Byggmöten 2024 Forum In the works Rysk racer!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #812
    Anonym
    Inaktiv

    Jaha, vad kan det då tänkas bli av detta...?
    IMG-4007

    Jo! En Jak 9p är det tänkt. Jag har alltid gillat Jak 9:orna med lite längre motorhuv. Just den här är från Amodel och tanken var från början att bygga en nordkoreansk maskin. Efter mycket funderande på saken blir det nog inte så eftersom de koreanska dekalerna inte är så bra centrerade och jag vet inte hur jag ska lösa det. Så eftersom vi ju har kalla kriget-tema i år så blir det nog nåt Warzawapaktaktigt istället (säg det snabbt tre gånger i följd!).

    Kabinen ser ganska bra ut, men grå. Instrumentbrädan har relief och en dekal som passar någotsånär i reliefen, det ser inte så tokigt ut.
    IMG-3981

    Första intrycket är ganska förtroendeingivande men det är en i vissa avseenden ganska bedrövlig modell. Vingarna måste pressas ihop med synnerligen omilt våld för att passa ihop alls.
    IMG-4004

    Flygkroppen går bättre att tvinga ihop. Eftersom min högsta lust nuförtiden är att borra små hål överallt så gör vi det även här och se så mycket bättre allt blir!
    IMG-4005
    IMG-4006

    Så här ser det ut efter en del lim, press, svärord och spackel.
    IMG-4042
    IMG-4043

    Luftintagen i vingrötterna borras upp och piffas upp med lite plastark.
    IMG-4044
    IMG-4048

    Glaset bakom kabinen passade - föga förvånande - ganska dåligt så lite extra spackel var av nöden.
    IMG-4045

    Men nu så! Allt är spacklat å slipat och huven är på. Ser ganska bra ut - jag gillar verkligen linjerna på den här, ser ut som en kompakt racer! Härnäst ska bara det där positionsljuset filas ned lite och poleras, sen blir det dags att putsa smådelar inför primer...
    IMG-4051
    IMG-4052

    #813
    Anonym
    Inaktiv

    Ser bra ut trots lite rasslig modell!

    #815
    Anonym
    Inaktiv

    Bra knåpat!
    Positionsljuset, är det klar gjutstam?
    /F

    #822
    Anonym
    Inaktiv

    Det är faktiskt en klarplastbit som kom med modellen (med ett praktiskt spår på insidan som man kan fylla med färg så det ser ut som en lykta) men så mycket som jag fått fila och slipa på den för att den skulle passa hade man nog lika bra kunnat använda gjutstam...

    #848
    Anonym
    Inaktiv

    Färg! AModels instrux anger Humbrol 147, vilket enligt samstämmiga tabeller motsvaras av Tamiyas XF 14, Japanese army grey. En grå som ju är betydligt mer gulgrön än den mer pärlgråa nyans som de här maskinerna tycks ha varit målade i. Jag gjorde ändå ett försök och målade med XF 14, efter att ha researchat lite till (och hittat en färgbild på en bevarad maskin som inte ser ut att ha blivit ommålad) så målade jag över med Sky grey. Hoppeligen lyser lite av det gröngrå igenom.

    IMG-4229

    Det finns inte mycket gravyrer men jag la till några i blyerts för att få lite liv i ytorna.

    IMG-4230
    IMG-4231

    #851
    Anonym
    Inaktiv

    Intressant med blyerts, det har jag funderat på några gånger om det skulle funka. Och vi vet ju hur det är med grått.

    #853
    Anonym
    Inaktiv

    😀

    #983
    Anonym
    Inaktiv

    Dekaler! Sidenmattlack! Silverdutt! Smuts! Färdig!

    Dekalerna fick till slut bli polska i alla fall - Janne erbjöd generöst ett par nordkoreanska som dock var lite för stora (FÖRLÅT Janne...!). Udda grej med lacken: någon kanske minns att jag tycker att Tamiyas sidenmatta lack blir lite för blank, speciellt om det är blanklack under. Nå, jag trixade med olika blandningar, till och med med Tamiyas nya "matta" lack utan att komma nån vart. sen tog jag halvt om halvt på skoj fram Humbrols trotjänare 135 och testade den - och fick direkt fram det resultat jag ville ha. Uppförde sig väldigt snällt i sprutan också (och det brukar ju Humbrols INTE göra...). Mysko.

    Jag slaskade på ganska mycket smuts, tanken är att det ska se ut som en kärra som stått övergiven ett tag - inspirationen här kommer från de relativt väldokumenterade nordkoreanska maskiner som hittades övergivna av amerikanska trupper och som det till och med finns färgfoton av (så i anden är den egentligen nordkoreansk...!). Framför allt torrborstade jag generöst med Humbrols 29, en pålitlig klassiker som jag börjar återupptäcka.

    Avgasspåren gjorde jag efter ett tips i en tidning där nån sprutade svart och ljusgrått i olika tunna lager. Nöjd med effekten, men det blev för grovprickigt. Nåväl, det syns inte på behörigt tittavstånd. Fast nästa gång ska jag nog maska av det ungefärliga område där avgasspåren ska vara för att eliminera overspray.

    Är faktiskt väldigt nöjd med resultatet, trots att den här byggdes mer eller mindre som ett sidoprojekt medan jag slet med den mer krävande Seafire 47:an...modellen från Amodel kräver en del jobb, men kan på det hela taget bli ganska snygg. Inte lika mycket gravyrer som på t.ex Eduards senaste, men den har en väldigt fin, subtil ytstruktur (som inte låter sig fångas på bild) framför allt på vingarna som känns riktigt realistisk.

    IMG-4305<br/><br/>
    IMG-4306<br/><br/>
    IMG-4310<br/><br/>
    IMG-4311<br/><br/>
    IMG-4312<br/><br/>

    #993
    Anonym
    Inaktiv

    Den ser välanvänd och sliten ut, bra vädrat! Är det en radiopejl under glaset bakom cockpit?

    #1034
    Anonym
    Inaktiv

    Ja, nåt sånt borde det väl vara va? De hade en vanlig radiomast också men jag har sett att de togs bort ibland. Och eftersom jag tyckte det blev snyggare utan (och man vill väl alltid slippa riggtråd om det går) så fick det bli så:-)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
© 2019 IPMS Uppsala. Alla rättigheter förbehållna.
Designed in: Oxygen on WordPress