Byggmöten 2024 Forum In the works Little Miss Mischief: den flygande skrothögen!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1653
    Anonym
    Inaktiv

    Dags för nästa fyrmotoriga projekt! Revells B-17 G var tillsammans med min FW 200 Condor den största lådan i traven så jag tyckte det var lika bra att få undan den också. Sett till antal delar ser det också ut att vara den mest komplexa modell jag någonsin byggt (och kanske kommer att bygga)...så som sagt, det är väl lika bra att sätta igång!

    IMG-7954

    Revells B17 är ca 11 år även om den silvriga platsen får den att se äldre ut. Jag har sett att somliga anmärker på de onödigt grova gravyrerna och visst, de är inte i toppklass. Detaljeringen är det dock inget fel på och passformen verkar vara lika bra som på Condoren (och den var snudd på perfekt). Jag har kollat på ritningen till Airfix B 17 som väl är några år nyare, den verkar vara lite mer detaljerad.
    Revells B 17 har dock en fördel: dekalerna till Little Miss Mischief, som reparerades med bitar från bortåt tio andra maskiner och därför såg ut som en flygande skrothög. Jag älskar den! Så det ska bli ett stycke extremt skitig och sliten flygande fästning, är tanken.

    IMG-7953<

    Vi börjar väl med att diska lite delar. Det är rent vansinnigt många…!

    IMG-7972

    Och sen börjar man med att klistra ihop allt som kan klistras ihop innan målning. Genast känns allt mycket mer lätthanterligt.

    IMG-8069
    IMG-8070
    IMG-8071

    Här har inredningarna blivit målade. Jag har i princip hållit mig till Revells anvisningar även om de som vanligt inte är helt lätta att följa. Jag har inte moddat nåt, än, även om jag inte är helt förtjust i förarstolarna, tänkte försöka bygga den här i princip ”ur lådan” för att kunna bli klar nån gång…dock detaljerade de där patronbanden med lite borrhål, de kommer att synas rätt väl och hade kunnat vara lite snyggare.

    IMG-8074

    Det tycks vara mer än lovligt komplicerat hur B 17-maskiner såg ut invärtes och om man då betänker att Little Miss Mischief var ihopsatt av delar från flera andra maskiner måste det ju vara rakt omöjligt. Jag valde att spraya flygkroppens insidor med aluminium, mest för att skapa kontrast mot golv, väggar och andra grejer.

    IMG-8072
    IMG-8073

    Buktornet är en rätt pillig modell i sig och eftersom det måste vara klart innan flygkroppen sätts ihop så är det väl lika bra att börja med det.

    #1658
    Anonym
    Inaktiv

    Det har byggts en del i mellandagarna, men det har gått långsamt. Alltmer komplexa moduler har tagit form. Det mesta passar bra utom inredningen till akterskyttens lilla holk, där passar kanonerna inte in som de ska. Jag struntade i att sätta dit dem, ingenting syns ändå.
    IMG-8104
    IMG-8105
    IMG-8106
    Till sist gick det att sätta ihop flygkroppen.
    IMG-8139
    IMG-8158
    Nosen är lite tom, här kommer jag att sätta in lite fler möbler. Den här bubblan i taken var igensatt på Little Miss Mischief, det skulle finnas en separat del för den men den som man skulle använda enligt ritningen var inte rätt del. Råkade jag slänga bort rätt del? Till slut löste jag det genom att ta delen med bubblan, såga bort själva bubblan, fylla igen med milliput och planslipa.
    IMG-8160
    Nu är det dags att ta tag i vingarna...

    #1659
    Anonym
    Inaktiv

    Vingarna ja. Det var ganska många delar till inre motorerna/hjulhusen. Jag testade att sätta ihop så mycket som möjligt innan jag målade. Med facit i hands skulle jag kanske inte ha satt ihop fullt så mycket, det blev rätt pilligt att måla. Å andra sidan kommer ganska lite att synas i slutändan...
    IMG-8162
    IMG-8163
    När hjulhusen var målade testade jag att limma vingarnas undre delar mot flygkroppen för att kunna fästa ordentligt mot de långa balkarna. Det funkade väl någotsånär, jag är dålig på att limma stora plastsjok - antingen limmar man med etylacetat, då blir det bra fogar men håller dåligt eftersom det hinner dunsta innan man klämmer ihop delarna, eller så använder man tjockare plastlim, då håller det men fogarna blir lidande. Det hade nog blivit bättre passform om jag limmat ihop vingarna med etylacetat som vanligt och sedan "trätt på" dem på vingbalkarna, å andra sidan kanske det inte hade hållit lika bra. Övning ger färdighet...
    IMG-8170
    Här har det gått många timmar mellan nyår och trettondagshelg, med slipning, inpassning av klarplastdelar, lite detaljfix och till slut en massa maskning.
    IMG-8177
    IMG-8178
    Och här har jag till slut fått på lite primer (jag noterar att färgen fäster extremt bra på den silvriga ytan...). Så småningom blir det dags att sätta lite färg på skapelsen.

