Byggmöten 2024 Forum In the works Tamiya T-55 med utskrivna reservdelar

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1390
    Anonym
    Inaktiv

    Jag har jobbat av och till med en surdeg till T-55 i flera år. Eftersom den har varit med om två flyttar i mer eller mindre byggt tillstånd har det försvunnit några grejor, t ex prismorna, men whatever, det går typ att fuska till. Det som inte går att fuska till är den borttappade hjulaxeln, så efter diverse misslyckade försök att tillverka en ny och en envis förhoppning om att få klart vagnen nån gång frågade jag Mattias om det gick att skriva ut. Mattias sa att det gör det säkert, ska jag cada eller du? Så jag tänkte att jag gör ett CAD-försök. Man kan lugnt säga att CADs användarvänlighet har blivit några ljusår bättre sedan jag provade senast i tekniken på gymnasiet. Sagt och gjort. CAD:en blev som nedan:

    Sjukt roligt, får passa mig för att inte fastna i det träsket. Idag kom utskrifterna, ser ut såhär:

    Mattias skrev vis av erfarenhet ut tre st, vilket var bra då den första gick åt för att jag mätt lite fel i infästningen plus komplicerad geometri med tillplattad cylinder och lite bös och limrester kvar från originaldelen som gjorde att det blev lite för mycket friktion. Efter en del filande så kom allt på plats, väldigt najs:

    Sammanfattningsvis så hade det inte gått att få ihop den här vagnen utan Mattias hjälp. Jag blev så till mig att jag beställde band att ersätta Tamiyas gummisnoddar med!

    Vad gäller CAD:ande så var det betydligt enklare än jag hade förväntat mig, så kanske blir fler "reservdelar" framöver. Får se vad Mattias står ut med 🙂

    #1392
    Anonym
    Inaktiv

    Kul, ser mycket proffsigt ut! Framtiden inom modellbygget är verkligen spännande med CAD och 3D. Var i kontakt med FV museet för ett år sedan då de lovade lägga ut en CAD för Tunnans styrspak i skala 1/1, tänkte det kunde vara kul att skriva ut. Tyvärr kom aldrig CAD:en ut, kanske detta med "copyright"...

    #1395
    Anonym
    Inaktiv

    Har du måtten så är det fånigt enkelt att göra även ganska komplexa former!

    Jag har i alla fall fortsatt harva med T-55:an. Tamiyas gummiband är ju rejält usla, så jag letade efter annat och upptäckte att Takom säljer sina link-by-link T-55-band löst, så köpte ett paket för 150 kr. Hade ju kunnat köpa frulle också vilket kostat en hundring mer men såhär i efterhand besparat mig VISSA PROBLEM. Link-by-link byggs med fördel ihop med bandaggregatet och sätts på efter separat målning på målad vagn. Här är ju vagnen målad och hjulen är ju inte anpassade för att limma fast band/enkelt sättas på efter målning, så det blev onödigt fippligt (med frulle-band hade det ju bara varit att sätta ihop dem, måla, och sätta på). Så, efter mycket prokrastrinerande har jag nu kommit så långt att jag kan få på banden med enbart ommålning av drivhjulet som följd:

    Som bonus till mig själv lyckades jag hitta min gamla stora färghylla som glömdes i vindsförrådet till gamla lägenheten, men som stod kvar där och var lätt att komma åt eftersom bonusdotterns klasskompis flyttat in i vår gamla lägenhet. Få saker är så tillfredsställande som färgburkar på rad:

    #1397
    Anonym
    Inaktiv

    3D-utskrifter och masker (fast inte till det här bygget)! Modellbyggandet tar sig till nya höjder! Coolt det där med egendesignade delar, även om det mest var en reservdel den här gången.

    Jag trodde du var en sådan som inte gillade Vallejo-färger?! Men det var kanske bara att spruta dem?
    /F

    #1414
    Anonym
    Inaktiv

    Vallejo är otroligt bra för penselmålning, hemsk till airbrush 🙂

    #1416
    Anonym
    Inaktiv

    Den där bärarmen blev ju bra när den kom på plats. Att den är förenklad syns ju inte om man inte vänder på modellen.

    Jo jag skrev ut 3 stycken, eller om det var 4, när jag ändå höll på. Får de bara plats på byggplattan tar det lika lång tid att skriva ut 1 som att skriva ut 10 stycken. Och jag tänkte att du kanske behövde reservdelar. De här var dessutom så små så åtgången av extra resin var nästan försumbar.

    Det var ett fel på CAD-modellen du skickade till mig så jag blev tvungen att rita om den själv. Den innehöll ett gap mellan två delar så att de inte satt ihop. Tog hela 5 minuter att rita om. Men det var bara för att du gjort allt förarbete.

    Ola, om jag kommer ihåg rätt så lade FV museet ut en inskannad Tunnanspak på nätet, men behöll alla rättigheter själva så det gick inte att ladda ned modellen. Har du tillgång till bilder och mått på originalet borde jag kunna CAD:a upp en åt dig.

    #1471
    Anonym
    Inaktiv

    Äntligen klar!

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
© 2019 IPMS Uppsala. Alla rättigheter förbehållna.
Designed in: Oxygen on WordPress