitar från bortåt tio andra maskiner och därför såg ut som en flygande skrothög. Jag älskar den! Så det ska bli ett stycke extremt skitig och sliten flygande fästning, är tanken.

    IMG-7953<

    Vi börjar väl med att diska lite delar. Det är rent vansinnigt många…!

    IMG-7972

    Och sen börjar man med att klistra ihop allt som kan klistras ihop innan målning. Genast känns allt mycket mer lätthanterligt.

    IMG-8069
    IMG-8070
    IMG-8071

    Här har inredningarna blivit målade. Jag har i princip hållit mig till Revells anvisningar även om de som vanligt inte är helt lätta att följa. Jag har inte moddat nåt, än, även om jag inte är helt förtjust i förarstolarna, tänkte försöka bygga den här i princip ”ur lådan” för att kunna bli klar nån gång…dock detaljerade de där patronbanden med lite borrhål, de kommer att synas rätt väl och hade kunnat vara lite snyggare.

    IMG-8074

    Det tycks vara mer än lovligt komplicerat hur B 17-maskiner såg ut invärtes och om man då betänker att Little Miss Mischief var ihopsatt av delar från flera andra maskiner måste det ju vara rakt omöjligt. Jag valde att spraya flygkroppens insidor med aluminium, mest för att skapa kontrast mot golv, väggar och andra grejer.

    IMG-8072
    IMG-8073

    Buktornet är en rätt pillig modell i sig och eftersom det måste vara klart innan flygkroppen sätts ihop så är det väl lika bra att börja med det.

    #1658
    Ragnar HedlundRagnar Hedlund
    Deltagare

    Det har byggts en del i mellandagarna, men det har gått långsamt. Alltmer komplexa moduler har tagit form. Det mesta passar bra utom inredningen till akterskyttens lilla holk, där passar kanonerna inte in som de ska. Jag struntade i att sätta dit dem, ingenting syns ändå.
    IMG-8104
    IMG-8105
    IMG-8106
    Till sist gick det att sätta ihop flygkroppen.
    IMG-8139
    IMG-8158
    Nosen är lite tom, här kommer jag att sätta in lite fler möbler. Den här bubblan i taken var igensatt på Little Miss Mischief, det skulle finnas en separat del för den men den som man skulle använda enligt ritningen var inte rätt del. Råkade jag slänga bort rätt del? Till slut löste jag det genom att ta delen med bubblan, såga bort själva bubblan, fylla igen med milliput och planslipa.
    IMG-8160
    Nu är det dags att ta tag i vingarna...

    #1659
    Ragnar HedlundRagnar Hedlund
    Deltagare

    Vingarna ja. Det var ganska många delar till inre motorerna/hjulhusen. Jag testade att sätta ihop så mycket som möjligt innan jag målade. Med facit i hands skulle jag kanske inte ha satt ihop fullt så mycket, det blev rätt pilligt att måla. Å andra sidan kommer ganska lite att synas i slutändan...
    IMG-8162
    IMG-8163
    När hjulhusen var målade testade jag att limma vingarnas undre delar mot flygkroppen för att kunna fästa ordentligt mot de långa balkarna. Det funkade väl någotsånär, jag är dålig på att limma stora plastsjok - antingen limmar man med etylacetat, då blir det bra fogar men håller dåligt eftersom det hinner dunsta innan man klämmer ihop delarna, eller så använder man tjockare plastlim, då håller det men fogarna blir lidande. Det hade nog blivit bättre passform om jag limmat ihop vingarna med etylacetat som vanligt och sedan "trätt på" dem på vingbalkarna, å andra sidan kanske det inte hade hållit lika bra. Övning ger färdighet...
    IMG-8170
    Här har det gått många timmar mellan nyår och trettondagshelg, med slipning, inpassning av klarplastdelar, lite detaljfix och till slut en massa maskning.
    IMG-8177
    IMG-8178
    Och här har jag till slut fått på lite primer (jag noterar att färgen fäster extremt bra på den silvriga ytan...). Så småningom blir det dags att sätta lite färg på skapelsen.

    #1660
    Ragnar HedlundRagnar Hedlund
    Deltagare

    Vingarna ja. Det var ganska många delar till inre motorerna/hjulhusen. Jag testade att sätta ihop så mycket som möjligt innan jag målade. Med facit i hands skulle jag kanske inte ha satt ihop fullt så mycket, det blev rätt pilligt att måla. Å andra sidan kommer ganska lite att synas i slutändan...
    IMG-8162
    IMG-8163
    När hjulhusen var målade testade jag att limma vingarnas undre delar mot flygkroppen för att kunna fästa ordentligt mot de långa balkarna. Det funkade väl någotsånär, jag är dålig på att limma stora plastsjok - antingen limmar man med etylacetat, då blir det bra fogar men håller dåligt eftersom det hinner dunsta innan man klämmer ihop delarna, eller så använder man tjockare plastlim, då håller det men fogarna blir lidande. Det hade nog blivit bättre passform om jag limmat ihop vingarna med etylacetat som vanligt och sedan "trätt på" dem på vingbalkarna, å andra sidan kanske det inte hade hållit lika bra. Övning ger färdighet...
    IMG-8170
    Här har det gått många timmar mellan nyår och trettondagshelg, med slipning, inpassning av klarplastdelar, lite detaljfix och till slut en massa maskning.
    IMG-8177
    IMG-8178
    Och här har jag till slut fått på lite primer (jag noterar att färgen fäster extremt bra på den silvriga ytan...). Så småningom blir det dags att sätta lite färg på skapelsen.

    #1661
    Ragnar HedlundRagnar Hedlund
    Deltagare

    Vingarna ja. Det var ganska många delar till inre motorerna/hjulhusen. Jag testade att sätta ihop så mycket som möjligt innan jag målade. Med facit i hands skulle jag kanske inte ha satt ihop fullt så mycket, det blev rätt pilligt att måla. Å andra sidan kommer ganska lite att synas i slutändan...
    IMG-8162
    IMG-8163
    När hjulhusen var målade testade jag att limma vingarnas undre delar mot flygkroppen för att kunna fästa ordentligt mot de långa balkarna. Det funkade väl någotsånär, jag är dålig på att limma stora plastsjok - antingen limmar man med etylacetat, då blir det bra fogar men håller dåligt eftersom det hinner dunsta innan man klämmer ihop delarna, eller så använder man tjockare plastlim, då håller det men fogarna blir lidande. Det hade nog blivit bättre passform om jag limmat ihop vingarna med etylacetat som vanligt och sedan "trätt på" dem på vingbalkarna, å andra sidan kanske det inte hade hållit lika bra. Övning ger färdighet...
    IMG-8170
    Här har det gått många timmar mellan nyår och trettondagshelg, med slipning, inpassning av klarplastdelar, lite detaljfix och till slut en massa maskning.
    IMG-8177
    IMG-8178
    Och här har jag till slut fått på lite primer (jag noterar att färgen fäster extremt bra på den silvriga ytan...). Så småningom blir det dags att sätta lite färg på skapelsen.
    IMG-8179

    #1662
    Per KnutssonPer Knutsson
    Keymaster

    Ser fint ut, om än lite otymplig på byggbordet! Jag dammade av en surdeg till fartyg, det är bara otympligt på en ledd. Skönt att se att det går framåt för någon 🙂

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
© 2019 IPMS Uppsala. Alla rättigheter förbehållna.
Designed in: Oxygen on WordPress