Byggmöten 2024 Forum Allmänt Det där med bilder...

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #234
    Anonym
    Inaktiv

    Tänkte jag skulle dra igång en tråd eller två här, men hittar ingen möjlighet att ladda upp bilder direkt till sidan, som det fanns på den gamla, utan bara att länka till någon annanstans där man lägger dem. Vilken fototjänst skulle ni rekommendera? Photobucket? Tycks som om det är lite si och så med pålitligheten där...

    #239
    Anonym
    Inaktiv

    Jo, ladda up/länka till bilder är krångligt. Jag har använt forumbilder.se några gånger och det har fungerat bra. Dock verkar de inte ha någon bra funktion för att gå tillbaks och redigera bland bilderna.
    Mvh Ola

    #247
    Anonym
    Inaktiv

    Bildtjänsten som användes på det gamla forumet går att använda här med, bara inte lika integrerat:

    https://postimages.org/

    Jag gör ett test:

    f-rger

    null

    #249
    Anonym
    Inaktiv

    Testet klart, instruktion följer:

    Klicka in på https://postimages.org/

    Ladda upp bilden på första sidan.

    Ni kommer efter uppladdning få en sida med en massa länkar. För att göra en miniatyr med länk till stora bilden (som på gamla forumet) kopiera den länk som står i fältet "Miniatyrbild för webbsidor:" och klistra in i er post.

    För att få bilden direkt, kopiera länken som står i fältet "Direktlänk:", klicka på "img"-knappen som finns ovanför textfältet där ni skriver och klistra in länken i popupen som kommer fram.

    Inte riktigt lika smidigt som gamla forumet, men det funkar. Det kanske går att meka ihop en bättre integration med Postimage också.

    #365
    Anonym
    Inaktiv

    Hej,

    Jag tänkte testa hur det funkar att dela bilder från One Drive.

    [img]https://g1n3ag.am.files.1drv.com/y4mlk7eOk1OoVkLNqGJQOEBSTFIcYkCjIdGw4nDp8TKjAIGQRE5eKrgjssdxMD-7wSqhMa_s1eADnsDOwsa27V6AtAC-IJqvjHBONDFFXR38IIUm0ULIC9Qskxa7RDkfwcZY9X78O4XYT0IhwbGIHbCmSaotSchwWchJhGRzcUvTGCk9doHDzrNZREvJxNN-pTnF1l9cEurZc3hPiqbl3-xZw?width=1024&height=768&cropmode=none[/img]

    En gammal bild på Great Wall Hobby's Rheinmetall K44 12,8cm kanon som jag hade liggande på One Drive.

    Jag lagrade tidigare mina bilder som jag använder på olika forum på Photobucket, men de har ju gått och blivit världens sämsta tjänst. Aldrig att jag använder mig av dem mer.

    Eftersom jag har konto hos Microsoft för mitt Officepaket, så har jag rejält med lagringsutrymme som ingår och då slog det mig, jag kan ju dela bilder till vänner och bekanta, varför skulle jag inte kunna länka bilderna till en hemsida eller ett foruminlägg.

    Med vänlig hälsning,
    /Mattias

    Edit: Ok, varför funkar inte detta? Det gör det på IPMS Stockholms forum. Något med taggar kanske?
    Edit 2: Nytt försök med HTML-kod inbakad.

    /M

    #368
    Anonym
    Inaktiv

    Yes, det funkade!

    Instruktion:

    Högerklicka på bilden i din OneDrive-folder på datorn och välj: More OneDrive sharing options.
    På online-sidan för bilden, välj "Bädda in".
    Välj storlek: Ursprunglig storlek, medel eller liten.
    Kryssa i "Inkludera HTML-taggar"
    Markera och kopiera länken som genererats.

    Kopiera in här.

    För IPMS Stockholms forum så kopierade jag länken utan HTML-taggarna och lade till img tagg manuellt i editeringsfönstret. Då visades bilden i Preview.

    #371
    Anonym
    Inaktiv

    OneDrive... intressant, det borde ju göra livet enklare för mig med. Test!

    Håller tummarna!

    #372
    Anonym
    Inaktiv

    Check på det!

    Tack, Mattias!!!

    EDIT: Två saker slog mig sedan...
    1) Det blir ganska konstiga länkar, så man kan inte göra som jag brukar och kopiera länktexten och bara ändra bildnumret, men det kan man överleva.
    2) Det där med HTML-taggarna eller inte beror på om man klickar på IMG-knappen när man gör inlägget eller inte. Om man inte klickar där och klistrar in sin länk, då behöver man HTML-taggarna direkt från OneDrive.

    #1138
    Anonym
    Inaktiv

    Test!

    #1139
    Anonym
    Inaktiv

    Mer Test

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
© 2019 IPMS Uppsala. Alla rättigheter förbehållna.
Designed in: Oxygen on WordPress