Byggmöten 2024 Forum In the works Sea Harrier FRS.1

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #793
    Anonym
    Inaktiv

    Jag knåpar med en Sea Harrier från Brexit-beställning nummer 1. Skalan är 1/48 och tillverkaren är Kinetic och jag är inte överdrivet imponerad. Allt är liite skevt och snett och passar inte riktigt. Värst var främre delen av vingen som stack upp 1 mm runt hela. blev en massa karvande och fyllande och nästan runda arkivet, men det blev åtminstone ganska bra till slut.

    Eftersom den ska passa in på Europa så blir märkningen från nån övning utanför Norge på 80-talet (satsen innehåller även märkningar för typ alla individer som deltog i Falklandskriget). Därför kommer den utrustas med en övnings-Sidewinder och två fälltankar och inte så mycket mer.

    #794
    Anonym
    Inaktiv

    Ska bli kul att få följa bygget ditt...!
    Kämpa på Per... 🙂
    Själv byggde jag Airfix Harrier GR.3 för ca 20 år sedan då jag kom tillbaks till Hobbyn.
    Även den målad för en övning i Norge under 80-talet. Den grå färgen blev övermålad med en provisorisk vit färg, medans dom grönmålade fälten bibehölls.
    Har för mig att man kallade övningen Snow Falcon.
    Harrien finns kvar, men har tappat pitoröret. Får fixa till det, så har vi i alla fall minst två Harriers till utmaningen...😀

    #799
    Anonym
    Inaktiv

    Eventuellt klart för målning. Nu ska jag bara få plats med "målarstudion" i garaget + att det inte får bli för kallt.

    #800
    Anonym
    Inaktiv

    Skevt och snett och dålig passform = heroiskt modellbygge.:-) Heja heja!

    #803
    Anonym
    Inaktiv

    Ser ju klart bättre ut än du beskriver den som... och bilder ljuger ju aldrig 😉

    Coolt flygplan i alla fall och absolut lite så där udda utseende som riktiga brittiska plan har - undantag som Spitfire bekräftar bara den regeln!
    /F

    #806
    Anonym
    Inaktiv

    Jag utgår ju från Tamiya/Eduard i alla mina bedömningar av byggsatsers kvalitet nuförtiden, så kanske därför jag har högt ställda krav :). Seafiren som Ragnar håller på med skulle jag slänga ca 5 sekunder efter öppnad låda.

    #811
    Anonym
    Inaktiv

    Pfff...de modeller som inte dödar direkt gör dig starkare;-)

    #979
    Anonym
    Inaktiv

    Nu har den fått både färg och blanklack! Blanklack är fortfarande lite av ett mysterium för mig så resultatet är sådär, men jag tänker att det går att täcka över med lera sedan.

    #980
    Anonym
    Inaktiv

    Ser ju bra ut det där! Vilken blanklack? Tamiya? /F

    #981
    Anonym
    Inaktiv
    #982
    Anonym
    Inaktiv

    Aha... jag antar att du är nöjd med den. Själv är jag på väg tillbaka till Tamiyas efter lite andra tester. /F

    #992
    Anonym
    Inaktiv

    Tamiya klarlack är också min favorit, har provat mycket annat men även om det funnits fördelar med andra fabrikat så är Tamiya klarlack bäst om man lägger ihop alla aspekter.
    Sea Harriern är en riktig favorit, har nog fortfarande kvar en påbörjad Tamiya i 1/48 i gömmorna. Blir nog aldrig slutförd tyvärr. Blir det en dioramaplatta/hangarfartyg (HMS Ark Royal) också?

    #1001
    Anonym
    Inaktiv

    Tre kvällars dekalfippel senare:

    Fina dekaler, virrig märkning (numreringen på dekalarket är delvis dubblerad) och svårt att se var en del ska sitta. Tillslut blev det en individ med schackrutigt sidoroder för att det är coolt. Lite märkning kvar på fälltankarna, plus räkna ut hur jag ska få till en övnings-Sidewinder. Och några andra delar som förbättringsmåla i cockpit där det läckt in lite färg, limma fast piloten som jag fått skära bort halva av, komma ihåg HUD:en, måla noskonen som jag glömt, måla några ställen som Kinetic tyckte skulle vara dekaler som skulle vikas runt skarpa vinklar, måla om landningsställen som inte alls ska vara metallfärgade osv osv. Och naturligtvis mer lack och lite vädring. Snart klart.

    Jag ska eventuellt få till ett hangardäck till den, möjligen coastal kits, men dom har corona-stängt och känns lite överprisade där det går att få tag på så får se. Jag har köpt transparent plaststång så tänkte få till den när den lyfter/landar...

    #1006
    Anonym
    Inaktiv

    Supersnygg!
    Visst var det så att Harriern startade rullande, men landade vertikalt?!

    #1007
    Anonym
    Inaktiv

    Ja, i normalfallet var det väl så, lastad vägde den väl på gränsen/för mycket för att starta vertikalt, men vid landning så hade den eldat upp tillräckligt mycket bränsle så det inte var ett problem.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
© 2019 IPMS Uppsala. Alla rättigheter förbehållna.
Designed in: Oxygen on WordPress