    #1660
    Anonym
    Inaktiv

    Vingarna ja. Det var ganska många delar till inre motorerna/hjulhusen. Jag testade att sätta ihop så mycket som möjligt innan jag målade. Med facit i hands skulle jag kanske inte ha satt ihop fullt så mycket, det blev rätt pilligt att måla. Å andra sidan kommer ganska lite att synas i slutändan...
    IMG-8162
    IMG-8163
    När hjulhusen var målade testade jag att limma vingarnas undre delar mot flygkroppen för att kunna fästa ordentligt mot de långa balkarna. Det funkade väl någotsånär, jag är dålig på att limma stora plastsjok - antingen limmar man med etylacetat, då blir det bra fogar men håller dåligt eftersom det hinner dunsta innan man klämmer ihop delarna, eller så använder man tjockare plastlim, då håller det men fogarna blir lidande. Det hade nog blivit bättre passform om jag limmat ihop vingarna med etylacetat som vanligt och sedan "trätt på" dem på vingbalkarna, å andra sidan kanske det inte hade hållit lika bra. Övning ger färdighet...
    IMG-8170
    Här har det gått många timmar mellan nyår och trettondagshelg, med slipning, inpassning av klarplastdelar, lite detaljfix och till slut en massa maskning.
    IMG-8177
    IMG-8178
    Och här har jag till slut fått på lite primer (jag noterar att färgen fäster extremt bra på den silvriga ytan...). Så småningom blir det dags att sätta lite färg på skapelsen.

    #1661
    Anonym
    Inaktiv

    Vingarna ja. Det var ganska många delar till inre motorerna/hjulhusen. Jag testade att sätta ihop så mycket som möjligt innan jag målade. Med facit i hands skulle jag kanske inte ha satt ihop fullt så mycket, det blev rätt pilligt att måla. Å andra sidan kommer ganska lite att synas i slutändan...
    IMG-8162
    IMG-8163
    När hjulhusen var målade testade jag att limma vingarnas undre delar mot flygkroppen för att kunna fästa ordentligt mot de långa balkarna. Det funkade väl någotsånär, jag är dålig på att limma stora plastsjok - antingen limmar man med etylacetat, då blir det bra fogar men håller dåligt eftersom det hinner dunsta innan man klämmer ihop delarna, eller så använder man tjockare plastlim, då håller det men fogarna blir lidande. Det hade nog blivit bättre passform om jag limmat ihop vingarna med etylacetat som vanligt och sedan "trätt på" dem på vingbalkarna, å andra sidan kanske det inte hade hållit lika bra. Övning ger färdighet...
    IMG-8170
    Här har det gått många timmar mellan nyår och trettondagshelg, med slipning, inpassning av klarplastdelar, lite detaljfix och till slut en massa maskning.
    IMG-8177
    IMG-8178
    Och här har jag till slut fått på lite primer (jag noterar att färgen fäster extremt bra på den silvriga ytan...). Så småningom blir det dags att sätta lite färg på skapelsen.
    IMG-8179

    #1662
    Anonym
    Inaktiv

    Ser fint ut, om än lite otymplig på byggbordet! Jag dammade av en surdeg till fartyg, det är bara otympligt på en ledd. Skönt att se att det går framåt för någon 🙂

    #1666
    Anonym
    Inaktiv

    En kort uppdatering som det dock tog åtskilliga byggtimmar att komma fram till. Målningen är nu i stort sett färdig. Jag har besparat er byggbilder, det hade bara blivit en tröstlös massa bilder på masktejp i olika former.
    Några snabba frågor till byggaren: är du fortfarande vid dina sinnens fulla bruk? Ja det vete f-n. Har du fortfarande kul då? Ja, faktiskt. Det här bygget är så komplext att det aldrig blir tråkigt. Det finns oändligt mycket att pilla med. När tror du du blir klar? Kanske om nån månad.
    Nästa steg är i vart fall att få på en massa dekaler i olika storlekar.

