Byggmöten 2024 Forum In the works Wingnut Wings 1/32 Sopwith Pup

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #735
    Anonym
    Inaktiv

    Ett av mina många påbörjade byggen... jag har sex flygplan på bordet samtidigt just nu...












    #738
    Anonym
    Inaktiv

    Tänkte nåt finurligt om "trådskapare". Tack, jag hittar ut själv.

    #739
    Anonym
    Inaktiv

    Sorry Per, jag hänger inte riktigt med på kommentaren?!?! /F

    #967
    Anonym
    Inaktiv

    Hej igen!
    Det har varit lite stiltje på byggfronten, men nu har jag kommit lite längre...

    Jag trodde ett tag att maskinen jag byggde skulle ha metallrena ytor runt motorn och att jag då skulle behöva efterlikna Sopwiths behandling av dessa.

    Det försökte jag göra genom att skära till en mask med massor (ganska många) små hål och sedan spraya krom ovanpå någon aluminumfärg. Jag blev ganska nöjd och sedan upptäckte jag att allt skulle vara Battleship Grey...

    Vidare i bygget. Ovansidan sprayad med Mr. Paints version av PC10. Den blev tyvärr inte grön förrän man lagt på ganska mycket färg och då blev det ju också ganska mörkt. Jag ska försöka ljusa upp det lite med oljefärg senare. Skar till masker med maskinen för att markera ribborna i vingen, det var snabbare än att skära tejp för hand.

    Undersidans resultat... dvs. efter att ha sprayat med mycket uttunnad Tamiya X19 Smoke. Ganska bra, möjligtvis lite kraftigare än jag tänkte mig. Vi får se hur helheten blir senare.

    Masker skars till till kokarder och SO, pilotens initialer. Målat och sedan maskerat på vingarnas kokarder för att lyfta fram ribborna på samma sätt som tidigare.


    Inte så mycket kvar egentligen. Ska kolla på det där med den gröna färgen på vingarna och sedan bestämma mig för hur jag ska rigga planet.
    /F

    #1012
    Anonym
    Inaktiv

    Klarlackat här också och så lite dekaler på det... en klar fördel med tidiga förebilder och med att måla de stora markeringarna är att det är få dekaler att sätta dit - 16 stycken bara.

    #1013
    Anonym
    Inaktiv

    Mycket vackert som vanligt!

    #1024
    Anonym
    Inaktiv

    Tackar! Ska nog bli bra det där med. Just nu har jag bestämt mig för att låta klarlacken torka riktigt ordentligt innan jag gör något mer. Men, apropå figurmålningsfrågan Ola ställde så bjuder jag på fyra bilder av min första figur - en RFC mekaniker från Copper State Models. Nu ska man ju inte riktigt titta så här nära på den... men även i närbild är jag mer än nöjd med mitt försök! Lite damm att ta bort ser jag.




    /F

    #1029
    Anonym
    Inaktiv

    Mycket snyggt i vanlig ordning, speciellt motorn och brandskottet!

    #1084
    Anonym
    Inaktiv

    Tack Ragnar! Som vanligt med det snyggaste, kommer det mesta att gömmas senare...
    Det går sakta framåt på den här fronten. Det är inte så mycket kvar, men jag är fortfarande lite ovan vid att bygga flervingade plan och det krävs ganska mycket tankemöda innan jag får något gjort. Just nu väntar jag dock på färdigskurna rörstumpar från Bob's Buckles - de är alldeles för billiga för att jag ska orka åstadkomma samma kvalitet och kvantitet på egen hand.



    /F

    #1093
    Anonym
    Inaktiv

    Bygget går vidare och nu är det preppat för att rigga. Många små öglor krävs, men de tar i alla fall inte så lång tid att tillverka.

    Den här gången satte jag bara öglor där de är absolut nödvändiga för att kunna spänna fiskelinan, alla vajrar är helt enkelt limmade direkt i ena änden. Många linor blir det.

    Några fästpunkter är lite lurigare. De här ska sitta längst bak vid rodret och jag tog helt enkelt en plattång och klämde ihop på mitten.

    Ännu lite lurigare var fästpunkten ovanpå fenan då den var ännu lite tunnare. Men med hjälp av en linjal åstadkoms samma typ av fästpunkt som sedan fick ett hål borrat för att kunna fästa på rätt ställe.


    Lite ammunition och sedan montering av beväpningen.

    /FAf

    #1094
    Anonym
    Inaktiv

    Incroyable!

    #1101
    Anonym
    Inaktiv

    🙂

    Riggning på gång... först fästes alla kvarvarande linor. Efter ett tag blir det svårt att inte fastna i dem och riskera att dra loss något som man inte vill dra loss...


    Övervingen sattes på plats. Ganska lätt jobb den här gången - den passade helt enkelt!

    Sedan började det flera timmar långa jobbet med att fästa alla linor. Några missöden längs vägen, men inget som inte gick att återställa.




    Imorgon blir det kanske landningställ och slutfixande av riggningen.
    /F

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
© 2019 IPMS Uppsala. Alla rättigheter förbehållna.
Designed in: Oxygen on WordPress