Färdiga!
Efter några lager halvmatt lack, det sedvanliga pillet med diverse utstickande grejer som ska limmas fast och lite vädring. På Avian valde jag att vädra ganska lite, tyckte oljevasken hade gjort det mesta av jobbet. De Avior som Israel köpte var ju nya (vad jag förstår) och höll inte så länge så de lär inte ha blivit så slitna. Det där är iofs ett rätt svagt argument, jag brukar stenhårt hålla mig till att man vädrar så mycket som ser bra ut oavsett vad som är realistiskt…Spiten blev det lite mer på, de var ju äldre och på bilder ser israeliska spits ganska medfarna ut.
Till slut en radiolina med pyttiga isolatorer på Avian (blev bra på fjärde försöket) och avgaser. Hade enorma problem med att få till avgasspår som såg trovärdiga ut, tyckte jag - en sån där kväll där det känns som att färgsprutan bara vägrar samarbeta...sen så tog jag av mig glasögonen, betraktade båda planen på "normalt avstånd" och tyckte det såg rätt OK ut ändå...
sammantaget gissar jag att de här två är de mest kompetenta byggen jag gjort. Känner att jag har "levlat upp", som det ju heter. Speciellt oljevasken tog byggena till en helt ny nivå. Samtidigt känns båda lite som arbetssegrar, det var lite för mycket strul hela tiden så jag har nog byggt en och annan modell som varit roligare. Men på det hela taget är jag sjukt nöjd. Så, framåt mot nya byggen! Sommarsemester med inställda resplaner väntar...