    IMG-8219
    IMG-8220
    IMG-8221
    IMG-8223
    IMG-8224
    IMG-8225
    IMG-8226

    #1673
    Anonym
    Inaktiv

    Byggandet har gått på sparlåga de sista veckorna pga andra saker. Men så har vi också varit i en fas där det känns som att allt tar otroligt lång tid. Lite som jubileumsvasan, de där som åkte Vasaloppet på träskidor. Men jag gillar ju att åka träskidor, så det är bara att kämpa på.
    Roder, stabilisatorer och dekaler har kommit på plats. Det fanns hur många som helst av de sistnämnda och Revell tycks ha varit rejält förvirrade rörande placering av alla små varningstexter (VARNING! AVGASRÖR!). Men det är väl ingen som kommer att lusläsa dem ändå.
    IMG-8226
    IMG-8273
    IMG-8274
    IMG-8276
    IMG-8277

    En del smådetaljer börjar bli klara också.
    IMG-8280
    IMG-8281

    Nästa steg är att börja slaska med olja.

    #1674
    Anonym
    Inaktiv

    Lite fler smådelar, som ser ganska fina ut med lite oljeslask på.
    IMG-8299
    IMG-8301

    #1689
    Anonym
    Inaktiv

    Ytterligare en månad har gått och det har gått enerverande långsamt med bygget de sista veckorna, mest pga att andra saker i tillvaron har tagit tid. Men nu är vi snart i mål. Det har oljeslaskats, rutor har maskats av, polerats och målats på lite här och var, till sist en del avgasspår:

    IMG-8361
    IMG-8362
    IMG-8363

    Nu ska det bara på motorer, propellrar och en massa annat som sticker ut.

    #1690
    Anonym
    Inaktiv

    Avgasspåren, undrar ni? De gjordes som på Kondoren förra våren (rim!) i tre steg: först ett lager med lika delar smutssvart (i detta fall Tamiyas Nato black, mycket praktisk kulör) och nån brun färg (Tamiyas Flat earth). Sen ett lager med nån lämplig ljusgrå för att dämpa eventuella "puffar" och få det att se mindre enhetligt ut. Till sist ett mörkare lager svart och lite brunt. Jobbar fortfarande på att få det att se oregelbundet ut, men det känns i alla fall som att jag är på rätt väg.

    #1726
    Anonym
    Inaktiv

    Och så, lagom till påsk, var det fullbordat - passande nog. Varvid byggaren tog ut det fullbordade verket på balkongen när solen passade på att titta fram för att ta lite bilder.
    Det som återstod sedan sist var en massa saker som sticker ut ja. Framför allt diverse antenner och spröt som Revell missat men som Little Miss Mischief var utrustad med (de här sena B 17 G-maskinerna har ju grejer som sticker ut överallt). Så en del fick scratchbyggas med plast och några bitar gitarrsträng. Den här märkliga böjda antennen ovanpå nosen fanns förvisso med i satsen men såg lite väl simpel ut så den ersattes med ett hembygge (hoppas det funkade...!).
    Det här är helt klart det mest komplexa bygge jag någonsin gjort och jag är väl nöjd med det mesta, framför allt motorerna. Tycker jag fick till nedsmutsning och motordelar som jag ville. Mindre nöjd är jag med klarplastdelarna, hur jag än bar mig åt känns det som att färg letat sig in under maskningen och som att slipdamm lagt sig på insidan. Nåja, vi säger väl att det är imma...
    Revells B 17 G är en märklig hybrid, väldigt bra i vissa avseenden, sämre i andra. Mest irriterande är att vissa delar som behövs inte finns med, som till exempel det det platta taket som Little Miss Mischief har istället för navigatörens glasbubbla ovanpå nosen. En annan sak som bara är märklig är att den modell som finns med på bild på kartongsidan inte är möjlig att bygga med de delar som finns med i satsen.
    Utan att ha byggt den så tror jag att Airfix nya BB 17 G är några snäpp bättre. Men den verkar å andra sidan ha ett väldigt tråkigt dekalark. Och man kan inte bygga Little Miss Mischief, den flygande skrothögen. Jag gillar den!
    Nu vidare på nya äventyr. Limma lugnt!

    IMG-8455
    IMG-8457
    IMG-8459
    IMG-8460
    IMG-8462
    IMG-8463
    IMG-8464
    IMG-8465
    IMG-8466
    IMG-8467

    #1733
    Anonym
    Inaktiv

    Imponerande och trevlig byggtråd!
    B17 är en riktigt häftig maskin.
    Byggde själv en Airfix modell som 13-14 åring.
    Blev långt ifrån så fin som din.
    Ändå har du ansträngt dig till det yttersta att få den se så här anskrämlig ut….😉

    #1734
    Anonym
    Inaktiv

    Snyggt bygge! Det har varit intressant att följa byggtråden.
    Mycket jobb att få en sån där modell klar.

    Anders E

    #1736
    Anonym
    Inaktiv

    Bra jobbat Ragnar!
    Snyggt resultat och bra jobbat med att komma i mål! Ta med den på en byggmöte vet ja'!
    /F

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
© 2019 IPMS Uppsala. Alla rättigheter förbehållna.
Designed in: Oxygen on WordPress